Barok - Charakterystyka baroku - wizja człowieka i jego życia w baroku
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Barok zrodził się we Włoszech, gdzie już w XVI wieku istniały tendencje sprzeciwiające się wcześniejszej myśli renesansowej, zmierzch epoki natomiast datuje się na XVIII wiek.
Nazwa tego terminu wzięła się od włoskiego słowa „barocco” oznaczającego perłę o dziwnym, nieregularnym kształcie. Właśnie w taki sposób barok był postrzegany przez ludzi na skraju epok jako coś wymyślnego, udziwnionego, nienaturalnego.
Światopogląd ludzi tworzących w baroku w znaczący sposób różnił się od odrodzeniowego, co było spowodowane rozmaitymi zawirowaniami na scenie religijnej i politycznej. Wojna trzydziestoletnia, kontrreformacja, zmiany polityczno-ustrojowe oraz niestabilne gospodarki wielu państw europejskich nie sprzyjały stabilności i zachęcały do poszukiwania odpowiedzi na nurtujące człowieka pytania egzystencjalne.
Człowiek nie czuje się już bezpiecznie w zamieszkiwanym przez siebie świecie. Koncepcje Boga jako wielkiego budowniczego i dążenie do harmonii, która ma zapewniać szczęście ewoluują. Z jednej strony występują próby racjonalnego poznania Najwyższej Istoty (filozofia Blaise’a Pascala, która jednak wykluczała możliwość rozumowego dosięgnięcia Boga), z drugiej kształtował się mistycyzm kładący nacisk na doświadczalne poznanie Boga, żarliwość oraz pragnienie bycia jak najbliżej Stworzyciela.
Ludzie prowadzili wieczną walkę ze swoimi namiętnościami. Byli rozdarci między własną cielesnością, a chęcią doskonalenia się duchowego. Namiętności starali się zwalczyć żarliwą modlitwą i oddaniem się w opiekę Najwyższemu. Postępowali według nakazów krytyki nietrwałych dóbr doczesnych, gdyż nie stanowią one żadnej trwałej wartości.
Śmierć, przemijanie, lęk związany z życiem doczesnym i wyrokami boskimi to stałe tematy rozważań ludzkich rozważań. Człowiek jest słaby, podatny na wpływy i miotany rozterkami dotyczącymi właściwego miejsca w świecie. Wie, że musi dokonać wyboru między duchowością i cielesnością, jednak jest to niezwykle trudne zadanie.
Przedstawicielami katolickiego mistycyzmu są m. in. św. Teresa z Avila czy św. Jan od Krzyża. W literaturze pojawiła się poezja metafizyczna, której prekursorem jest angielski poeta John Donne. Na gruncie polskim rozwijali ją Mikołaj Sęp-Szarzyński czy Sebastian Grabowiecki. Wiersze przez nich pisane wyrażały niepokój egzystencjalny, rozdarcie między światem doczesnym, a wiecznością oraz konieczność odnalezienia się w świecie pełnym sprzeczności.
Niepokój targający serca i umysły ówczesnych przekładał się na grunt literatury i sztuki. Oprócz poezji metafizycznej, pojawił się marinizm stworzony od nazwiska Giambattisto Mariniego. Zwany inaczej konceptyzmem koncentrował się na elemencie zaskoczenia: poeci tak układali swoje utwory, aby zawierały one niespodziewaną puentę, zaciekawiały niezwyczajną budową, szykiem przestawnym (inwersją) czy niebanalnym porównaniem.
Sztuka także była wyrazem niepokojów egzystencjalnych. Obfitowała w nieregularne kształty, dynamiczne kompozycje i skomplikowane wzornictwo, przepych i umiłowanie kontrastu.
Podobne wypracowania do Barok - Charakterystyka baroku - wizja człowieka i jego życia w baroku
- Wiesław Myśliwski „Kamień na kamieniu” - humor w utworze niewesołym
- Warszawa - obraz Warszawy w utworach literackich okresu wojny i okupacji
- Udowodnij, że Lord Jim jest postacią tragiczną – „Lord Jim” Josepha Conrada
- Św. Paweł - Nawrócenie św. Pawła - opis, opracowanie
- Maria Kuncewiczowa - biografia, życiorys
- Adam Mickiewicz „Reduta Ordona” - interpretacja i analiza wiersza
- Dante „Boska komedia” - cechy średniowiecza i renesansu w „Boskiej komedii” Dantego
- Jan Kochanowski - „Treny” - „Tren XVIII” - interpretacja i analiza trenu
- Artyzm „Małej apokalipsy” Tadeusza Konwickiego
- „Ferdydurke” Witold Gombrowicz - niekonwencjonalne zakończenie... czy ja też jestem trąba?
- Futuryzm jako technika artystyczna
- Jan Kasprowicz „Na wzgórzu Śmierci” - interpretacja i analiza dramatu
- Krzysztof Kamil Baczyński „Niebo złote Ci otworzę” – interpretacja, opracowanie wiersza
- Szymon Szymonowic - biografia, życiorys
- Adam Mickiewicz „Oda do młodości” - interpretacja i analiza wiersza
- Biblia - Arka Noego - interpretacja i streszczenie opowieści biblijnej
- Aleksander Puszkin - biografia, życiorys
- Halina Poświatowska „Odłamałam gałąź miłości” - interpretacja i analiza utworu
- Maria Pawlikowska-Jasnorzewska „Narcyz” - interpretacja i analiza wiersza
- Maria Kuncewiczowa „Cudzoziemka” jako powieść psychologiczna - cechy