Humanizm i klasycyzm w poezji Staffa
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Humanizm jest prądem kulturowym, charakterystycznym zwłaszcza dla epoki renesansu, który stawia w centrum swoich zainteresowań człowieka. Podobnie dzieje się również w poezji Leopolda Staffa, która w dużej mierze poświęcona jest kontemplacji istoty ludzkiej jako najdoskonalszego dzieła Boga obdarzonego wielkim potencjałem twórczym i moralnym. Staffowski humanizm przybierał rozmaite formy na kolejnych etapach rozwoju twórczego poety, prezentując różne rodzaje postrzegania ludzkiej godności.
Debiutanckie „Sny o potędze” to owoce fascynacji Staffa filozofią Fryderyka Nietzschego, szczególnie zaś koncepcją potężnego, obdarzonego nieskończonym potencjałem twórczym nadczłowieka. Zamieszczone w tym zbiorze utwory prezentują postaci panujące nad powierzonym im światem, potrafiące modelować go zależnie od swoich potrzeb i przystosowywać do własnej wielkości. Urastają do godności najdoskonalszych artystów – jak w wierszach „Kowal” czy „Rzeźbiarz” – zaś w wierszu „Ja – wyśniony” podmiot liryczny stawia samego siebie na miejscu „starych bogów”. Wybitna jednostka jest tutaj źródłem ładu i moralności, kreatorem nowego, lepszego świata.
Apogeum humanizmu w twórczości tego artysty przynosi zbiór „Gałąź kwitnąca”, szczególnie zaś najbardziej znany utwór z tego tomu – „Przedśpiew”. Jego oś stanowi maksyma starożytnego komediopisarza: „Jestem człowiekiem i nic, co ludzkie, nie jest mi obce”, która w wierszu komentuje przeplatanie się pozytywnych i negatywnych doświadczeń życiowych, wspólnie składających się na ludzką egzystencję, wzajemnie dopełniających się i niezbędnych. Podmiot liryczny sławi tutaj życie we wszelkich przejawach zaznaczając jednocześnie, że każda z dróg prowadzi do stoickiego, umiarkowanego szczęścia, jeśli towarzyszy jej nieodłączna od ludzkiej istoty godność.
Wymienione powyżej zbiory nawiązują również często do antyku, zarówno tematycznie, jak i formalnie, nabierając tym samym cech klasycyzmu, który okazał się prądem niezwykle istotnym dla całej poezji Staffa. Bezpośrednie odwołanie do starożytnych mistrzów odnajdujemy również w wierszu „Ars poetica” z tomu „Barwa miodu”, gdzie poeta dał wyraz umiłowaniu prostoty i przejrzystości, które były jednymi z głównych założeń poezji klasycznej. Pośrednio taką deklaracją jest właściwie cała twórczość tego poety, uformowana z niezwykłym kunsztem, dbałością o detale i umiejętnym kreowaniem umiarkowanego, stoickiego piękna świata przedstawionego. Z dzisiejszej perspektywy możemy również uznać za przejaw klasycyzmu zamiłowanie do formy sonetu, która – pomimo rozmaitych eksperymentów – powracała we wszystkich zbiorach Staffa.
Podobne wypracowania do Humanizm i klasycyzm w poezji Staffa
- Motyw przemijania - opracowanie na podstawie utworu „Daremne żale” Adama Asnyka i innych dzieł literackich
- Bolesław Leśmian „Dziewczyna” - interpretacja i analiza wiersza
- „Chłopi” Władysława Reymonta jako powieść młodopolska - rozwiń temat
- Aleksander Kamiński „Kamienie na szaniec” - opisz przebieg akcji pod Arsenałem
- Salinger „Buszujący w zbożu” - motyw wędrówki - opracowanie
- Andrzej Bursa „Pantofelek” - interpretacja i analiza utworu
- Maria Konopnicka „Wolny najmita” - opracowanie utworu
- Roman Pisarski „O psie, który jeździł koleją” - charakterystyka psa Lampo
- Adam Asnyk „Do młodych” - analiza i interpretacja utworu
- Sumienie Raskolnikowa - Jak bohaterowie „Zbrodni i kary” Dostojewskiego rozumieją pojęcie „sumienie”? Wypracowanie
- Utopia, utopia w literaturze - wyjaśnij pojęcie i rozwiń temat w odwołaniu do wybranych utworów literackich
- Idealna rodzina w literaturze - ukazanie idealnego modelu rosyjskiej rodziny w odniesieniu do powieści „Wojna i pokój” Lwa Tołstoja
- Brzydkie kaczątko - streszczenie baśni
- Antoni Malczewski „Maria” - streszczenie skrótowe
- Bolesław Prus „Katarynka” - charakterystyka niewidomej dziewczynki z „Katarynki”
- Antyk a renesans - porównanie, opracowanie
- Antoine de Saint-Exupéry - biografia, życiorys
- Bóg okazuje potęgę – przejście Izraelitów przez Morze Czerwone
- Jan Andrzej Morsztyn „Niestatek” („Oczy są ogień...”) - interpretacja i analiza wiersza
- Spotkanie z kosmitą - opowiadanie