Zbigniew Herbert „Pan od przyrody” - interpretacja i analiza wiersza
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Wiersz „Pan od przyrody” napisany jest wierszem wolnym bezrymowym. Posiada dwie płaszczyzny - płaszczyznę dosłowną (wspomnienia związane z nauczycielem podmiotu mówiącego) oraz płaszczyznę metaforyczną (nawiązania do wojny i późniejszego losu profesora).
Podmiot mówiący wspomina swego dawnego profesora, który z perspektywy czasu okazał się katalizatorem ciekawości świata oraz myślenia twórczego. W pewnym sensie profesor jest dla podmiotu niewiadomą, ponieważ - pamiętając go z perspektywy dziecka - nie umie sobie przypomnieć jego twarzy. Stawia to pana od przyrody na stanowisku niemalże bóstwa, giganta. Jednocześnie podmiot przypomina sobie poszczególne elementy jego stroju, które składają się na obraz pospolitego nauczyciela, prawdopodobnie niezbyt zamożnego (jego "nieżywy krawat" musiał być stary i zniszczony) - a więc gigant czasów dziecięcych w rzeczywistości wcale gigantem nie był. Z całą pewnością jednak odegrał wielką rolę w procesie rozwoju umysłowego swoich uczniów, przede wszystkim podmiotu mówiącego (który możemy chyba utożsamić z osobą poety).
Pan od przyrody otwiera drzwi, prowadzące do poznania. Dzięki przeprowadzonym wspólnie doświadczeniom rozbudza w uczniach ciekawość świata; poeta wspomina nawet mocno emocjonalny moment zostania przezeń „ojcem”, przywołując wizję dziesięcioletniego chłopca, próbującego za namową nauczyciela wyhodować kasztanowiec. Wspomina o uczuciu euforii „gdy po napiętym oczekiwaniu / z kasztana zanurzonego w wodzie / ukazał się żółty kiełek”. Z perspektywy czasu profesor okazuje się tym, którm zaszczepił w poecie ciekawość.
Druga część wiersza mówi nam, że pan od przyrody poległ w czasie wojny. Zabili go "łobuzy od historii" - niezwykle trafny zabieg poetycki przywodzi na myśl nazwę kolejnego przedmiotu szkolnego. Ci "od historii" to jednak po prostu ci, którzy tę historię tworzą - ludzie wojny.
Poeta zastanawia się, co też stało się z panem od przyrody po śmierci. Jest przekonany, że jeśli znalazł się w niebie, na pewno jest tam szczęśliwy i spaceruje po promieniach ze sprzętem przyrodnika - czyli że tak naprawdę niewiele się zmieniło. A jeśli profesor nie znalazł się w niebie? Tu poeta zawiesza głos. Spojrzenie to zdaje się bardziej charakterystyczne dla dziecka, niż dorosłego człowieka, lecz przecież podmiot liryczny zawsze jest dzieckiem, kiedy myśli o swym panu od przyrody.
W końcowej części utworu poeta przyznaje, że elementy świata przyrody wciąż przywodzą mu na myśl owego profesora i sprawiają, że sam czuje się jak uczniak ("podchodzę / szastam nogami"). Widząc go w postaci bezbronnego żuka na leśnej ścieżce, delikatnie przenosi stworzonko tak, by nikt nie uczynił mu krzywdy - nie tak, jak panu od przyrody.
Podobne wypracowania do Zbigniew Herbert „Pan od przyrody” - interpretacja i analiza wiersza
- Henryk Sienkiewicz „Legenda żeglarska” - opracowanie, interpretacja i streszczenie utworu
- Jan Kochanowski „O kaznodziei” - interpretacja i analiza fraszki
- Troja - upadek Troi. Troja w literaturze różnych epok
- Jan Kochanowski „Pieśń XIV” („Wy, którzy pospolitą rzeczą władacie”) - opracowanie, kontekst historyczny pieśni
- Cyprian Kamil Norwid „Pielgrzym”, Juliusz Słowacki „Smutno mi, Boże” - interpretacja i analiza porównawcza
- Adam Ważyk „Poemat dla dorosłych” - interpretacja i analiza wiersza
- Stefan Żeromski „Doktor Piotr” - charakterystyka bohaterów
- Znaczenie „spisku koronacyjnego” opisanego w utworze „Kordian” Juliusza Słowackiego
- Mój tata - opis
- Józef Tischner „Sztuka”, Stanisław Przybyszewski „Confiteor” - znaczenie sztuki i artysty w utworach. Porównanie
- Stanisław Barańczak - cechy poezji Barańczaka
- Maria Dąbrowska „Noce i dnie” - problematyka społeczna powieści
- Świat przedstawiony w utworze - co to jest świat przedstawiony? Opis
- Motywy średniowieczne - nawiązania do średniowiecza w literaturze polskiej późniejszych epok
- Władysław Reymont „Chłopi” - charakterystyka Jagny
- Jezus Chrystus - charakterystyka na podstawie Ewangelii
- Narracja pierwszoosobowa i trzecioosobowa - charakterystyka, przykłady, porównanie
- Widok z mojego okna - opis
- Adam Zagajewski - biografia, życiorys
- Olga Tokarczuk „Prawiek i inne czasy” - kosmogonia w powieści w nawiązaniu do Biblii i Mitologii