Krzysztof Kamil Baczyński „Kołysanka” - interpretacja i analiza wiersza
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Wiersz „Kołysanka” Krzysztofa Kamila Baczyńskiego powstał pod koniec 1941 roku, w okresie bezpośrednio poprzedzającym święta Bożego Narodzenia, zaledwie w kilka dni po napisaniu przejmującego utworu „Psalm 2. o krzyżu”, który nawoływał do odwagi w znoszeniu cierpienia i spełnianiu tragicznego przeznaczenia, jakie pokoleniu Kolumbów wyznaczyła historia.
„Kołysanka” została natomiast skierowana do odbiorcy o zgoła odmiennym charakterze – poprzez swój tytuł utwór odwołuje się do błogiej piosenki, za pośrednictwem której rodzice pragną zapewnić swoim pociechom spokojne, kolorowe sny. Podmiot liryczny tego wiersza zwraca się więc do bliskiej osoby, którą pragnie otoczyć swoją opieką i ochronić przed złem zewnętrznego świata. W charakterze refrenu pojawia się tu zwrot: „Nie bój się nocy”, który dzieli cały tekst na trzy strofy, zaś czwarta – ostatnia – zdaje się pełnić rolę sonetowego podsumowania prowadzonych wcześniej dywagacji. Stopniowo zmniejsza się ilość wersów w każdej z kolejnych partii wiersza, co odwzorowuje rytm piosenki śpiewanej na dobranoc – coraz ciszej, aż do szeptu, który delikatnie przechodzi w ciszę.
Noc, którą podmiot liryczny stara się pozbawić towarzyszącego jej poczucia grozy, zostaje upersonifikowana w pierwszym wersie, przypisuje się jej bowiem możliwość „zamykania” dźwięków dnia w „mroczną muzykę”, która stanie się swego rodzaju akompaniamentem dla wyśpiewywanej kołysanki. Jej bohaterami będą „w przestrzeni kute – złote demony” rozpoczynające swoje harce wtedy, gdy „drzewa lecące i ptasie tony” znikną w nocnym mroku. Owe demony jawią się jednak jako postaci pozytywne, mieniące się feerią barw, ożywiające przestrzeń nocy swoim ruchem i wielością odcieni, oddanych za pomocą rozlicznych epitetów. To one zdają się być strażnikami, którzy z wysokości chmur sprawują pieczę nad bezpieczeństwem śpiących i pięknem ich snów. W drugiej partii tekstu ich pomocnikami zostaną również „krople kosmosu” i „tabuny zwierząt”, które w onirycznym świecie użyczą swych fantastycznych, baśniowych ciał tym śniącym, co – zamykając oczy na rzeczywistość – otwierają je na bajkowość snu, potrafiąc poddać się jej z ufnością.
Podmiot liryczny wyjawia w końcu, iż to on jest animatorem tego cudownego świata, w który swoją kołysanką wprowadza adresata (adresatkę) tekstu, dlatego też strach przed ową podróżą jest bezzasadny. Poleca swemu słuchaczowi, by ufnie poddał się przewodnictwu przedstawionych mu wcześniej „bohaterów” onirycznej przestrzeni:
„Ułóż wezbrane oczy w kołysce,
ciało na skrzydłach jasnych demonów”,
ci bowiem są jego wysłannikami, którzy duszę usypiającej osoby mają przyprowadzić tam, gdzie czeka na nią dusza podmiotu lirycznego:
„wtedy przepłyniesz we mnie jak listek
opadły w ciepły tygrysi pomruk”.
Ich zespolenie, niepełne w rzeczywistości ze względu na ograniczenia narzucane przez cielesność, dokona się w bajkowym świecie snu, gdzie wszystko jest możliwe. Tutaj będą mogli zapomnieć o świecie rzeczywistym, pełnym obciążeń, obowiązków, smutków i cierpień przypisanych na trwale do ludzkiego losu. W wielobarwnym, tętniącym tajemniczą, wyrażającą się przez ciszę muzyką świecie, przybierając dowolne kształty dla dusz pozbawionych śmiertelnego i kruchego ciała, staną się w pełni tym, czym nie dane jest im być w ponurej rzeczywistości.
Podobne wypracowania do Krzysztof Kamil Baczyński „Kołysanka” - interpretacja i analiza wiersza
- Herbert James Draper „Odyseusz i syreny” - opis obrazu, interpretacja
- Tragizm Pokolenia Kolumbów - rozwiń temat
- Opis fantastycznej krainy
- Umberto Eco „Imię róży” - charakterystyka Adso z Melku
- Opis motyla - opis Pazia Królowej
- Lew Tołstoj „Anna Karenina” - charakterystyka Konstantego Lewina
- Flaubert „Pani Bovary” - recenzja powieści
- Julian Tuwim „Wiosna-Dytyramb” interpretacja i analiza wiersza
- Najpiękniejsza rzecz na świecie - opis
- Tadeusz Makowski „Promień słońca” - interpretacja, opis obrazu
- Jan Lechoń - biografia, życiorys
- Antoine de Saint-Exupéry „Mały Książę” - artykuł o przyjaźni na podstawie lektury
- Moja wizja stworzenia świata - opis stworzenia świata
- Tadeusz Konwicki „Mała apokalipsa” jako powieść polityczna
- Alina i Czesław Centkiewiczowie „Zaczarowana zagroda”- streszczenie skrótowe
- Czesław Miłosz „Do Laury” - interpretacja, opracowanie wiersza
- Maria Pawlikowska-Jasnorzewska „Narcyz”, „Metamorfozy” Owidiusza - interpretacja i analiza porównawcza
- Filozofia oświecenia. Wpływ filozofii oświeceniowej na literaturę epoki
- Józef Ignacy Kraszewski „Stara baśń” - charakterystyka bohaterów powieści
- Edward Stachura „Wielki testament” - interpretacja i analiza. Testament poetycki