Witold Gombrowicz jako nauczyciel życia - rozwiń temat w oparciu o utwór „Ferdydurke”
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
Nie sposób nazwać „Ferdydurke” powieścią dydaktyczną. Pisarz nie stara się moralizować i pouczać, jednak jego dzieło zawiera wiele cennych przesłanek, które dla uważnego czytelnika mogą być nauką. I nie chodzi tu o proste hasła mówiące jak żyć należy, ale o głęboką prawdę o świecie i międzyludzkich stosunkach. Gombrowicz nie jest nachalnym moralizatorem, tylko uważnym obserwatorem i twórczym komentatorem rzeczywistości.
Psychologiczny aspekt powieści dotyczy niedojrzałości jednostki. Józio, główny bohater „Ferdydurke” wyznaje na początku, że ma trzydzieści lat. Jest to wiek, który uznaje się za dojrzały, jednak bohater wciąż czuje się chłopcem: „Gdy ostatnie zęby, zęby mądrości, mi wyrosły, należało sądzić - rozwój został dokonany, nadszedł czas nieuniknionego mordu, mężczyzna winien zabić nieutulone z żalu chłopię, jak motyl wyfrunąć, pozostawiając trupa poczwarki, która się skończyła. [...] miałem się przenieść pomiędzy formy klarowne, skrystalizowane - przyczesać się, uporządkować, wejść w życie społeczne dorosłych i rajcować z nimi”. Dojrzałość oznacza więc przyjęcie formy, wejście w nią. Dziecięcość jest nieskrępowana, szczera, prawdziwa. Dorosłość wymaga jej zabicia...
Podobne wypracowania
- Stanisław Brzozowski „Płomienie” - recenzja utworu
- Aleksander Sołżenicyn - biografia, życiorys
- Kazimierz Przerwa-Tetmajer „Koniec wieku XIX” - interpretacja, opracowanie, problematyka manifestu
- William Golding - biografia, życiorys
- Hanna Krall „Zdążyć przed Panem Bogiem” - charakterystyka Marka Edelmana
- Adam Mickiewicz „Dziady” cz. III - charakterystyka księdza Piotra
- Hans Christian Andersen „Królowa Śniegu” - streszczenie
- William Szekspir „Romeo i Julia” - Czy historia Romea i Julii budzi współczucie czy jest ci obojętna? Wypracowanie
- Dramat szekspirowski - Cechy dramatu szekspirowskiego w oparciu o „Makbeta” Williama Szekspira
- Adam Mickiewicz „Dziady” cz. III - Widzenie księdza Piotra - interpretacja i analiza fragmentu
- Tadeusz Gajcy - wiersze. Ogólna charakterystyka twórczości Gajcego
- Henryk Sienkiewicz „Ogniem i mieczem” - wydarzenia historyczne
- George Orwell „Folwark zwierzęcy” - charakterystyka porównawcza Snowballa i Napoleona
- Wisława Szymborska „Utopia” - interpretacja i analiza wiersza
- Edward Stachura „Życie to nie teatr” - Czy życie to nie teatr? - rozprawka w kontekście wiersza
- Stanisław Wyspiański „Wesele” - charakterystyka Dziennikarza
- Motyw dziecka w literaturze na przykładzie „Blaszanego bębenka” Grassa oraz innych dzieł literackich
- Jan Kochanowski „Pieśń V” („Pieśń o spustoszeniu Podola”) - interpretacja i analiza
- Joseph Conrad „Jądro ciemności” - problematyka. „Jądro ciemności” punktem wyjścia do rozważań o rozwoju cywilizacji ludzkiej, postępie, podboju...
- Julian Tuwim „Strofy o późnym lecie” - interpretacja wiersza