Motyw szkoły w literaturze różnych epok - opracowanie
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Szkoła jest niemalże „drugim domem”dla dzieci i młodzieży. Młodzi ludzie spędzają w niej większość swojego czasu, poznają nowych ludzi i kształtują osobowości. Dla pisarzy był to często doskonały temat dla wyrażenia niepokojów młodych ludzi, a także ich radości oraz dumy z radzenia sobie w niekonwencjonalnych sytuacjach.
„Syzyfowe prace” to jeden z utworów, gdzie motyw szkoły występuje jako jeden z głównych. Marcin Borowicz, który jest centralną postacią w powieści, przemierza drogę swojej edukacji od szkoły podstawowej przez gimnazjum po liceum. Doświadcza wzlotów i upadków, raz jest pilnym i wyśmiewanym przez innych prymusem, innym razem nie ma nic wspólnego z moralnością uczniowską, błądzi szukając własnej drogi i przyłącza się do kółek kultywujących tradycję rosyjską na ziemiach polskich, jednak koniec końców staje się zagorzałym patriotą. Szkoła jest tutaj tłem do pokazania przemian, jakie zachodzą w psychice młodego człowieka podczas dojrzewania nie tylko fizycznego, ale także psychicznego i duchowego.
Henryk Sienkiewicz przedstawił szkołę jako instytucję groźną, nieprzyjazną i okrutną dla wrażliwej jednostki takiej jak Michaś, bohater nowelki „Z pamiętnika poznańskiego nauczyciela”. Nie jest on chłopcem bystrym i lotnym, ale za to bardzo pracowitym. Zdaje sobie sprawę z ogromu materiału, który musi przyswoić, ale z powodu mniejszych zdolności umysłowych potrzebuje dwa razy więcej czasu na opanowanie przedmiotów. Nie poddaje się jednak i uczy się nocami wyczerpując się fizycznie i psychicznie. Taka ciężka praca okazuje się ponad siły wątłego chłopca, który umiera na zapalenie opon mózgowych. W noweli Sienkiewicz przedstawia szkołę jako instytucję wywierająca niesamowitą presję i niedostrzegającą jednostkowych problemów, na czym cierpią najmniejsi i najsłabsi.
Warto wspomnieć także o „Ferdydurke”, powieści, która pokazuje szkołę z ironią i fantazją. Mamy tam do czynienia ze specyficznymi nauczycielami, którzy albo nie posiadają dostatecznej wiedzy, albo sztywno trzymają się kanonów i stereotypów, nie pozwalając młodzieży na wykazanie się innowacyjnymi pomysłami oraz niestandardowymi ideami.
Szkołę jako miejsce groźne i tajemnicze ukazuje natomiast Edgar Allan Poe w opowiadaniu „William Wilson”. Główny bohater uczęszcza do starego, mrocznego przybytku nauki, w którym zaczynają dziać się dziwne, niewytłumaczalne historie.
Podobne wypracowania do Motyw szkoły w literaturze różnych epok - opracowanie
- Legenda o Popielu - Akt oskarżenia przeciwko Popielowi i jego żonie
- Adam Mickiewicz „Pan Tadeusz” - Dobre i złe oblicze szlachcica-Sarmaty na przykładzie duchowej przemiany Jacka Soplicy
- Jak przeszłość kształtuje relacje między inteligencją a chłopami w „Weselu” Stanisława Wyspiańskiego?
- Jadwiga Korczakowska „Spotkanie nad morzem” - Dalsze losy Elzy i Danusi - opowiadanie
- Opis magicznego przedmiotu
- Śmieszne fragmenty z książki „Szatan z siódmej klasy” - omówienie
- Pojedynek Zbyszka z Rotgierem - opis sytuacji. Henryk Sienkiewicz „Krzyżacy”
- Opis przeżyć wewnętrznych - jak napisać? Cechy, przykład opisu przeżyć wewnętrznych
- Topos theatrum mundi w literaturze różnych epok - opracowanie
- Motyw przyrody w literaturze różnych epok - opracowanie
- Wizerunki maryjne w średniowieczu - opracowanie na podstawie wybranych przykładów
- Sofokles „Antygona” - problematyka tragedii
- Stanisław Wyspiański „Wesele” - problematyka dramatu
- Seweryna Szmaglewska „Czarne stopy” - bohaterowie. Charakterystyka
- Apartheid - definicja. Apartheid w RPA - historia, charakterystyka
- Stanisław Lem „Dzienniki gwiazdowe” - opracowanie dzieła
- Kornel Makuszyński „Szatan z siódmej klasy” - opracowanie książki
- Kornel Makuszyński „Szatan z siódmej klasy” - bohaterowie. Charakterystyka
- Bolesław Prus „Lalka” - opracowanie powieści
- Bolesław Prus „Lalka” - problematyka powieści