Eugene Delacroix „Podróżujący Arabowie” - opis i analiza obrazu
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Eugene Delacroix (1798 - 1863) był niewątpliwie jednym z największych malarzy francuskiego (także europejskiego) romantyzmu. Jego twórczość wniosła ożywienie w klasycystyczne rygory, które „krępowały” sztuki plastyczne.
W 1832 r. Eugene Delacroix udał się do północnej Afryki, co zaowocowało licznymi przedstawieniami tamtejszej kultury na płótnach malarskich. Takim właśnie dziełem jest obraz zatytułowany „Podróżujący Arabowie”. Przedstawiona została tutaj karawana podróżników, którzy przemierzają góry z pomocą koni. W centralnym punkcie płótna znajdują się dwie zwierzęce postaci oraz czwórka ludzi. Mężczyzna usytuowany najbardziej po lewej stronie dosiada rumaka, a pozostałych dwóch porusza się pieszo. Drugi wierzchowiec służy za środek transportu kobiecie. Na drugim planie, po lewej stronie, pojawiają się jeszcze dwie sylwetki jeźdźców.
Szlak przemierzany przez tę grupę jest bardzo trudny. W tle znajdują się wysokie, kamienne szczyty, a droga, po której poruszają się podróżnicy także jest skalista. W górze rozciąga się błękitne, przejrzyste niebo, naznaczone obecnością białych obłoków i chmur. Gdzieś w tle, po lewej stronie, rozciąga się zielona dolina. Najprawdopodobniej to ona stanowi cel podróży przedstawionych na obrazie postaci.
Obraz Eugene’a Deacroixa imponuje przede wszystkim kolorystyką i dynamiczną formą. Postaci są w ruchu i dokładnie widać, że droga sprawia im wielkie problemy. Barwy są żywe i wyraziste, wysokogórskie powietrze wydaje się być krystalicznie czyste. Dominują oczywiście biel, błękit, szarość i brąz (kolory przyrody i krajobrazu), ale wyraźne są również odcienie strojów oraz karnacji podróżników.
Dokąd zmierzają tytułowi Arabowie? Zapewne do zielonej doliny, która kontrastuje z jałowym krajobrazem gór. Być może jest tam ich obozowisko, gdzie mają dostarczyć wiezioną kobietę, a może po prostu tam wracają. Trudno udzielić na to pytanie przekonującej odpowiedzi, lecz jedno jest pewne - by dotrzeć w gościnne i przyjazne miejsce, trzeba pokonać przeciwności, którymi są góry. Można więc przypuszczać, że przedstawiona na płótnie podróż jest alegorią ludzkiego życia.
Podobne wypracowania do Eugene Delacroix „Podróżujący Arabowie” - opis i analiza obrazu
- Rilke „Samotność” - interpretacja i analiza utworu
- Adam Bahdaj „Telemach w dżinsach” - streszczenie
- Sposób przedstawienia człowieka w sonecie IV Mikołaja Sępa-Szarzyńskiego
- Maria Konopnicka „Pieśń o domu” - interpretacja utworu i interpretacja tytułu wiersza Marii Konopnickiej
- Jan Kochanowski „Odprawa posłów greckich”, Homer „Iliada” - porównanie dzieł
- Grupa poetycka Skamander - Skamandryci - wiersze, przedstawiciele, program
- Bolesław Prus „Faraon” - charakterystyka Herhora
- Jan Kochanowski „Do gór i lasów”, „Portret” Leopolda Staffa - interpretacja i analiza porównawcza
- Stanisław Przybyszewski „Śnieg” - streszczenie
- Wisława Szymborska „Ludzie na moście” - interpretacja i analiza wiersza
- Stefan Żeromski „Syzyfowe prace” - charakterystyka Bernarda Siegera
- Legenda o smoku wawelskim - opis Smoka Wawelskiego
- Szlachta polska i jej obraz w literaturze. Charakterystyka szlachty polskiej
- Tycjan „Syzyf” - opis obrazu, interpretacja
- Opis bukietu kwiatów - moja starsza siostra dostała od swojego kolegi śliczny bukiet...
- Fraszka - cechy, geneza. Fraszka jako gatunek literacki - opracowanie
- Teokryt - biografia, życiorys
- Obraz Boga w literaturze - Jan Twardowski „Na wsi”, Jan Kasprowicz „Dies irae” i „Przeprosiny Boga”. Omów na podanych przykładach
- Maria Konopnicka „Groby nasze” - interpretacja i analiza wiersza
- Witold Pruszkowski „Sielanka” - opis obrazu, interpretacja