Halina Poświatowska - twórczość. Czas, miłość i śmierć w utworach Haliny Poświatowskiej
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Kiedy krok w krok za człowiekiem podąża śmierć, miłość i czas nabierają zupełnie innego znaczenia. Poświadczenie tej tezy znajdziemy w twórczości Haliny Poświatowskiej, poetki, która pomimo ciężkiej wady serca starała się jak najlepiej wykorzystać dany jej czas.
„Ja minę / ty miniesz / on minie/ mijamy / mijajmy” – to tytułowa „Koniugacja” pochodząca z jednego z utworów tej poetki. Wszyscy odejdą, co do tego nie można mieć najmniejszych wątpliwości. Samo przesłanie tego fragmentu nie jest więc wstrząsające. Jednak sposób, w jaki podmiot liryczny przedstawia nam nieuchronną kolej rzeczy jest bardzo dobitny. W tym celu wykorzystana została odmiana czasownika przez osoby. Dzięki temu mamy zupełną przejrzystość. Przemijanie dotyczy zarówno mnie, ciebie, jak i jego. Czas dotyka także elementów przyrody – stojąca nad wodą olszyna marznie i moknie. Wieczny jest tylko wiatr, który wieje nad całym światem.
Skoro czas wiąże się z przemijaniem warto przyjrzeć się utworowi „Śmierć”. Zantrpomorfizowana śmierć jest adresatką wypowiedzi „ja” mówiącego. Przedstawiona zostaje jako siła wszechobecna i niezmiernie potężna. Nie ma możliwości ucieczki od niej, ponieważ wszędzie podąża za ludźmi. Poczucie nieuchronnego końca nie powoduje jednak, że śmierć zostaje przedstawiona jako okrutna i bezlitosna. Podmiot liryczny stara się wyeksponować jej pozytywne strony, czyli ulgę jaką niesie w cierpieniu. Nie przypomina w niczym szydzącej kostuchy, łatwiej wyobrazić ją sobie jako smugę dymu z kadzidła, która przynosi ukojenie.
Miłość to w poezji Haliny Poświatowskiej odskocznia od szarej i ponurej rzeczywistości. Pozwala zapomnieć o nieuchronnej śmierci i ciągłym upływie czasu. Jest nieśmiertelna, przypomina więc nieco wiatr z „Koniugacji”. W wierszu „Odłamałam gałązkę miłości” podmiot liryczny próbuje unicestwić uczucie, ono jednak nie zostaje pokonane, a odbiera mu samodzielność myślenia i działania „ja” mówiącemu. Nie jest to jednak szaleńcza namiętność. Z miłością w wierszach Poświatowskiej kojarzą się raczej takie określenia jak: „ciepło”, „bezpieczeństwo”, „stabilność”. Na przykład w utworze „Bądź przy mnie blisko” kobiecy podmiot liryczny prosi ukochanego mężczyznę, by otoczył ją swymi silnymi ramionami.
Wizja czasu, śmierci i miłości w poezji Haliny Poświatowskiej jest efektem jej subiektywnych odczuć. Odbiła w niej to, co znała z życia pełnego cierpienia i zagrożeń. Dlatego każde tyknięcie zegara jest krokiem ku śmierci, która jest wszechobecna i dotyka każdego. Nieco inną pozycję zajmuje miłość, ona wydaje się chronić przed tymi wszystkimi cierpieniami. Jest też nieśmiertelna, ponieważ może trwać nawet poza ciałem.
Podobne wypracowania do Halina Poświatowska - twórczość. Czas, miłość i śmierć w utworach Haliny Poświatowskiej
- Aleksander Fredro „Zemsta” - charakterystyka Rejenta
- Wacław Berent „Próchno” - styl i kompozycja utworu
- Sofokles „Antygona” - tragizm Kreona
- Opowiadania Marka Hłaski - sposób konstrukcji bohatera
- Aleksander Fredro „Śluby panieńskie” - Albin i Gustaw - charakterystyka porównawcza
- Jan Kochanowski „Do fraszek” - interpretacja - „Fraszki moje...”
- Jan Matejko „Astronom Kopernik, czyli rozmowa z Bogiem” - opis obrazu, interpretacja
- Ewa Nowak „Wszystko, tylko nie mięta” - opracowanie powieści
- Henryk Sienkiewicz przeciw wszelkim przejawom zaborczości - rozwiń temat na podstawie noweli „Sachem”
- Antoni Gołubiew - biografia, życiorys
- Stanisław Przybyszewski „Confiteor” - interpretacja utworu
- Mikołaj Sęp-Szarzyński „Sonet II” - interpretacja, opracowanie
- Aleksander Fredro - wiersze, utwory, dzieła. Ogólna charakterystyka twórczości Fredry
- Tadeusz Borowski „Opowiadania” - behawioryzm w utworze Borowskiego
- Henryk Sienkiewicz „Quo vadis” - charakterystyka Nerona
- Ernest Hemingway „Stary człowiek i morze” - charakterystyka Manolina
- Sposób kreowania bohatera romantycznego w literaturze antycznej, romantycznej i współczesnej
- Maria Krüger „Karolcia” - charakterystyka Karolci
- Władysław Reymont „Chłopi” - życie i obyczaje wsi Lipce. Opis
- Trzy rodzaje duchów - moralność ludowa na przykładzie II części „Dziadów” Adama Mickiewicza