Cechy ballady na przykładzie wiersza Bolesława Leśmiana „Dusiołek”
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Wiersz Bolesława Leśmiana pt.: „Dusiołek” ukazał się w tomie „Łąka” w 1920 r. Utwór ten nawiązuje do ludowych opowieści, a przy tym nosi w sobie wiele cech charakterystycznych dla ballady.
„Dusiołek” to utwór rytmiczny o regularnej budowie stroficznej. Jedenaście zwrotek, każda liczy cztery wersy. Liczba sylab w wersach rozkłada się następująco: 7,7,13 (7+6), 13 (7+6). Wiersz rymuje się parzyście - aabb. Taka struktura czyni „Dusiołka” wierszem o spójnej konstrukcji i wręcz śpiewnym rytmie.
Kolejną cechą ballady w utworze Bolesława Leśmiana jest stylizacja językowa. Narrator snując swoją opowieść używa słów charakterystycznych dla mowy ludowej. Wyrazy takie jak: „pysk”, „słuchajta”, „olaboga” są tego najlepszym dowodem. Przedstawiona w wierszu opowieść nosi liczne językowe znamiona wiejskich bajań. W „Dusiołku” mamy do czynienia z synkretyzmem gatunkowym (charakterystycznym dla ballad), gdyż opowiedziana historia łączy w sobie elementy liryki (rytmiczność, śpiewność), epiki (szybko rozgrywająca się fabuła) oraz dramatu (dialogi).
Także w świecie przedstawionym możemy dostrzec cechy ballady. Rzeczywistość przeplata się ze sferą fantastyczną, tak jak w wierzeniach ludowych. Poprzez zatartą granicę mieszkaniec rejonów nierealnych wkracza na arenę świata prawdziwego. W utworze pojawia się również aura grozy, niepewności. W dodatku fabuła nosi znamiona dramatu, pojawia się akcja, której rozwiązaniem jest pokonanie Dusiołka. Znamienna jest także funkcja przyrody. To wśród niej rozgrywa się historia, to ona w pewnym sensie staje się przyczynkiem do przedstawionych wydarzeń.
Ballada jest gatunkiem literackim pojawiającym się w romantyzmie. Do najwybitniejszych dzieł tego rodzaju należą chociażby „Lilije” i „Balladyna”. „Dusiołek” Leśmiana także jawi się jako kontynuacja omawianego gatunku. Utwór co prawda nie kończy się przestrogą, jak to bywa w większości ballad, ale pytaniem, skłonieniem odbiorcy do refleksji.
Podobne wypracowania do Cechy ballady na przykładzie wiersza Bolesława Leśmiana „Dusiołek”
- Opis wsi - Opis krajobrazu wiejskiego
- Leopold Staff „Harmonia” - interpretacja i analiza
- Doris Lessing - biografia, życiorys
- Kult woli, rozumu oraz odwagi w „Cydzie” Pierra Corneille'a
- Wyraz poglądów poety zawarty w pieśniach Jana Kochanowskiego
- Tadeusz Borowski „Opowiadania" - wizja obozów koncentracyjnych
- Leon Kruczkowski „Niemcy” - ocena i charakterystyka Waltera Sonnenbrucha
- Molier „Świętoszek” - charakterystyka postaw bohaterów w „Świętoszku”
- Jan Kochanowski „Tren X”, Bolesław Leśmian „Urszula Kochanowska” - odmienne kreacje zaświatów. Porównanie
- Reklama - Napisz reklamę wycieczki do Ziemi Obiecanej wykorzystując motywy biblijne
- Juliusz Słowacki „Balladyna” - Czy droga, którą wybrała Balladyna, była niewłaściwa? - rozprawka
- Człowiek renesansu to... - system wartości człowieka renesansu
- Witold Gombrowicz „Trans-Atlantyk” - archaizacja stylistyki i sarmatyzm w „Trans-Atlantyku”
- Leszek Kołakowski - biografia, życiorys
- Homer „Odyseja” - charakterystyka Odyseusza
- Adam Mickiewicz „Pan Tadeusz” - opis Soplicowa
- Franciszek Karpiński „Laura i Filon” - miłość sentymentalna - opis, opracowanie
- Zofia Nałkowska „Granica” - charakterystyka Elżbiety Bieckiej
- Szymon Szymonowic „Żeńcy” - Obraz życia chłopów ukazany w „Żeńcach”
- Molier „Skąpiec” - Motyw ojca w „Skąpcu” Moliera - opracowanie