Wywiad z Janem Brzechwą na temat jego życia i twórczości
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Czarodziej dzieciństwa pokoleń
- Naprawdę nazywa się Pan Jan Lesman. Skąd wzięło się nazwisko Brzechwa?
- Wymyślił je mój brat stryjeczny Bolesław, który zresztą i swoje nazwisko z żydowskiego Lesman zmienił w Leśmian. Brzechwa jako wyraz pospolity oznacza tylną część strzały, która zapewnia jej stabilizację podczas lotu. Z całą pewnością mój kuzyn najlepiej nadawał się na autora mojego pseudonimu.
- W duecie z Julianem Tuwimem jest Pan najbardziej znanym i docenianym przez dorosłych autorem wierszyków i bajek, które dzieci uwielbiają. Na Pana twórczości wychowały się pokolenia Polaków i nic nie wskazuje na to, że to w przyszłości się zmieni. Pana dorobek jest nieśmiertelny. Gdzie tkwi tajemnica takiego niesamowitego zjawiska?
- Pisanie wierszy dla dzieci i z myślą o dzieciach było zawsze dla mnie niezwykle satysfakcjonującym i dającym wiele radości zajęciem. Pomysły same przychodziły do głowy, a pochodziły z obserwacji świata, które potem układały się same w rymowane mikropowiastki o życiu. Często też pretekstem do ukazania zachowań, zjawisk właściwych ludziom stawał się świat roślin i zwierząt. Zawsze uważałem, że takie personifikacje najbardziej trafiają do dzieci, bo sam od dzieciństwa miałem bujną wyobraźnię.
- „Akademia Pana Kleksa” również cieszy się niesłabnącą popularnością. Doczekała się nawet kultowej ekranizacji. Jak Pan myśli, dlaczego odniosła tak wielki sukces?
- Bo jest to książka, którą łączy to, co dzieci lubią najbardziej, czyli połączenie świata realnego z odrobiną magii w jej najsympatyczniejszym wydaniu. Świat z „Pana Kleksa” jest pełen samych dobrych emocji, zabawy, nauki przez zabawę i fantastycznych momentów, które tak byśmy chcieli, aby czasem zdarzyły się w życiu, a które możemy przeżywać jedynie w książkach. „Akademia” miała pełnić funkcję wehikułu do świata z wyobrażeń i dlatego tak dobrze trafiła w gusta dzieci, których wyobraźnia jest bardzo bogata.
- Z wykształcenia jest Pan adwokatem i pracował Pan w zawodzie. Czuje się Pan bardziej poetę czy prawnikiem?
- Adwokatura to moje zajęcie, którym przede wszystkim zarabiam na życie, ale i które jest dla mnie źródłem satysfakcji. A pisanie dla dzieci traktuję jako hobby, które przynosi radość mnie, ale i dzieciom dla których to robię. Nie było w moim życiu nigdy konfliktu między tymi dwiema dziedzinami aktywności. Są to zajęcia odmienne, ale przez to doświadczać mogę różnorodności w życiu codziennym. Dzięki temu nie zasklepiam się w jednej jedynej sferze i mogę rozwijać się na kilku płaszczyznach.
Podobne wypracowania do Wywiad z Janem Brzechwą na temat jego życia i twórczości
- Wywiad z aktorem (wymyślonym) - przykład
- Oscar Wilde „Portret Doriana Graya” - opracowanie książki
- Juliusz Słowacki „Kordian” - spisek koronacyjny. Interpretacja i opracowanie fragmentu dramatu
- Wywiad z Henrykiem Sienkiewiczem na temat „Krzyżaków”
- „Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią” - opracowanie utworu
- Wywiad z Adamem Mickiewiczem na temat jego życia i twórczości
- „Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią” - opis Śmierci, charakterystyka
- Wywiad ze sportowcem - przykład
- Juliusz Słowacki „Balladyna” - czas i miejsce akcji. Opracowanie
- Bolesław Prus „Omyłka” - problematyka noweli
- Bolesław Prus „Omyłka” - bohaterowie. Charakterystyka
- Wywiad ze znanym pisarzem na podstawie jego biografii - przykład
- Wizerunek kobiety w literaturze i sztuce renesansu i baroku. Opracuj temat
- Wywiad z Odyseuszem o jego wędrówce i przygodach
- Horacy i Kochanowski - bliskość wyznawanych wartości, światopoglądów i twórczości. Rozwiń temat
- Wywiad z Wisławą Szymborską na temat jej życia i twórczości
- Wywiad ze Śmiercią - napisz wywiad ze Śmiercią, zadaj jej istotne dla ludzi pytania
- Wywiad z Papkinem - Aleksander Fredro „Zemsta”
- Księga Koheleta - opracowanie, interpretacja
- Wywiad z rodzicem o przeszłości - przykład