Daniel Naborowski - ogólna charakterystyka twórczości
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Daniel Naborowski to jeden z najznamienitszych przedstawicieli poezji dojrzałego baroku. Był nadwornym poetą Radziwiłłów litewskich, dlatego też jego twórczość, możemy umiejscowić w nurcie poezji dworskiej. Poeta urodził się w 1573 r., zmarł natomiast w 1640 r. Swobodnie możemy też nazwać go człowiekiem renesansu, znał się na medycynie, prawie, polityce i mechanice. Bliski był mu kalwinizm.
Jak przystało na twórcę barokowego, odwoływał się w twórczości do istniejących w świecie sprzeczności. Jednak w przeciwieństwie do współczesnych mu, nie próbował ich przezwyciężyć, ale traktował jako nieodłączny składnik ludzkiej egzystencji. Podobnie jak twórcy renesansowi, poszukiwał w świecie harmonii. Jednak wyłącznie jego dążenia korespondowały z tendencjami odrodzeniowymi. Po doświadczeniach rokoszu Zebrzydowskiego, poznaniu różnych środowisk naukowych, po dokładnym przeanalizowaniu politycznych zależności oraz w wyniku osobistych doświadczeń, Naborowski nie żywił nadziei na spokojne, idealnie harmonijne życie.
Poeta przyjmuje postawę umiarkowaną, będącą według niego najodpowiedniejszą, dla funkcjonowania w chaotycznym świecie:
„Miłujmy i żartujmy,
Żartujmy i miłujmy,
Lecz pobożnie, uczciwie…”
Głównym wątkiem przewijającym się w wierszach Naborowskiego jest ścieranie się natury z przeznaczeniem. Jest to konflikt nierozwiązywalny. Człowiek jest zmuszony do prób wcielania w życie zasady złotego środka. Umiar i stoicki spokój okazują się najodpowiedniejszymi sposobami postępowania.
Naborowski unika, tak charakterystycznego dla poetów barokowych, popadania w skrajności. Potępia zarówno zbytnie rozprzężenie zmysłów, jak i przesadny minimalizm. Natura człowieka jest niezwyciężona, dlatego odpowiedniejszym wyjściem jest łagodne minimalizowanie skłonności do grzechu, niż paniczne próby uniknięcia go. Jest to bezcelowe, gdyż człowiek został stworzony jako istota niedoskonała:
„Niech szalony pustelnik kryje się w pustyni,
I tam, czego ujść trudno, po kryjomu czyni…”
Autor zwraca uwagę na konieczność wyzbycia się pychy. Próby stania się istotą idealną, zaprzeczają zamysłowi Stwórcy, który dał nam prawo do popełniania błędów i do odczuwania niepewności. Głównym zadaniem człowieka, według Naborowskiego, jest ciągła praca nad sobą, wieczne doskonalenie ducha i naprawianie błędów. Jest to jednak syzyfowy wysiłek. Człowiek nigdy nie stanie się istotą bezgrzeszną. Fakt ten jednak nie martwi poety - taka jest ludzka natura, której nie możemy przezwyciężyć.
Naborowski nie posługiwał się wyłącznie wysokim stylem poetyckim. Mamy świadectwa, iż wyrafinowanie formalne, skomplikowana budowa strof i biegłe posługiwanie się barokowymi środkami poetyckimi, nie były mu obce („Błąd ludzki”, „Malina”, „Kur na trzcinach oddany…”). Jednak poeta potrafił także posługiwać się prostym, sarmackim językiem. W „Trenach na śmierć Księcia Radziwiłła, kasztelana wileńskiego” łączy finezyjność strofy safickiej ze zwykłym, prostym ośmiozgłoskowcem.
Pod koniec życia Naborowski zbliża się do środowiska szlacheckiego, co owocuje powstawaniem wierszy o tematyce ziemiańskiej. Wyróżnia się na tle pozostałych twórców swojej epoki. Jest świadomy dysonansów i sprzeczności, istniejących w ludzkiej naturze. Jednak nie mocuje się z nimi, ale akceptuje, optując za spokojnym życiem.
Podobne wypracowania do Daniel Naborowski - ogólna charakterystyka twórczości
- Adam Mickiewicz „Rozmowa wieczorna” - interpretacja i analiza wiersza
- Gustaw Morcinek - charakterystyka twórczości
- Aleksander Fredro - biografia, życiorys
- Znaczenie Biblii i nawiązania do niej w literaturze późniejszych epok
- Tragizm bohatera romantycznego w oparciu o Konrada Wallenroda, Konrada z III części „Dziadów” oraz Kordiana
- Charles Dickens „Opowieść wigilijna” - charakterystyka duchów z „Opowieści wigilijnej”
- Antoine de Saint Exupery „Mały Książę” - czy Mały Książę dokonał słusznej oceny dorosłych?
- Franciszek Karpiński „Laura i Filon” - interpretacja i analiza sielanki
- Ocena Heraklesa - co ci się podobało, a co nie w Heraklesie
- Jan Kochanowski „Ku muzom” - interpretacja, opracowanie i analiza fraszki
- „Przedwiośnie” jako powieść-dyskusja nad kształtem odrodzonej Polski
- Czesław Miłosz „Słońce” - interpretacja i analiza wiersza
- Kazimierz Przerwa-Tetmajer „Anioł Pański” - interpretacja, opracowanie
- Francois Villon „Wielki Testament” - opracowanie
- Opis miejsca
- Praca organiczna - „Lalka” Bolesława Prusa i „Ludzie bezdomni” Stefana Żeromskiego
- Ken Kesey „Lot nad kukułczym gniazdem” - motyw buntu. Czy warto się buntować i czemu to ma służyć? Esej
- Tadeusz Różewicz „List do ludożerców” - czy są wokół nas jacyś „ludożercy”? - odpowiedz na podstawie wiersza
- Narcyza Żmichowska - biografia, życiorys
- Frances Hodgson Burnett - biografia, życiorys