Dwie wizje odzyskania przez Polskę niepodległości - Mickiewicza („Dziady” cz. III) oraz Słowackiego („Kordian”). Porównanie
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
W III części „Dziadów” Mickiewicz zawarł historiozoficzną ideę mesjanizmu, zgodnie z którą cierpienie narodu polskiego miało mieć dla świata zbawczą funkcję. Dramatu kazał się w 1832 roku, budząc zainteresowanie odbiorców i umacniając Mickiewicza na pozycji narodowego wieszcza. Słowacki, pozostający nieco w cieniu, ponadto urażony umieszczeniem swojego ojczyma - Augusta Becu w roli Doktora, pisze w rok później dzieło polemiczne. Polemika Słowackiego z Mickiewiczem dotyczyła jednak przede wszystkim wizji walki o niepodległość kraju.
Kwestia narodowowyzwoleńcza od dawna dominowała w polskiej literaturze romantycznej, zadaniem poezji było wzbudzać patriotyczne uczucia i wskazywać drogę ocalenia. Mickiewicz w „Dziadach” cz. III ukazał profetyczną wizję męczeństwa i zmartwychwstania narodu polskiego. Pokorny sługa Boży, ksiądz Piotr doznaje objawienia: Bóg przedstawia mu przyszłe dzieje jego kraju. Wizja księdza, obejmująca mękę narodu polskiego, przedstawiona jest w ścisłej analogii do męki Chrystusa. Polska zostaje umęczona przez cara - Heroda i pozostałych zaborców, przy milczącej aprobacie Francji - Piłata. „Ach, Panie, już widzę krzyż - ach, jak długo, długo/ Musi go nosić - Panie, zlituj się nad sługą./ Daj mu siły, bo w drodze upadnie i skona -/ Krzyż ma długie, na całą Europę ramiona,/ Z trzech wyschłych ludów, jak z trzech twardych drzew ukuty. -/ Już wleką; już mój Naród na tronie pokuty -/ Rzekł: <<Pragnę>>- Rakus octem, Borus żółcią poi,/ A matka Wolność u nóg zapłakana stoi”. Taka analogia niewątpliwie była nobilitująca i nadawała sens prześladowaniom. Najważniejsze jednak, że pozwalała mieć nadzieję.
Na hasło Mickiewicza „Polska Chrystusem Narodów”, Słowacki odpowiada: „Polska Winkelriedem Narodów”, odwołując się nie do historii biblijnej, a do średniowiecznej, szwajcarskiej legendy. Winkelried poświęcił swoje życie, by umożliwić rodakom zwycięstwo nad Austriakami. Wystawił pierś na pierwsze ciosy, wszystkie włócznie skierowały się na niego, on poległ, ale jego armia zyskała przewagę i zwyciężyła. Wizja Słowackiego także jest wizją poświęcenia Polski na ołtarzu europejskiej wolności; zasadnicza różnica dotyczy przyjęcia postawy aktywnej. Mesjanizm zakłada pełne godności, ale bierne i pokorne poddanie się cierpieniu. Słowacki wskazuje na potrzebę czynu. W jego ujęciu Polacy nie są biernymi uczestnikami historii, mogą ją tworzyć, porywając się na bohaterski, choć straceńczy zryw: „Spojrzałem ze skały szczytu,/ Duch rycerza powstał z lodów.../ Winkelried dzidy wrogów zebrał i w pierś włożył,/ Ludy! Winkelried ożył!/ Polska Winkelriedem narodów!/ Poświęci się, choć padnie jak dawniéj! jak nieraz!”.
Obie wizje różnią się też statusem, jaki nadał im autor. Wizja księdza Piotra jest natchnionym przez Boga widzeniem. Na płaszczyźnie utworu jej prawdziwość i słuszność nie podlega wątpliwości. Tym samym utwór ma charakter profetyczny, Mickiewicz wieszczy przyszłość swego narodu. Jego wizja jest bardzo wzniosła, odwołuje się wszak do biblijnych proroctw i nadaje narodowi polskiemu rolę zbawcy świata. Polska jako mesjasz dla narodów będzie też miała swojego mesjasza: „Patrz! - ha! - to dziecię uszło - rośnie - to obrońca!/ Wskrzesiciel narodu,/ Z matki obcej; krew jego dawne bohatery,/ A imię jego będzie czterdzieści i cztery”. Na tym tle wizja Słowackiego maluje się znacznie mniej patetycznie. Już samo dowołanie do Winkelrieda, raczej mało znanego bohatera ze szwajcarskiej legendy, brzmi znacznie skromniej niż porównanie do Chrystusa. Także sposób przedstawienia wizji sprowadza ją do rangi poetyckiego obrazu, a nie boskiego planu. Kordian nie doznaje objawienia - on raczej dochodzi do pewnego przekonania. Jego wizja nie ma boskiego pochodzenia, to raczej wynik przemyśleń oraz pragnień poety i patrioty.
Zasadnicza różnica w ujęciu mesjanizmu przez Mickiewicza i winkelriedyzmu przez Słowackiego tkwi w ocenie tych idei na płaszczyźnie utworu. Mickiewicz pozostawia odbiorcę z nadzieją, że proroctwo się spełni, a Polska zostanie złożona w ofierze niczym Chrystus, ale też - jak Zbawiciel - zmartwychwstanie w chwale. Słowacki z kolei doprowadza do kompromitacji idei głoszonej przez Kordiana. Nieudana próba zamachu i koncepcja poświęcenia Polaków w imię dobra wszystkich narodów okazuje się planem szatańskim, zgubnym i szalonym.
Podobne wypracowania do Dwie wizje odzyskania przez Polskę niepodległości - Mickiewicza („Dziady” cz. III) oraz Słowackiego („Kordian”). Porównanie
- Ekspresjonizm - Charakterystyka ekspresjonizmu (malarstwo)
- Opis krajobrazu górskiego
- Leopold Staff „Gnój” - interpretacja wiersza
- Hanna Krall „Zdążyć przed Panem Bogiem” - reportaż nietypowy
- Zofia Nałkowska „Granica” - Dzieje Zenona Ziembiewicza - opowiadanie, opis
- Motyw zbrodni w literaturze - opracowanie
- Plagi egipskie – znaczenie dosłowne i symboliczne
- Ryszard Kapuściński „Cesarz” - motyw władcy w „Cesarzu”. Opracowanie
- Literackie portrety ojców i synów - opracowanie zagadnienia
- Literatura Młodej Polski - główne tematy i nurty literackie
- Edmund Niziurski „Sposób na Alcybiadesa” - uczniowie Alcybiadesa - charakterystyka
- Jan Chryzostom Pasek „Pamiętniki” - „Pan Pasek w Danii” - interpretacja i analiza fragmentu „Pamiętników” Paska
- Cechy gatunkowe noweli na podstawie utworu Marii Konopnickiej „Mendel Gdański”
- Charles Dickens „Opowieść wigilijna” - recenzja utworu
- Wolter „Prostaczek” jako powiastka filozoficzna - cechy
- Leopold Staff „Kartoflisko” - interpretacja i analiza wiersza
- Stefan Żeromski „Ludzie bezdomni” - charakterystyka Tomasz Judyma
- Iwan Bunin - biografia, życiorys
- Józef Chełmoński „Babie lato” - opis obrazu, interpretacja
- Goethe „Cierpienia Młodego Wertera” - charakterystyka Wertera