Wisława Szymborska „Niebo” - interpretacja i analiza wiersza
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Wiersz Szymborskiej „Niebo” to wiersz biały, nierymowany. Podzielony jest na sześć nieregularnych części. Obecne są w nim liczne przerzutnie, rozczłonkowujące materię zdań.
Stanowiące przedmiot i centrum utworu niebo zostało przez Szymborską potraktowane w sposób dość nietypowy. Nie ma w nim absolutnie żadnych nawiązań do „nieba” w rozumieniu religijnym. Niebo to po prostu niebo - stwierdzenie takie stanowi też punkt wyjścia dla poetki, która rozpoczyna wiersz właśnie od próby zdefiniowania tego pojęcia.
Dalszy ciąg utworu to kolejne kroki, mające na celu dokładne zdefiniowanie i wytłumaczenie charakteru nieba. Im głębiej jednak zanurzamy się w wizję poetycką, tym więcej filozoficznych jej aspektów nasuwa się nam mimowolnie.
Otóż niebo jest bezkresem, otworem w przestrzeni czy też samą przestrzenią. Jest również wszędzie i zawsze - o każdej porze dnia czy nocy. Poetka buduje szczególną wizję nieba - mówiąc, że „owija ją ono szczelnie” konstytuuje pojęcie nieba jako materii fizycznej. „Szczelnie owinąć” możemy się kocem czy swetrem; niebo to pojęcie bardzo abstrakcyjne, które jednakowoż w tym miejscu dzięki sprytnemu zabiegowi poetki przybiera dla nas bardziej realnej, namacalnej formy.
Dalsza część wiersza opisuje bliskość pomiędzy niebem a każdym elementem rzeczywistości ziemskiej. Szymborska tłumaczy, że żadna rzecz nie jest bliżej nieba, niż jakakolwiek inna: tak samo blisko niego są przepaście, jak i wysokie góry. Obłoki zostają pozbawione swojego charakteru, gdy zostają przez nią „przywalone niebem”. Poetka znajduje niebo nawet pod ziemią; jest ono wszędzie i wszystko jest pełne nieba.
Człowiek również pełen jest nieba - przez co staje się paradoksalnie niebem w niebie, „pułapką w pułapce”. Istota człowieka to błędne koło, nazwane przez poetkę „objęciem w objęciu”. W ten sposób zwraca ona uwagę odbiorcy na jednorodność materii, budującej świat. Nie tylko wszystko wokół nas jest niebem, a więc jednością, lecz i my także jesteśmy częścią tej jedności.
Koniec wiersza przyznaje jednak jednostkom ludzkim pewną cechę, różnicującą ją od innych elementów świata i nieba. Jest nią zdolność do odczuwania emocji - jak sama autorka zaznacza, jej personalnymi znakami szczególnymi są „zachwyt i rozpacz”.
Podobne wypracowania do Wisława Szymborska „Niebo” - interpretacja i analiza wiersza
- Halina Poświatowska - twórczość - ogólna charakterystyka
- Dwudziestolecie międzywojenne - charakterystyka epoki
- Małgorzata Musierowicz „Kłamczucha” - jak wyobrażasz sobie dalsze losy Anieli?
- Zygmunt Krasiński „Psalmy przyszłości”- opracowanie
- Opis Świąt Wielkanocnych
- Henryk Sienkiewicz „Potop” - wykorzystując znajomość całej powieści, wyjaśnij okoliczności pobytu Oleńki w Taurogach, przyczyny jej wahań i rozpaczy
- Opowiadanie o duchach
- Bolesław Prus „Z legend dawnego Egiptu” - charakterystyka Ramzesa
- Tadeusz Boy-Żeleński „Plotka o >>Weselu<<...” - odniesienia do dramatu Stanisława Wyspiańskiego „Wesele”
- Krystyna Siesicka „Zapałka na zakręcie” - Dlaczego warto przeczytać książkę Krystyny Siesickiej?
- Henryk Sienkiewicz „Quo vadis” - Jak rozumiesz tytułowe pytanie powieści Henryka Sienkiewicza: „Quo vadis domine”? Wypracowanie
- Kornel Makuszyński „Szatan z siódmej klasy” - recenzja książki
- Definicja mitu - Podział mitów (rodzaje mitów i przykłady)
- Bolesław Leśmian „Urszula Kochanowska” - interpretacja i analiza wiersza
- Sofokles „Antygona” - charakterystyka porównawcza Antygony i Ismeny
- Homer „Odyseja” - przygoda Odyseusza. Przygoda Odyseusza z cyklopem - opis
- Najciekawsza przygoda Pinokia - Pinokio i Wróżka - Carlo Collodi „Pinokio”
- Emil Zegadłowicz - biografia, życiorys
- Biblia - Plagi egipskie - znaczenie plag i streszczenie ich historii
- Znaczenie Wielkiej Improwizacji z III części „Dziadów” Adama Mickiewicza