Aleksander Hertz - biografia, życiorys
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Aleksander Hertz, reżyser i producent, urodził się w Warszawie w 1879 roku. W młodości nie interesował się sztuką filmową. Ukończył studia inżynierskie, pracował w bankowości. Angażował się również politycznie – był działaczem partii PPS. Przełomowym w jego życiu stał się roku 1908, w którym zakupił wraz z przyjaciółmi kino „Sfinks” przy ul. Marszałkowskiej w Warszawie. Inwestycja szybko zaczęła się rozwijać, w 1909 roku Hertz stworzył „Towarzystwo Udziałowe Sfinks”, a od 1911 zaczęło funkcjonować pierwsze w Polsce atelier.
Spółka zajmowała się przede wszystkim realizacją kronik aktualności obejmujących ważne dla życia miasta wydarzenia, takie jak „Wzlot aeroplanu w Warszawie” oraz filmy dokumentalne („Tatry Polskie”). Wytwórnia „Sfinks” realizowała natomiast projekty fabularne i stała się jednym z najważniejszych miejsc dla rozwoju polskiego filmu. W 1911 roku wytwórnia wyprodukowała pierwszą w Polsce komedię proletariacką zatytułowaną „Antek Klawisz, bohater Powiśla”. Inne filmy nakręcone i wyprodukowane w wytwórni to między innymi: „Meir Ezofowicz” według Elizy Orzeszkowej oraz melodramat „Przesądy” w reżyserii samego Hertza.
Aleksander Hertz tworzył również własną filozofię kina, uważał, że głównym twórcą filmu jest jego producent, lansował też modę na wprowadzenie typowo polskich słów związanych z kinem. Proponował między innymi zastąpienie słowa „kinematografia” wyrażeniem „pokaźnia”. Ważna datą w historii „Sfinksa” stał się rok 1915, w którym nastąpiło połączenie wytwórni Hertza z „Kosmofilmem” Henryka Finkelsteina. Po połączeniu Hertz skupił się przede wszystkim na reżyserii filmów fabularnych, na gwiazdy polskiego kina wylansował między innymi Polę Negri i Mię Marę.
Aleksander Hertz zmarł w 1928 roku w Warszawie, nie doczekał wprowadzenia dźwięku do kina. Do jego najważniejszych filmów należą: „Zaczarowane koło” lub „Tragedia w Sandomierskim Zamku” (1915) wg Lucjana Rydla, „Ochrana warszawska i jej tajemnice” (1916), „Arabella” (1917), „Bestia” lub „Kochanka apacza” (1917), „Pokój nr 13” (1917), „Książę Józef Poniatowski” (1918), „Mężczyzna” (1918), „Dla szczęścia” (1919), „Krysta” lub „Miłość i śmierć” (1919), „Córka pani X” (1920), „Przestępcy” (1921), „Ziemia Obiecana” (1927) wg Władysława Reymonta.
Podobne wypracowania do Aleksander Hertz - biografia, życiorys
- Postanowienia Kongresu Wiedeńskiego w sprawie Polski
- Cesarstwo Ottonów w Niemczech - polityka, idea uniwersalnego Cesarstwa Rzymskiego
- Anzio 1944 - Bitwa o Anzio
- Jan XXIII - encyklika „Pacem in terris”
- Kurt Weill - biografia, życiorys
- Uwarunkowania powstania Ruchu Ludowego na ziemiach polskich do roku 1918
- Gabriel Fauré - biografia, życiorys
- Mieszkańcy Qumran. Początki chrześcijaństwa
- Bitwa pod Platejami - kampania roku 479 p.n.e.
- Słowianie - państwo Samona i Wielkie Morawy - porównanie pierwszych państw słowiańskich
- Zjazd w Gąsawie - śmierć Henryka Brodatego (1227 r.)
- Nowożytna Europa - Rynek i kapitał w nowożytnej Europie - opracowanie
- Wojna dwóch róż - bitwa pod Bosworth (1485)
- Kalendarz Majów - historia i znaczenie
- Powstanie Chińskiej Republiki Ludowej
- Prawo drakońskie. Opracowanie
- Kazimierz Jagiellończyk - spisek antykrólewski (1481 r.)
- Koronacja Bolesława Chrobrego na króla - przebieg, znaczenie
- I wojna światowa a dotychczasowe konflikty zbrojne - różnice
- Zakony rycerskie w średniowieczu - Powstanie zakonów rycerskich