Surrealizm - manifest surrealizmu. Przedstawiciele

JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
Termin „surrealizm” został po raz pierwszy użyty przez Guillaume Apollinaire’a – jednego z najważniejszych przedstawicieli francuskiej awangardy poetyckiej. Został on ukuty na potrzeby nowego kierunku w literaturze i sztukach plastycznych, który kształtował się głównie we Francji od czasu zakończenia I wojny światowej, zyskując największą popularność w latach 20. i 30. XX wieku. Stał on w opozycji do konwencjonalnie pojmowanej twórczości artystycznej, zwłaszcza do kierujących nią zasad realizmu i utylitaryzmu, które w obliczu nowego ładu społeczno-kulturalnego powojennej Europy uległy swego rodzaju dezaktualizacji.
Głównym teoretykiem surrealizmu w początkowej fazie jego kształtowania był filozof, poeta i krytyk sztuki André Breton, autor trzech manifestów surrealistycznych, w których odnajdujemy rekapitulację założeń prądu i jego modyfikacje.
Pierwszy „Manifest surrealizmu” początkowo miał zostać wydrukowany w charakterze przedmowy do tomu „Rozpuszczalna ryba”, zawierającego zbiór tzw. „tekstów automatycznych”, które stanowiły jedno z najważniejszych „odkryć” twórców surrealistycznych – polegały...
Podobne wypracowania
- Ignacy Krasicki „Mikołaja Doświadczyńskiego przypadki” - Kreacja utopii - refleksje po lekturze
- Henryk Sienkiewicz „Janko Muzykant” - opracowanie
- Józef Mackiewicz - biografia, życiorys
- Obraz Boga w poezji Mikołaja Sępa-Szarzyńskiego - opracowanie
- William Szekspir „Romeo i Julia” - charakterystyka Romea
- Legenda o Wandzie i Niemcu - opracowanie
- Symbolizm - symbolizm w literaturze. Paul Verlaine jako jeden z prekursorów symbolizmu francuskiego
- Stefan Żeromski „Syzyfowe prace” - charakterystyka Marcina Borowicza
- Stefan Żeromski „Doktor Piotr” - streszczenie skrótowe
- Andrzej Kuśniewicz - biografia, życiorys
- Juliusz Słowacki „Balladyna” - w zamku Balladyny i Kirkora - reportaż
- Mark Twain „Pamiętniki Adama i Ewy” - motyw pracy - opracowanie
- Monolog Gustwa - znaczenie monologu Gustawa-Pustelnika - „Dziady”
- William Szekspir „Romeo i Julia” a „Romeo i Julia” Baza Luhrmanna - książka a film - porównanie i opis
- George Byron „Giaur” - charakterystyka Giaura
- Krzysztof Kamil Baczyński „Modlitwa do Bogarodzicy” - interpretacja i analiza utworu
- Juliusz Słowacki „Balladyna” - „Balladyna” jako dramat o namiętności i zbrodni. Opracowanie
- Tadeusz Borowski „Opowiadania” - artyzm
- Gabriela Zapolska „Moralności Pani Dulskiej” - Obraz rodziny w „Moralności Pani Dulskiej”. Opis
- Opowiadanie o powstaniu świata