JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
 - 1594 wypracowanie - WOS
 - 2021 wypracowanie - Historia
 - 787 wypracowanie - Religia
 - 528 wypracowanie - Język angielski
 - 58 wypracowanie - Język niemiecki
 
Człowiek renesansu to... - system wartości człowieka renesansu
Nawet dzisiaj określenie kogoś „człowiekiem renesansu” budzi jak najbardziej pozytywne odczucia. Oznacza postać o szerokim spektrum uzdolnień i zainteresowań, nawet w nieprzystających do siebie dziedzinach (np. matematyka i humanistyka). A jak to było z ludźmi, którzy żyli w epoce renesansu? Jak wyglądał ich system wartości?
Renesans był okresem, który wyciągnął człowieka z mroków średniowiecza, w którym nawet twórcy nie podpisywali swoich dzieł, ponieważ powstawały one na cześć Boga. Na skutek tego przełomu to właśnie ludzie stali się kreatorami o wielkich zdolnościach. Zaowocowało to rozwojem wielu gałęzi sztuk i zamiłowaniem do estetycznych form. Zmiana ta wywarła wielki wpływ na ludzi żyjących w tamtym okresie.
Wykształcenie stało się czymś bardzo pożądanym. Wszechstronne zainteresowania pozwalały zmieniać świat i dostosowywać go do ludzkich potrzeb. Przykładem może być choćby architektura, w której nastąpiło odejście od strzelistego gotyku (czym wyższe budowle, tym bliżej Boga) do form harmonijnych i spokojniejszych. Tematem malarstwai rzeźby przestały być sceny sakralne. Pojawiły się pierwsze portrety, czego przykładem mogą być dzieła Leonarda da Vinci - „Mona Lisa” i „Dama z gronostajem”.
Skoro w centrum zainteresowań stanął człowiek, znaczyło to, że powszechnie pożądane jest to, co z nim związane. Bardzo cenioną umiejętnością stało się dostarczanie rozrywki. Można było czynić to na różne sposoby - teatr, muzyka, malarstwo itp. Renesansowi humaniści przywoływali hasło powstałe w starożytności: „człowiekiem jestem i nic co ludzkie nie jest mi obce”. Słowa te najdoskonalej oddawały istotę tej epoki.
Człowiek renesansu musiał odznaczać się szerokimi horyzontami. Najlepiej było, jeśli znał podstawowe pojęcia z każdej nauki, dysponował jakimiś talentami artystycznymi i biegle władał kilkoma językami. Już wtedy świat stawał się mniejszy i konieczne było porozumienie między ludźmi wywodzącymi się z odmiennych kultur.Doskonałym przykładem może być wspominany wcześniej Leonardo da Vinci, który nie ograniczał się tylko do malarstwa i rzeźby. Przecież powszechnie znane są jego wysiłki skierowane ku stworzeniu pierwszej maszyny latającej.
Renesans był epoką gwałtownego rozwoju życia naukowego. Dotychczas było ono blokowane przez kościół katolicki, który w ten sposób zapewniał sobie posłuszeństwo wiernych. Kiedy w centrum, zamiast Boga, pojawił się człowiek, powstały nowe prądy filozoficzne i sposoby patrzenia na świat. Nie oznacza to jednak, że zupełnie zapomniano o Stwórcy. Można powiedzieć, że od tego czasu zaczęto żyć w harmonii z Najwyższym. Bóg przestał być siłą dominującą, ale nadal był wartością licząca się w ludzkim życiu,o czym mogą świadczyć chociażby „Pieśni” Jana Kochanowskiego.
Podobne wypracowania do Człowiek renesansu to... - system wartości człowieka renesansu
- Doris Lessing - biografia, życiorys
 - Kult woli, rozumu oraz odwagi w „Cydzie” Pierra Corneille'a
 - Wyraz poglądów poety zawarty w pieśniach Jana Kochanowskiego
 - Tadeusz Borowski „Opowiadania" - wizja obozów koncentracyjnych
 - Leon Kruczkowski „Niemcy” - ocena i charakterystyka Waltera Sonnenbrucha
 - Molier „Świętoszek” - charakterystyka postaw bohaterów w „Świętoszku”
 - Jan Kochanowski „Tren X”, Bolesław Leśmian „Urszula Kochanowska” - odmienne kreacje zaświatów. Porównanie
 - Reklama - Napisz reklamę wycieczki do Ziemi Obiecanej wykorzystując motywy biblijne
 - Cechy ballady na przykładzie wiersza Bolesława Leśmiana „Dusiołek”
 - Juliusz Słowacki „Balladyna” - Czy droga, którą wybrała Balladyna, była niewłaściwa? - rozprawka
 - Witold Gombrowicz „Trans-Atlantyk” - archaizacja stylistyki i sarmatyzm w „Trans-Atlantyku”
 - Leszek Kołakowski - biografia, życiorys
 - Homer „Odyseja” - charakterystyka Odyseusza
 - Adam Mickiewicz „Pan Tadeusz” - opis Soplicowa
 - Franciszek Karpiński „Laura i Filon” - miłość sentymentalna - opis, opracowanie
 - Zofia Nałkowska „Granica” - charakterystyka Elżbiety Bieckiej
 - Szymon Szymonowic „Żeńcy” - Obraz życia chłopów ukazany w „Żeńcach”
 - Molier „Skąpiec” - Motyw ojca w „Skąpcu” Moliera - opracowanie
 - Tadeusz Borowski „Proszę państwa do gazu” - bohaterowie. Opis
 - Gunter Grass - biografia, życiorys
 
