Szlachta polska i jej obraz w literaturze. Charakterystyka szlachty polskiej
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Obraz szlachty w literaturze, to przede wszystkim dzieło przedstawicieli tej właśnie warstwy. Nie znaczy to jednak, że portret ów jest jednoznacznie pozytywny. Przeciwnie, w polskiej literaturze czasów szlacheckich można wyraźnie wyróżnić dwa nurty. Z jednej strony postać polskiego szlachcica była idealizowana, z drugiej zaś, szczególnie w nurcie publicystycznym, bardzo ostro krytykowano obyczaje i brak zgody całej warstwy szlacheckiej.
W renesansie opiewano przede wszystkim życie szlachcica ziemianina, ukazując je jako pobożne, harmonijne, pełne cnót. Taki obraz wyłania się między innymi z fraszek Jana Kochanowskiego. W utworach zatytułowanych „Na Lipę” czy „Na dom w Czarnolesie”, kreuje obraz szczęśliwego wiejskiego życia, widzianego oczywiście oczyma szlachcica. Mieszkańcy dworu żyją w dostatku i w skromności, z dala od dworskiego zgiełku. Z podobnym pietyzmem przedstawia polskiego ziemianina Mikołaj Rej w „Żywocie człowieka poczciwego”, tu również widzimy życie zgodne z prawami natury i Boga. Autor tworzy pewien ideał, poczciwego człowieka, który zna swoje miejsce, wypełnia obowiązki, wszystko czyniąc z umiarem. Nagrodą za jego wysiłek i cnotliwe życie jest przede wszystkim spokój sumienia i poczucie, że dobrze służy ojczyźnie.
Z mitologizacją i idealizacją polskiej szlachty mamy do czynienia w „Panu Tadeuszu”. Mickiewicz stworzył szeroki obraz tej warstwy społecznej, ukazując jej wewnętrzne zróżnicowanie. Nie pominął też zupełnie jej wad, jednak skupił się przede wszystkim na dobrych stronach. Soplicowo stanowi ostoję polskości. Pielęgnuje się tam dawne tradycje i wielbi narodowych bohaterów. Na ścianie wisi portret Kościuszki, a zegar wygrywa mazurka Dąbrowskiego. Autor podkreśla polską gościnność, religijność i patriotyzm. To, co ostatecznie przesądza o pozytywnej ocenie szlachty, to jej zjednoczenie w obliczu wroga. Wewnętrzne niesnaski cichną, gdy wzywa ojczyzna.
Właśnie prywata i nieumiejętność skierowania wspólnych sił przeciwko wrogowi była najczęstszą przyczyną krytyki szlachty. Wypominał jej to bardzo dobitnie ks. Piotr Skarga. W jego „Kazaniach sejmowych” nie brak zarzutów pod adresem tych, którzy decydują o losach kraju. Jako katolicki duchowny Skarga bardzo zawzięcie sprzeciwiał się ruchom reformatorskim. Toteż jego oskarżenia wobec szlachty często dotyczyły tolerancji herezji. Podkreślał też samowolę i dbanie o własne korzyści, choćby kosztem ojczyzny.
Pieniactwo, prywata i słabość do trunków, to chyba najczęściej wysuwane zarzuty pod adresem polskich szlachciców. Ta trzecia przywara była krytykowana przez Kochanowskiego. Renesansowy poeta zdecydowanie łagodniej przedstawia swoje stanowisko, starając się przede wszystkim ośmieszyć tych, którzy zbyt ochoczo zaglądali do kieliszka.
Ważnym utworem charakteryzującym szlachtę, są „Pamiętniki” Jana Chryzostoma Paska. Obraz to o tyle ciekawy, że pisany był jako pochwała. Pasek, który sam zaliczał się do warstwy szlacheckiej, pisał o niej z dumą, w przekonaniu, że wystawia jej chlubny pomnik. Dziś odczytujemy te zapiski zupełnie inaczej, widząc w nich cenny, ale nie chwalebny, dokument sarmackiej rzeczywistości. Obraz szlachty, jaki się z niego wyłania, nie jest pochlebny. Tak opiewany patriotyzm, okazuje się motywowany pragnieniem zdobycia łupów i sławy. Prywaty interes niejednokrotnie bierze górę nad obowiązkiem, o czym świadczy choćby dwutygodniowy „urlop”, w czasie misji dostarczenia ważnych listów od króla do Czartoryskiego. Do tego nie brak przykładów pieniactwa, okrucieństwa i pijaństwa, a także pogardy dla chłopów, traktowanych pobłażliwie, jako element szlacheckiego etosu.
Podobne wypracowania do Szlachta polska i jej obraz w literaturze. Charakterystyka szlachty polskiej
- Maria Konopnicka „Pieśń o domu” - interpretacja utworu i interpretacja tytułu wiersza Marii Konopnickiej
- Jan Kochanowski „Odprawa posłów greckich”, Homer „Iliada” - porównanie dzieł
- Grupa poetycka Skamander - Skamandryci - wiersze, przedstawiciele, program
- Bolesław Prus „Faraon” - charakterystyka Herhora
- Jan Kochanowski „Do gór i lasów”, „Portret” Leopolda Staffa - interpretacja i analiza porównawcza
- Stanisław Przybyszewski „Śnieg” - streszczenie
- Wisława Szymborska „Ludzie na moście” - interpretacja i analiza wiersza
- Eugene Delacroix „Podróżujący Arabowie” - opis i analiza obrazu
- Stefan Żeromski „Syzyfowe prace” - charakterystyka Bernarda Siegera
- Legenda o smoku wawelskim - opis Smoka Wawelskiego
- Tycjan „Syzyf” - opis obrazu, interpretacja
- Opis bukietu kwiatów - moja starsza siostra dostała od swojego kolegi śliczny bukiet...
- Fraszka - cechy, geneza. Fraszka jako gatunek literacki - opracowanie
- Teokryt - biografia, życiorys
- Obraz Boga w literaturze - Jan Twardowski „Na wsi”, Jan Kasprowicz „Dies irae” i „Przeprosiny Boga”. Omów na podanych przykładach
- Maria Konopnicka „Groby nasze” - interpretacja i analiza wiersza
- Witold Pruszkowski „Sielanka” - opis obrazu, interpretacja
- Hieronim Bosch „Sąd Ostateczny” - interpretacja, opis obrazu
- Natura w romantyzmie - motyw natury w romantyzmie. Opracowanie tematu
- F.H. Burnett „Tajemniczy ogród” - opowiadanie o wybranym wydarzeniu z lektury