JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
 - 1594 wypracowanie - WOS
 - 2021 wypracowanie - Historia
 - 787 wypracowanie - Religia
 - 528 wypracowanie - Język angielski
 - 58 wypracowanie - Język niemiecki
 
Obraz Boga w literaturze - Jan Twardowski „Na wsi”, Jan Kasprowicz „Dies irae” i „Przeprosiny Boga”. Omów na podanych przykładach
Różnorodność przedstawień Boga w literaturze jest olbrzymia. W zależności od dominujących prądów myślowo-artystycznych, światopoglądu twórcy, jego indywidualnego stosunku do Najwyższego zmienia się także sposób Jego ukazywania. Raz jest On miłosiernym, dobrym ojcem litującym się nad krzywdą i niedoskonałością człowieczą, kiedy indziej zaś pojawia się jako surowy sędzia karzący sprawiedliwie, ale i okrutnie.
Cała poezja ks. Twardowskiego oraz schyłkowy okres twórczości Jana Kasprowicza wpisują się w nurt filozofii franciszkańskiej, widzącej w Bogu dobre, opiekuńcze źródło Opatrzności, Ojca, który nigdy nie opuszcza swoich dzieci, bliskiego, posiadającego nierzadko człowiecze cechy. Zarówno wiersz pt.: „Na wsi” Twardowskiego, jak i utwór „Przeprosiny Boga” Kasprowicza nawiązują do takiego sposobu postrzegania Stwórcy.
Obaj poeci kreują wizerunek Boga bliskiego człowiekowi, znającego świat, prawdziwego, obecnego w każdej chwili, w każdym miejscu. Twardowski podkreśla praktyczną wiedzę Boga, który pomimo swojej wielkości i niebiańskiej chwały wie najdrobniejsze szczegóły o ludzkim życiu, interesuje się prostymi sprawami, czuwa nad nami nieustannie. Na wsi Bóg wie, jak zachowują się zwierzęta, jak odróżnić jeden liść od drugiego: „Tu Pan Bóg jest jak Pan Bóg pewny i prawdziwy/ tylko dla filozofów garbaty i krzywy”. Wymowa wiersza Kasprowicza jest podobna – uczony góral przekonuje prostych staruszków, że ich bezpośrednia, zażyła konfidencja z Panem jest czymś niestosownym i obraźliwym w stosunku do Boga, że popełniają ciążki grzech. Poeta dowodzi, iż nie jest to do końca prawdą. Skruszeni staruszkowie spotykają na swojej drodze samego Boga – uczłowieczonego towarzysza podróży – który namawia ich do powrotu do domu, do dawnego sposobu życia, aprobuje tym samym ich prostą, ale szczerą wiarę, płynącą z głębi serca, a nie wynikającą z wyrachowania czy konwenansów.
Zupełnie inaczej rysuje się obraz Boga w nieco wcześniejszym utworze J. Kasprowicza pt.: „Dies Irae”. Nie jest to łagodny, prostoduszny ojciec wyciągający czułą dłoń do słabego człowieka, lecz wszechmocny Pan – Stwórca Nieba i Ziemi – karzący surową ręką sprawiedliwości. Poeta w tym, jakże wymownym, ekspresjonistycznym hymnie przychyla się do stwierdzenia, że Bóg stworzył nie tylko niedoskonały świat, ale także grzech, który był po prostu częścią boskiego planu. W takiej sytuacji wszelkie działania marnego człowieka są z góry skazane na nieuchronną klęskę. Bóg to bezduszny sędzia, „jasność jasności”, „zmrok zmroków”, „gniewów Gniew”. Nie zna litości, nie słyszy łkań i jęków ludzkich, obojętne Mu są łzy milionów skazańców, nie widzi i nie chce widzieć ich męki i cierpień, jest okrutny, przerażający. Pod adresem Najwyższego padają bardzo ciężkie oskarżenia, podmiot liryczny nazywa Boga „ojcem rozpusty”, „źródłem zdrady”, które dało przyzwolenie na grzech pierwszych ludzi. To sędzia kamienny, lodowaty, obojętny. A jednak to właśnie do Niego kieruje osoba mówiąca w tekście błagalne prośby o zmiłowanie i miłosierdzie nad rodzajem ludzkim; niestety nie zostają one wysłuchane, a zagłada świata staje się spełnioną Apokalipsą…
Te trzy sposoby pokazania Boga stanowią ciekawe mini-studium sposobów ukazywania Najwyższego, są dowodem na to, że indywidualne zapatrywania i kontekst światopoglądowy są niezwykle istotne przy podejmowaniu tak delikatnego i kontrowersyjnego tematu, jakim jest wiara i Bóg.
Podobne wypracowania do Obraz Boga w literaturze - Jan Twardowski „Na wsi”, Jan Kasprowicz „Dies irae” i „Przeprosiny Boga”. Omów na podanych przykładach
- Stanisław Przybyszewski „Śnieg” - streszczenie
 - Wisława Szymborska „Ludzie na moście” - interpretacja i analiza wiersza
 - Eugene Delacroix „Podróżujący Arabowie” - opis i analiza obrazu
 - Stefan Żeromski „Syzyfowe prace” - charakterystyka Bernarda Siegera
 - Legenda o smoku wawelskim - opis Smoka Wawelskiego
 - Szlachta polska i jej obraz w literaturze. Charakterystyka szlachty polskiej
 - Tycjan „Syzyf” - opis obrazu, interpretacja
 - Opis bukietu kwiatów - moja starsza siostra dostała od swojego kolegi śliczny bukiet...
 - Fraszka - cechy, geneza. Fraszka jako gatunek literacki - opracowanie
 - Teokryt - biografia, życiorys
 - Maria Konopnicka „Groby nasze” - interpretacja i analiza wiersza
 - Witold Pruszkowski „Sielanka” - opis obrazu, interpretacja
 - Hieronim Bosch „Sąd Ostateczny” - interpretacja, opis obrazu
 - Natura w romantyzmie - motyw natury w romantyzmie. Opracowanie tematu
 - F.H. Burnett „Tajemniczy ogród” - opowiadanie o wybranym wydarzeniu z lektury
 - Miron Białoszewski „Pamiętnik z powstania warszawskiego” - motyw domu. Utrata domu jako doświadczenie graniczne - opracowanie
 - Opis kolegi
 - Fiodor Dostojewski „Zbrodnia i kara” - Świat bez Boga - czy można żyć w świecie bez Boga? Wypracowanie
 - Mit o Tezeuszu i Ariadnie - streszczenie
 - Zygmunt Krasiński „Nie-Boska komedia” - charakterystyka porównawcza Hrabiego i Pankracego
 
