Henryk Sienkiewicz „W pustyni i w puszczy” - opracowanie książki
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
„W pustyni i w puszczy” to jedyna książka polskiego noblisty – Henryka Sienkiewicza, jaka została poświęcona młodzieży. Porusza ona wiele istotnych problemów takich jak: dokonywanie trudnych wyborów, dojrzewanie, dorastanie, walka o przetrwanie, tolerancja religijna i akceptacja obcych kultur. Wszystko to „ukryte” jest we wspaniałej, epickiej powieści o przygodach Stasia i Nel na obcym im, afrykańskim lądzie. W czasie tejże podróży, która staje się jednocześnie podróżą w dorosłość, bohaterowie niejednokrotnie będą poddani wielu próbom, wystawieni na najwyższe niebezpieczeństwo i będą podejmowali ryzyko ostateczne.
Staś Tarkowski i Nel Rawlison to postacie, którym przyszło się zmierzyć z problemami, z jakimi niejednemu dorosłemu trudno byłoby się uporać. Porwani przez wyznawców Mahdiego w głąb afrykańskiego lądu, zmuszeni zostali do podejmowania tragicznych decyzji – jak na przykład zabicie porywaczy przez Stasia. Droga powrotna do domu to tak naprawdę droga ku dorosłości, test wytrzymałości, odporności i cierpliwości. Zaledwie czternastoletni Staś staje na czele wyprawy, dzięki której mają powrócić do domu. Postanawia zaopiekować się o kilka lat młodszą przyjaciółką – Nel. Bierze na siebie odpowiedzialność także za czarnych niewolników – Kalego i Meę, którzy są przedstawicielami afrykańskiej kultury w książce.
W czasie podróży bohaterowie uczą się, czym jest poświęcenie, jak radzić sobie w trudnych sytuacjach (choroba Nel, czy mieszkanie w baobabie). Pomysłowość Stasia niejednokrotnie ratuje wszystkich w największych tarapatach (robienie latawców z rybich pęcherzy, które puszczone na wiatr, dotarły do rodziców Stasia i Nel). Staś wykazuje się wielką odpowiedzialnością, ale i rozsądkiem i dojrzałością, której mógłby mu pozazdrościć niejeden dorosły.
„W pustyni i w puszczy” to także książka można by powiedzieć podróżnicza. W tle akcji widzimy przyrodę upalnej Afryki – dzikie zwierzęta, które mogą w każdej chwili stanąć na drodze bohaterów, jak na przykład lew, którego Staś musiał zabić, czy uwięziony słoń, którego znalazła Nel. W książce znajdziemy mnóstwo opisów przyrody, natury, której człowiek nie zdołał ujarzmić i okiełznać. Nietknięta przez cywilizację natura, rządzi się swoimi prawami i trzeba dobrze się jej przypatrzeć, aby ją zrozumieć, zaakceptować i żyć z nią w zgodzie.
Również na kartach lektury pojawia się motyw zmiany wiary. Staś i Nel, którzy trafiają do miasta wyznawców islamu, mają okazję przypatrzeć się religijnym praktykom wierzących. Zostają nawet zapytani o to, czy zechcą przyjąć nową wiarę. Staś, który jest dostatecznie dojrzały, odmawia, gdyż wierzy w Boga katolickiego. Jest to obrona wiary chrześcijańskiej, postawa przez Henryka Sienkiewicza zaakcentowana i oceniona bardzo pozytywnie. Pisarz podkreśla tym samym, że w sytuacjach nawet największego niebezpieczeństwa, nie można wyrzekać się tego, kim naprawdę jesteśmy, chociażby nacisk otoczenia był niezwykle przytłaczający.
„W pustyni i w puszczy” to książka nade wszystko o przetrwaniu. Dzięki wiedzy, jaką dysponuje Staś, a także dzięki pomocy Kalego i Mei, którzy Afrykę rozumieją doskonale, bo stąd pochodzą, bohaterowie są w stanie pokonać wszelkie przeszkody, jakie stoją na ich drodze. Pomimo różnic kulturowych pomiędzy murzynami, a Europejczykami, znajdują sposób na porozumienie się. Staś i Nel traktują czarnych przyjaciół po bratersku, dlatego też są szanowani i mogą liczyć na pomoc w każdej sytuacji. Henryk Sienkiewicz uwypukla ważność dialogu pomiędzy różnymi kulturami – podkreśla, że porozumienie jest możliwe, tylko trzeba tego chcieć.
Podobne wypracowania do Henryk Sienkiewicz „W pustyni i w puszczy” - opracowanie książki
- Astrid Lindgren „Dzieci z Bullerbyn” - opracowanie książki
- Frances Burnett „Tajemniczy ogród” - recenzja książki
- Czy chciałbyś być uczniem Akademii Pana Kleksa? Wypracowanie
- Molier „Skąpiec” - charakterystyka Elizy
- Tristan i Izolda: winni czy niewinni? Rozprawka
- Molier „Skąpiec” - charakterystyka Walerego
- Molier „Skąpiec” - charakterystyka Marianny
- Józef Bedier „Dzieje Tristana i Izoldy” - Na czym polegał tragizm miłosny Tristana i Izoldy?
- Adam Mickiewicz „Sonety krymskie” - geneza cyklu sonetów
- Józef Bedier „Dzieje Tristana i Izoldy” - opracowanie utworu
- Don Kichot – śmieszny czy szlachetny? Rozprawka
- Henryk Sienkiewicz „W pustyni i w puszczy” - bohaterowie. Charakterystyka
- Czy we współczesnym świecie jest miejsce dla Don Kichotów?
- Juliusz Słowacki „Kordian” - opracowanie utworu
- Don Kichot – wzór czy antywzór rycerza? Rozprawka
- Juliusz Słowacki „Kordian” - problematyka dramatu
- Miguel de Cervantes „Don Kichot z La Manczy” - problematyka książki
- J. Słowacki „Kordian” - charakterystyka Kordiana
- Juliusz Słowacki „Kordian” - „Przygotowanie” - interpretacja i opracowanie
- Trudna sztuka dorastania bohatera romantycznego do czynu – na podstawie „Kordiana” Juliusza Słowackiego