Jerzy Duda-Gracz „Dwa pokolenia” - opis obrazu, interpretacja
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Obraz Jerzego Dudy-Gracza w ciekawy sposób podejmuje problematykę konfliktu międzypokoleniowego. Tematyka obrazu skupiona jest wokół dwóch pierwszoplanowych postaci. Są to dwaj mężczyźni wyraźnie różniący się od siebie wiekiem i wyglądem.
Mężczyzna umiejscowiony w pozycji siedzącej, po lewej stronie obrazu, symbolizuje z pewnością starsze pokolenie. Jest starszy, ma groteskowy, dziwny kształt głowy, na której znajduje się tylko kilka brązowych włosów. To człowiek majętny – świadczy o tym dobrany odpowiednio ubiór: jasny płaszcz, krawat, biała koszula. Groteskowość i przerysowanie postaci potęgują białe buty na obcasie, nie pasujące do reszty gustownego stroju. Na jego placu widnieje duży sygnet, świadczący o chęci udowodnienia swej pozycji majątkowej.
Drugim mężczyzną przedstawionym na obrazie jest młodzieniec – reprezentant młodego pokolenia. Posiada wszelkie atrybuty młodości: długie, jasne włosy, różową koszulę, buty na koturnie. Jego rekwizytem jest radio – symbol techniki i współczesności. Na szyi mężczyzny widnieje duży krzyż. Ten symbol można interpretować dwojako. Być może ma wskazywać na możliwość połączenia tradycji ze współczesnością. Drugą, bardziej prawdopodobną, wersją jest założenie, że krzyż służy młodzieńcowi jedynie jako ozdoba, biżuteria bez żadnego znaczenia religijnego.
Obie postaci umiejscowione są na tle zakładu fotograficznego, co może tłumaczyć ich nienaturalne pozy kojarzące się z pozowaniem do zdjęć. Starszy mężczyzna jest poważny, dumie wyprostowany. Młodzieniec przyjmuje nonszalancką, buntowniczą pozę. Obaj są brzydcy, przypominają karykatury samych siebie, są przerysowani i sztuczni. Wrażenie to potęguję dodatkowo sztuczny uśmiech na ustach obu postaci. W przypadku starszego mężczyzny uśmiech jest wyraźnie nieszczery i nienaturalny, młody uśmiecha się raczej drwiąco.
Deformacja postaci i zniekształcona perspektywa (krzywego zwierciadła) pojawia się na wielu obrazach Jerzego Dudy-Gracza. Artysta w ironiczny i hiperboliczny sposób starał się ukazać ludzkie wady, przerost formy nad treścią.
Podobne wypracowania do Jerzy Duda-Gracz „Dwa pokolenia” - opis obrazu, interpretacja
- Bóg okazuje potęgę – przejście Izraelitów przez Morze Czerwone
- Jan Andrzej Morsztyn „Niestatek” („Oczy są ogień...”) - interpretacja i analiza wiersza
- Spotkanie z kosmitą - opowiadanie
- Friedrich Schiller - biografia, życiorys
- Adam Mickiewicz „Sonety Krymskie” - „Pielgrzym” - interpretacja i analiza sonetu
- Zygmunt Krasiński „Nie-Boska komedia” - charakterystyka Orcia
- William Szekspir „Hamlet” - charakterystyka Ofelii
- Jarosław Iwaszkiewicz „Ikar” - interpretacja, opracowanie opowiadania
- Jan Twardowski „Samotność” - interpretacja i analiza wiersza
- Konrad Wallenrod jako bohater tragiczny - charakterystyka
- Pozytywizm - praca organiczna. Definicja pojęcia i jego wykorzystanie
- Stanisław Wyspiański „Wesele” - charakterystyka Poety
- Charles Baudelaire - wiersze. Stylistyka i problematyka twórczości Baudelaire'a
- „Kochamy wciąż za mało i stale za późno” - czy zgadzasz się z tymi słowami ks. Twardowskiego? Rozprawka
- Michał Anioł „Wygnanie z raju” - opis fresku, interpretacja
- Znaczenie sceny na Mont Blanc z dramatu Juliusza Słowackiego „Kordian”
- Problematyka moralna w powieściach XX wieku - rozwiń temat na podstawie utworu „Lord Jim” Josepha Conrada oraz dwóch innych dowolnych dzieł literackich
- Antoni Czechow „Kameleon” - bohaterowie. Świat przedstawiony w utworze „Kameleon”
- Tolkien „Władca pierścieni” - Opis miasta Minas Tirith
- Motyw zwierzęcia - Motyw zwierzęcia w literaturze na przykładzie „Folwarku zwierzęcego” Orwella oraz wybranych utworów