Gatunki literackie romantyzmu - charakterystyka
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Romantyzm odrzuciwszy normatywizm, w swej niechęci do stałych wzorców, przekształcił główne gatunki literackie i stworzył właściwe sobie ich odmiany. Najbardziej preferowanymi przez tę epokę były liryka bezpośrednia i dramat.
Dramat romantyczny – powstał poprzez reinterpretację zasad klasycznej tragedii i komedii oraz nawiązanie do doświadczeń teatru szekspirowskiego, hiszpańskiego i melodramatu. Cechy dramatu romantycznego to: odrzucenie reguły trzech jedności, luźna kompozycji, swoboda epizodów, połączenie elementów dramatu z elementami epickimi i poetyckimi, monumentalne sceny zbiorowe, wątki realistyczne splecione z fantastycznymi, tragizm z komizmem, patos z groteską. Dominował w nim synkretyzm. Główni twórcy to Victor Hugo, Albert de Musset, Adam Mickiewicz i Zygmunt Krasiński.
Ballada – utwór o charakterze epicko-lirycznym, nasycony elementami dramatycznymi, opowiadający o niezwykłych wydarzeniach. Szkicowa fabuła nasycona jest momentami tajemniczymi i zagadkowymi, a dominuje w niej jedno wyraziste zdarzenie. Charakter postaci uwydatnia jakąś cechę. Narracja bardzo zsubiektywizowana, często z partiami dialogowymi. Twórcy: Walter Scott, Johann Wolfgang Goethe, Aleksander Puszkin, Friedrich Schiller, Adam Mickiewicz.
Powieść poetycka – gatunek synkretyczny, który łączy w sobie element dramatu, liryki i epiki. Prekursorami gatunku, który narodził się w Anglii byli Walter Scott oraz George Byron. Jest to utwór wierszowany, w którym obecny jest narrator. Cechuje się brakiem chronologii fabuły, fragmentarycznością, klimatem tajemniczości i grozy.
Powieść historyczna – świat przedstawiony umieszczony jest w epoce zamkniętej w dziejach w odczuciu twórcy i odbiorów. Gatunek ten dąży do respektowania prawdy historycznej poprzez oddanie właściwości i problemów epoki. Występują tu postacie historyczne i fikcyjne. Twórcy: Walter Scott, Józef Ignacy Kraszewski.
Poemat dygresyjny – gatunek poezji narracyjnej powstały w epoce romantyzmu, który łączy elementy epickie z lirycznymi i dyskursywnymi. Jest obszernym utworem wierszowanym o charakterze fabularnym, cechujący się fragmentarycznością, brakiem rygorów kompozycyjnych, składa się z luźnych epizodów, które łączy zwykle wątek podróży bohatera. Najważniejsza jest tu postać, zwykle narratora, który w ironiczny i żartobliwy sposób traktuje opowiadanie, mające być pretekstem do wypowiadania refleksji, uwag, satyrycznych inwektyw. Dygresje przerywające główny wywód nadają utworowi szczególny charakter – narrator zwraca się w nich do czytelnika i dyskutuje z nim. Twórcy: George Byron, Aleksander Puszkin, Juliusz Słowacki.
Podobne wypracowania do Gatunki literackie romantyzmu - charakterystyka
- Aleksander Fredro „Zemsta” - problematyka utworu
- Literackie obrazy spotkania wrogów przedstawione w „Iliadzie” Homera oraz „Panu Tadeuszu” (spowiedź Jacka Soplicy) - porównanie
- Koncepcja człowieka w średniowieczu - rozwiń temat
- Gatunki literackie w Biblii - charakterystyka
- Jan Kochanowski „Odprawa posłów greckich” - bohaterowie. Charakterystyka
- Czy zgadzasz się ze zdaniem, iż średniowiecze to „wieki ciemne”? Rozprawka
- „Lament świętokrzyski” - opracowanie utworu
- Geneza i funkcjonowanie mitu arkadyjskiego - rozwiń temat
- Gatunki literackie pozytywizmu - charakterystyka
- Gatunki literackie renesansu - charakterystyka
- Konflikt tragiczny w „Królu Edypie” - opracowanie
- Platon „Obrona Sokratesa” - interpretacja
- Apokalipsa św. Jana - interpretacja utworu
- Francesco Petrarca „Sonety do Laury” - sonet 90. - interpretacja i analiza utowru
- Francesco Petrarca „Sonety do Laury” - sonet 267. – interpretacja i analiza utowru
- Edyp i Tyrezjasz - charakterystyka bohaterów tragedii Sofoklesa
- Edward Redliński „Konopielka” - opracowanie książki
- Konflikt tragiczny - co to jest? Przykłady
- Konflikt tragiczny w „Antygonie” - opracowanie
- „Człowiek to wielkość i małość jednocześnie” - Biblia i antyk. Przykłady w literaturze