Apollo i Muzy - opracowanie mitu
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Apollo był czczony w starożytnej Grecji przede wszystkim jako bóg poezji i muzyki. Patronował jednak także wróżbiarstwu - to jemu podlegała m.in. słynna wyrocznia delficka.
Apollo był synem Zeusa i Leto, bratem bliźniakiem Artemidy. Przedstawiany był zwykle, jako młodzieniec z wieńcem laurowym na głowie i lirą w ręku. Poruszał się rydwanem, który dostał od ojca. Oprócz instrumentów muzycznych świetnie posługiwał się także łukiem. Rumuński badacz historii religii, M. Eliade, twierdził, że to wojownicze usposobienie boga sztuki wynika z tego, że jego postać stopniowo przejmowała funkcje innych praindoeuropejskich bóstw.
Apollo był nazywany „lekarzem dusz”, Zbawicielem, który pomagał ludziom w trudnościach i cierpieniu. W tym kontekście jego postać interpretować możemy porównując go do Chrystusa, który w nieco późniejszych czasach przejął w kulturze rolę Zbawiciela.
Apollo był jednak bogiem greckim i tak jak pozostali bogowie olimpijscy nie był wolny od typowych ludzkich wad. Był okrutny i mściwy oraz bardzo zazdrosny. Nie lubił być wyzywany na pojedynek, bo oznaczało to kwestionowanie jego talentu i pozycji. Nie lubił także przegrywać.
Wszystkie te negatywne cechy ujawnione zostały w micie o pojedynku Apolla z Marsjaszem - sylenem z orszaku Dionizosa. Apollo został w tej historii wyzwany przez sylena na pojedynek, który rozstrzygnąć miał, kto jest lepszym muzykiem. Apollo grał na lirze, podczas gdy Marsjasz na flecie. Sędzią w tej walce był król Midas, który stwierdził, że to Marsjasz gra lepiej, za co został ukarany przez Apolla oślimi uszami. Bóg w końcu wygrał pojedynek uciekając się do podstępu. Zdecydował, ze wygra ten, kto jednocześnie będzie grał i śpiewał. Grający na flecie sylen nie mógł spełnić tego warunku. Porażkę przypłacił ciężką karą - bóg powiesił go na drzewie i obdarł ze skóry.
Ten mit interpretować można dwojako. Po pierwsze jako przestrogę przed tym, ze wyzywanie bogów na pojedynek z góry skazane jest na porażkę. Po drugie jako starcie miedzy dwoma rodzajami muzyki starożytnej. Pierwszy to reprezentowana przez postać Apolla muzyka harmonijna, delikatna, łagodna. Druga z kolei to muzyka dionizyjska - gwałtowna, pełna energii. Ten drugi nurt w micie symbolizowany jest przez postać Marsjasza.
Apollo był także opiekunem muz, które jako patronki poszczególnych dziedzin sztuki mu podlegały. Każda z tych istot, których w starożytnej mitologii było dziewięć przedstawiana była z właściwym sobie atrybutem. Kalliope trzymająca tabliczkę do pisania i rylec była patronką pieśni bohaterskich. Klio ze zwojem pergaminu opiekowała się historią. Grająca na flecie Eutrepe miała pod swoją opieką lirykę. Taleja z komiczną maską patronowała komedii, zaś Melpomene, która posługiwała się maską smutną - tragedii. Terpsychora trzymała w ręku lirę i była muzą tańca. Erato z kolei grała na cytrze i patronowała pieśni miłosnej a Polihymnia przedstawiana była w zasłonie. Ta ostatnia była patronką hymnów i pieśni religijnych. Urania wreszcie zajmowała się astronomią i dlatego przedstawiana jest z globusem astralnym.
Przyglądając się dokładniej muzom i dziedzinom sztuki, jakim patronowały możemy dowiedzieć się, co oznaczało pojęcie sztuka w starożytnej Grecji. Do sztuki wysokiej zaliczano więc teatr, lirykę, epikę w postaci pieśni bohaterskich, takich jak na przykład „Iliada” czy „Odyseja”, ale też umiejętność czytania znaków pojawiających się na niebie - astronomię i astrologię. Współcześnie do grona dziewięciu muz dołączono jeszcze dziesiątą - muzę filmu i jedenastą - patronkę telewizji. To także wyraz tego, że zarówno film jak i telewizja zajmują ważne miejsce we współczesnej kulturze.
Podobne wypracowania do Apollo i Muzy - opracowanie mitu
- Zygmunt Krasiński „Nie-Boska komedia” - charakterystyka porównawcza Hrabiego i Pankracego
- Jonathan Swift - biografia, życiorys
- Mikołaj Rej „Krótka rozprawa między Panem, Wójtem a Plebanem” - charakterystyka Plebana
- Stefan Żeromski „Wierna rzeka” - charakterystyka Józefa Odrowąża
- Wiktor Gomulicki - biografia, życiorys
- Adam Bahdaj „Podróż za jeden uśmiech” - problematyka powieści
- Wulgaryzmy w literaturze - przykłady, funkcje
- Miguel de Cervantes „Don Kichot” - charakterystyka Sancho Pansy
- Próba Abrahama - opis przeżyć Izaaka
- Jak rozumie współczesny świat Pan Cogito? „Pan Cogito” Zbigniewa Herberta
- Stanisław Jerzy Lec - biografia, życiorys
- Czesław Miłosz „Dar”, „To” - interpretacja i analiza porównawcza wierszy
- Bolesław Leśmian „Topielec” - interpretacja i analiza utworu
- Zofia Kossak-Szczucka „Pożoga” - Motyw patriotyzm w „Pożodze” Kossak-Szczuckiej. Opracowanie
- Leopold Staff „Odys” - interpretacja i analiza wiersza
- Aleksander Dumas „Hrabia Monte Christo” - krótkie streszczenie utworu
- „Medaliony” Nałkowskiej i „Opowiadania” Borowskiego - co je łączy, a co dzieli?
- John Grisham - biografia, życiorys
- Adam Mickiewicz „Ballady i romanse” - Ludowość w balladach Mickiewicza - opracowanie
- Uczta w „Panu Tadeuszu” - Opis uczty w „Panu Tadeuszu”