Ryszard Kapuściński „Cesarz” - motyw władzy w „Cesarzu” Kapuścińskiego. Opracowanie
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Ryszard Kapuściński to znany dziennikarz i reportażysta, który wielokrotnie przebywał w Afryce, opisując ten niezwykły i pełen sprzeczności kontynent. Książka zatytułowana „Cesarz” poświęcona jest władcy Etiopii, Hajle Sellasje, który przed ponad czterdzieści lat rządził swoim krajem. Obalono go dopiero w 1974 roku, a dokonała tego grupa spiskowców wspieranych przez państwa bloku wschodniego, między innymi ZSRR.
Władza daje cesarzowi Etiopii nieograniczone możliwości, jest wartością samą w sobie, bo przecież bycie władcą zapewnia przewagę nad innymi ludźmi i ogromne przywileje. Dobry władca powinien być także odpowiedzialny, dbać o dobro swojego ludu, ale w przypadku dyktatora Etiopii nie ma o tym mowy. To człowiek prosty i niewykształcony, posiadający jednak dość charakteru, by żelazną ręką trzymać swój kraj przez wiele lat. Hajle Sellasje pławi się w władzy, dzięki niej ma wszystko: podwładnych, ministrów, służących, majątek i poważanie. Cesarz celebruje atrybuty władzy, zatrudniając liczną świtę służących zajmujących się umilaniem mu życia – podkładaniem poduszek pod stopy, otwieraniem drzwi czy wskazywaniem za pomocą pokłonów, która jest godzina. Wydaje też wystawne uczty i często podróżuje, by odbierać niezliczone nagrody i honory, przyznawane mu na przykład przez państwa zachodnie.
Model władzy pokazany w książce Kapuścińskiego charakteryzuje całkowity brak odpowiedzialności. Nieprzypadkowo cesarz wysłuchuje raportów swoich urzędników ustnie, nie podpisuje ani nie czyta żadnych dokumentów. W razie sytuacji spornych czy konfliktów Hajle Sellasje zawsze może zrzucić winę na podwładnych, którzy czegoś nie dopatrzyli albo źle go poinformowali. Taka metoda przydaje także jego majestatowi atrybut boskości – mylą się zawsze podwładni, cesarz nigdy. Koniecznym dodatkiem do władzy są także tytuły i ordery, jakie władca sam sobie przydziela. Cesarz Etiopii określa się „Zwycięskim lwem plemienia Judy”, „Wybrańcem Bożym” i „Królem królów”. Ma to zwiększyć dystans między nim a poddanymi.
Cesarz nie rezygnuje także ze środków przymusu. Wojsko tłumi rebelie – jak bunt gubernatora jednej z prowincji w 1960 roku – a Hajle Sellasje zaczyna dzień od wysłuchania raportów trzech donosicieli, informujących o spiskach i knowaniach przeciwko niemu. Model władzy sprawowany przez cesarza Etiopii opiera się także na wciągnięciu grupy wybranych osób, urzędników i sług, w sferę przywilejów. Już samo przebywanie w pałacu, wśród przepychu i bogactw, lepszego życia, sprawia, że ludzie ci rozkoszują się namiastką potęgi, bliskością majestatu i zrobią wiele, by ten status utrzymać. Dlatego wiernie stoją przy władcy, niezależnie od działań, jakie podejmuje, często sprzecznych z interesem własnego państwa i narodu. Nie od dziś wiadomo, że władza korumpuje i psuje ludzi. W specyficznych warunkach państwa takiego jak Etiopia: nieliczna kasta uprzywilejowanych, reszta narodu – biedota, chłopi – układ taki może przetrwać dziesięciolecia.
I tak właśnie jest w przypadku Hajle Sellasje – niezagrożony sprawuje władzę, do jego obalenia przyczynia się stopniowy wzrost świadomości (młodzi Etiopczycy, studiujący zagranicą, widzą, w jakim zacofaniu jest ich kraj) oraz zewnętrzna pomoc. Niestety, wymiana na szczytach władzy nie poprawia losu zwykłych ludzi – oni stają się ofiarami tego procesu. Tak było również w Etiopii – lewicujący następca Sellasje okazał się jeszcze gorszym tyranem, a jego rządy doprowadziły do śmierci wielu ludzi. Do dziś Etiopia jest jednym z najbiedniejszych państw na kuli ziemskiej.
Podobne wypracowania do Ryszard Kapuściński „Cesarz” - motyw władzy w „Cesarzu” Kapuścińskiego. Opracowanie
- Jan Matejko „Bitwa pod Grunwaldem” - opis, interpretacja obrazu
- Alina i Czesław Centkiewiczowie „Zaczarowana zagroda” - problematyka
- Krzysztof Kamil Baczyński „Samotność” - Stan duszy człowieka opuszczonego - opis, opracowanie
- Bolesław Leśmian „Piła” - interpretacja i analiza utworu
- Tragedia antyczna - cechy tragedii greckiej
- Edward Stachura „Zobaczysz” – interpretacja i analiza wiersza
- Ignacy Krasicki „Filozof i chłop” - interpretacja i analiza bajki
- Fiodor Dostojewski „Zbrodnia i kara” - charakterystyka Raskolnikowa
- „Szewcy” Witkacego - postulat Czystej Formy
- Boccaccio „Dekameron” - „Sokół” - opis noweli. Cechy noweli „Sokół”
- Jarosław Iwaszkiewicz „Panny z Wilka” - charakterystyka bohaterek opowiadania
- Kordian jako bohater-idealista doby romantyzmu - rozwiń temat na podstawie utworu Juliusza Słowackiego „Kordian”
- Tolkien „Władca Pierścieni” - charakterystyka Aragorna
- Wiersze Daniela Naborowskiego - Motyw wanitatywny w twórczości Daniela Naborowskiego. Opracowanie
- Dorota Terakowska „Tam, gdzie spadają anioły” - opracowanie
- Julian Ursyn Niemcewicz „Powrót posła” - komedia polityczna i obyczajowa. Problemy polityczne, społeczne, obyczajowe w „Powrocie posła”
- Grupy poetyckie 20-lecia międzywojennego - Kwadryga
- Bolesław Prus „Placówka” - stylizacja gwarowa w „Placówce” Bolesława Prusa
- Goethe „Faust” - Dlaczego Faust podpisał cyrograf? Wypracowanie
- „Szatan z siódmej klasy” Kornel Makuszyński - Adaś w niewoli u bandytów