Adam Mickiewicz „Dziady” cz. II - elementy dramatu antycznego i szekspirowskiego
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
W II cz. „Dziadów” Adama Mickiewicza można łatwo odnaleźć nawiązania do dramatu antycznego i szekspirowskiego. Zajmijmy się więc tym problemem i wskażmy najważniejsze podobieństwa.
Dramat antyczny opierał się początkowo na rozmowie jednego bohatera z chórem. Podobny obraz ma II cz. dzieła Adama Mickiewicza. Prowadzone gusła mają przewodnika, który nadaje bieg wydarzeniom. Rolę chóru mogą pełnić zjawy, reszta uczestników tylko przygląda się prowadzonemu obrzędowi. Zasada trzech jedności (czasu, miejsca i akcji) to także dziedzictwo dramatu antycznego. Wierny jej pozostaje również Mickiewicz, który drugą część „Dziadów” osadza w kaplicy, późnym wieczorem. Całość kończy się około północy, a sceną wydarzeń wciąż jest święte miejsce.
Kolejnymi cechami dramatu antycznego były kontrastowe zestawienia postaci oraz odwoływanie się do legend. Także te postulaty zostają spełnione przez II cz. dzieła Mickiewicza. Pojawiające się zjawy tworzą odmienne zestawienia - zjawy dzieci znajdują się na innym biegunie niż widmo Złego Pana. Źródłem utworu są natomiast ludowe wierzenia, wśród których możemy odnaleźć przekonanie o tym, iż można rozmawiać z duszami ludzi dawno już nieżyjących.
Mottem tej części dziadów są słowa z „Hamleta” Williama Szekspira: „Są dziwy w niebie i na ziemi, o których / ani śniło się waszym filozofom”. Padają one podczas rozmowy Horacego z tytułowym bohaterem informującym go o tym, że widuje ducha swego ojca. W dramacie Mickiewicza także mamy do czynienia z postaciami nadprzyrodzonymi. Cała konwencja opiera się o przywoływanie kolejnych zjaw i prowadzenie z nimi rozmów. To przenikanie świata fantastycznego w świat realny zdecydowanie zaprzecza rozumowemu poglądowi na świat.
Szekspir bohaterami swoich utworów czynił jednostki wybitne, często skłócone z otaczającym światem. Podobna postać pojawia się w II cz. „Dziadów”. Jest to Widmo, które do kaplicy przychodzi z własnej woli - nikt go nie wzywa. Zjawa wymyka się także spod władzy guślarza i zaczyna sama prowadzić swoje działania.
Druga część „Dziadów” Adama Mickiewicza jest dziełem bardzo innowacyjnym w polskiej literaturze, jednakże, jak zostało udowodnione, wiele pojawiających się w niej motywów zostało zaczerpniętych z tradycji tego gatunku.
Podobne wypracowania do Adam Mickiewicz „Dziady” cz. II - elementy dramatu antycznego i szekspirowskiego
- „Bajki robotów” - Stanisław Lem „Uranowe uszy” - streszczenie, interpretacja
- Symbolika w „Ludziach bezdomnych” Stefana Żeromskiego - jej rola i znaczenie
- „Przedwiośnie” Stefana Żeromskiego - obraz wsi polskiej po odzyskaniu niepodległości
- Kazimierz Wielki - biografia, życiorys
- Ryszard Krynicki „Cóż z tego” - interpretacja i analiza wiersza
- Zofia Nałkowska „Granica” - „Granica” jako powieść filozoficzna. Opracowanie
- C.S. Lewis „Listy starego diabła do młodego” jako powieść epistolarna - cechy, opracowanie
- Krzysztof Kamil Baczyński „Biała magia” - interpretacja i analiza utworu
- Wywiad z Santiago - „Stary człowiek i morze” Ernest Hemingway
- Juliusz Słowacki „W pamiętniku Zofii Bobrówny” - interpretacja i analiza wiersza
- Motyw pracy w literaturze - opracowanie
- Twórczość Marka Hłaski - najważniejsze tematy poruszane w dziełach autora
- „W człowieku więcej rzeczy zasługuje na podziw niż pogardę” - wyjaśnij znaczenie słów z „Dżumy” Alberta Camusa
- Albert Camus „Dżuma” - charakterystyka doktora Rieux
- Pawlikowska-Jasnorzewska a Skamander - Pawlikowska jako pierwsza dama Skamandra
- Bóg w Biblii - obraz Boga w Starym i Nowym Testamencie. Cechy, podobieństwa, różnice
- Czy Mały Książę jest rzeczywistą postacią czy wytworem wyobraźni? - Antoine de Saint Exupery „Mały Książę”
- Charakterystyka realizmu - Realizm w literaturze
- Kartka z pamiętnika Robinsona Crusoe
- Wiktor Gomulicki „Wspomnienia niebieskiego mundurka” - Czy chciałabyś uczyć się w szkole z XIX wieku?