Wiersze Brunona Jasieńskiego - Motyw buntu w twórczości Jasieńskiego. Opracowanie
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Bruno Jasieński zadebiutował w 1921 roku tomem poetyckim „But w butonierce”, który wyświetlał założenia rodzącego się w Polsce nurtu futurystycznego – zerwanie z przeszłością reprezentowaną przez nazwiska narodowych wieszczów i cieszących się ogromną estymą poetów młodopolskich, których koncepcje nie pasowały już do nowej rzeczywistości odradzającego się narodu. W cyklu znalazły się wiersze eksperymentujące z formą i znaczeniem leksykalnym, które miały odtąd pełnić służebną rolę wobec witalistycznego potencjału twórczego młodego poety, wyzwolonego z więzów narzucanych przez składnię i zasób słownictwa. W tytułowym dla całego cyklu utworze Jasieński przedstawia samego siebie jako nowy autorytet, który ma zastąpić takie nazwiska jak Kasprowicz i Staff, „detronizując” wszelkie osiągnięcia przeszłości i nakierowując uwagę tylko i wyłącznie na przyszłość.
Buntem wobec tradycji były również dwie współredagowane przez Jasieńskiego „jednodńuwki futurystuw”, negujące zasadność skomplikowanej składni i ortografii, które zastąpiono zapisem fonetycznym. Miejscem kreowania i odbioru sztuki miały stać się ulice – przystanki, tramwaje, pasaże – nie zaś tradycyjnie rozumiane „salony”, stąd też obie inicjatywy przybrały formę plakatów, mających zniknąć tak samo szybko, jak się pojawiły; tak, aby nie stać się częścią historii, wobec której się buntowały. Opinię publiczną poruszył szczególnie wiersz Jasieńskiego „Mięso kobiet” zamieszczony w drugim manifeście, zatytułowanym „Nuż w bżuhu. 2 jednodńuwka foturystuw”. Stanowił on wyraz buntu poety wobec tradycyjnie rozumianego estetyzmu literatury, który zagradzał do niej drogę obrazom dosadnym i w pełni naturalistycznym, a jednocześnie był utworem wymierzonym w konwenanse burżuazyjnego środowiska roszczącego sobie prawo do tytułowania się mianem elity intelektualnej.
Podobnie „wycelowana” była również powieść „Palę Paryż”, w której zostaje przedstawiona zagłada miasta stanowiącego od wieków nie tylko stolicę Francji, ale również życia intelektualno-kulturalnego całej Europy Zachodniej. Jasieński wyraża tutaj swój sprzeciw wobec centralizacji sztuki wokół pretensjonalnej, pozbawionej twórczej energii i wyczucia nowych czasów elity, zastępując ją w finale opowieści grupą robotników, którzy przeżyli epidemię dżumy dzięki pobytowi w więzieniu, gdzie znaleźli się z powodu represji po strajkach i manifestacjach. Tworzą oni nowy, proletariacki ład, stojący w całkowitej sprzeczności wobec reguł i porządku dawnego świata.
Jasieński buntował się również przeciw pewnego rodzaju sztywności polskiego historycyzmu, który przedstawiał rozmaite postaci w zakłamanym, pasującym do założeń danej grupy badaczy świetle. Wyrazem sprzeciwu wobec jednopłaszczyznowego pojmowania i przedstawiania historii stał się jego trzyczęściowy poemat „Słowo o Jakubie Szeli”, który obalał mit naiwnego chłopa-robotnika przeistaczającego się w okrutnego zbrodniarza pod wpływem politycznej prowokacji.
Podobne wypracowania do Wiersze Brunona Jasieńskiego - Motyw buntu w twórczości Jasieńskiego. Opracowanie
- Adam Mickiewicz „Sonety Krymskie” - „Stepy akermańskie” - interpretacja i analiza sonetu
- Aleksander Wat - Cechy twórczości Aleksandra Wata
- Adam Asnyk - wiersze. Ogólna charakterystyka twórczości Asnyka
- Czy duchy wywołane przez Karola Dickensa („Opowieść wigilijna”) i Adama Mickiewicza („Dziady” cz. II) mogą wzbudzić refleksje we współczesnym nastolatku?
- Jacek Malczewski „Po żniwie” - opis obrazu, interpretacja
- Dwudziestolecie międzywojenne - literatura - Dwudziestolecie międzywojenne - grupy poetyckie. Charakterystyka
- Katastrofizm - katastrofizm w literaturze Młodej Polski
- Zbigniew Herbert „Przesłanie Pana Cogito” - interpretacja i analiza wiersza
- Maria Konopnicka „Jaś nie doczekał” - motyw biedy w wierszu. Opracowanie
- Jan Kasprowicz - Bóg, świat i człowiek w twórczości Jana Kasprowicza - opracowanie
- Cechy satyry - satyra jako gatunek literacki
- Zbigniew Herbert „Pan Cogito o cnocie” - interpretacja i analiza wiersza
- Ernest Bryll „Wciąż o Ikarach głoszą” - analiza i interpreacja wiersza
- Stanisław Wokulski - romantyk czy pozytywista? Charakterystyka Wokulskiego
- Ernest Hemingway - „Stary człowiek i morze” - bohaterowie - opis
- Wolter „Kandyd”, Aldous Huxley „Nowy wspaniały świat” - porównanie wizji świata
- Opis lasu - Opis spaceru po lesie
- Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy) - biografia, życiorys
- Hejnał mariacki - legenda o przerwanym hejnale - opracowanie
- Viktor Hugo - biografia, życiorys