George Byron „Giaur” - charakterystyka Giaura
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Na pierwszy plan powieści poetyckiej George'a Byrona wysuwa się Giaur - młody, tajemniczy i zamknięty na innych ludzi mężczyzna. Czytelnik poznaje go już podczas pobytu bohatera w Grecji, znajdującej się wówczas pod panowaniem Turków. Nie znamy wcześniejszego życiorysu bohatera, jego prawdziwego nazwiska, miejsca urodzenia czy wieku. Samo słowo „giaur” oznacza człowieka niewiernego. Muzułmanie w ten sposób nazywali chrześcijan.
Aura tajemniczości rozpościerająca się nad postacią mężczyzny powoduje, że staje się on dla czytelnika jeszcze ciekawszy, niezwykły i osobliwy. Dzięki temu adresat powieści pragnie go bliżej poznać, dowiedzieć się czegoś więcej. Autor sugeruje jedynie wielki intelekt i zacne pochodzenie mężczyzny:
„Pilniejszy badacz odgadnie z wejrzenia
Wielkość umysłu, zacność urodzenia”.
Giaur zakochał się w pierwszej żonie baszy Hassana, Leili. Jego uczucie zostało odwzajemnione. Ich miłość była pełna namiętności i pasji. Giaur kochał Leilę ponad życie. Miłość dawała mu poczucie szczęścia, akceptacji, wewnętrznego spokoju. Niestety, sielanka nie trwała długo - Hassan, dowiedziawszy się o zdradzie żony, skazał ją na śmierć, a tym samym - odebrał Giaurowi jedyny sens jego istnienia.
W bohaterze budzi się nienawiść i chęć natychmiastowej zemsty na Hassanie. Podczas pojedynku Giaur zabija go. Świadomość popełnionej zbrodni oraz utrata ukochanej wywołały w bohaterze głęboki kryzys psychiczny. Giaur postanowił znaleźć sobie bezpieczny azyl, gdzie będzie mógł ukryć się przed wszystkimi ludźmi. Takim miejscem okazał się dla bohatera klasztor. Niestety pobyt tu nie daje ukojenia mężczyźnie. Przepełnia go smutek i rozpacz po stracie ukochanej. Jego miłość do Leili nie wygasła, co potwierdza w zdaniu: „Ciebie dotąd kocham, jak kochałem”.
Giaur nie żałuje swojego postępowania. Uważa, że dokonał słusznych wyborów w życiu. W podobnej sytuacji zrobiłby jeszcze raz dokładnie to samo:
„Choć moje życie wydaje się tak zbrodnicze,
Gdybym mógł odżyć, żyłbym tak, jak żyłem”.
Na podstawie postaci Giaura powstał nowy typ bohatera literackiego, nazwany on nazwiska autora powieści - bohaterem bajronicznym. Giaur reprezentuje wszystkie cechy charakterystyczne dla tego typu bohatera: samotność, tajemniczość i skłonność do alienacji. Żył we własnym świecie, według własnych zasad. Podróżował tylko nocą. Był indywidualistą o nieprzeciętnym intelekcie. Jego miłość do Leili była bezgraniczna. Kochał ją całym sercem. Cierpiał po utraconej miłości, w wyniku czego odwrócił się od świata i ludzi, buntował się.
Po stracie ukochanej szukał zemsty. Hassan zabity przez bandę zbrodniarzy, w której znajdował się także Giaur, umarł bohatersko. To napawało Giaura jeszcze większą wściekłością. Kto zobaczyłby go tej nocy, przestraszyłby się jego dzikiego spojrzenia. Giaur był człowiekiem porywczym, gwałtownym i kierującym się w życiu głównie emocjami.
Termin „bajronizm” określał pewnego rodzaju sposób na życie, opierający się na buncie przeciwko wszelkim zasadom i normom społecznym. Działania bohatera bajronicznego motywowane są silnymi – często przeciwstawnymi – uczuciami, takimi jak miłość i nienawiść. W swoim działaniu kieruje się on emocjami, a nie rozsądkiem. Najpierw coś czyni, a potem rozmyśla nad konsekwencjami swojego działania. Stąd pojawia się w bohaterze głębokie wewnętrzne rozdarcie.
Bohater bajroniczny często przedstawiany jest jako samotnik, wygnaniec lub samotny podróżnik. Egzystencjalne cierpienie, stanowiące treść jego życia, powoduje wyobcowanie bohatera i odcięcie od społeczeństwa. Bohater bajroniczny tak naprawdę jest postacią pełną sprzeczności.
Podobne wypracowania do George Byron „Giaur” - charakterystyka Giaura
- Legenda o Wandzie i Niemcu - opracowanie
- Symbolizm - symbolizm w literaturze. Paul Verlaine jako jeden z prekursorów symbolizmu francuskiego
- Stefan Żeromski „Syzyfowe prace” - charakterystyka Marcina Borowicza
- Stefan Żeromski „Doktor Piotr” - streszczenie skrótowe
- Andrzej Kuśniewicz - biografia, życiorys
- Surrealizm - manifest surrealizmu. Przedstawiciele
- Juliusz Słowacki „Balladyna” - w zamku Balladyny i Kirkora - reportaż
- Mark Twain „Pamiętniki Adama i Ewy” - motyw pracy - opracowanie
- Monolog Gustwa - znaczenie monologu Gustawa-Pustelnika - „Dziady”
- William Szekspir „Romeo i Julia” a „Romeo i Julia” Baza Luhrmanna - książka a film - porównanie i opis
- Krzysztof Kamil Baczyński „Modlitwa do Bogarodzicy” - interpretacja i analiza utworu
- Juliusz Słowacki „Balladyna” - „Balladyna” jako dramat o namiętności i zbrodni. Opracowanie
- Tadeusz Borowski „Opowiadania” - artyzm
- Gabriela Zapolska „Moralności Pani Dulskiej” - Obraz rodziny w „Moralności Pani Dulskiej”. Opis
- Opowiadanie o powstaniu świata
- Tadeusz Makowski „Dwaj mali przyjaciele” - opis obrazu, interpretacja
- Maria Konopnicka „O krasnoludkach i sierotce Marysi” - Sierotka Marysia poznaje królową Tatrę - opis
- Rola artysty w literaturze - polemika między Elizą Orzeszkową i Stanisławem Przybyszewskim. Rozwiń temat w oparciu o wybrane teksty literackie
- Julian Tuwim „Rzecz Czarnoleska” - interpretacja i analiza wiersza
- Intuicjonizm w literaturze Młodej Polski