Stanisław Brzozowski „Legenda Młodej Polski” - krytyka Młodej Polski
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
„Legenda Młodej Polski” Stanisława Brzozowskiego uważana jest za jedno z najciekawszych i najbardziej wartościowych merytorycznie dzieł krytyczno-literackich na temat okresu Młodej Polski. Składa się z piętnastu tekstów o charakterze eseistycznym, których tytuły nawiązują do najważniejszych zjawisk literatury i życia społecznego na przełomie XIX i XX wieku. Utwór pisany w latach 1906-1909 jako jedyny doczekał się drugiego wydania za życia pisarza. Został opatrzony podtytułem „Studia o strukturze duszy kulturalnej”, który zapowiadał główną oś zainteresowania autora, jaką było umiejscowienie jednostki twórczej w świecie i jej stosunek do reszty społeczeństwa.
W początkowych rozdziałach książki Brzozowski rozpatruje problem kształtowania się współczesnej kultury poprzez przyswajanie wiadomości i wartości wytwarzanych przez dzieje. Zauważa, iż sztuka romantyzmu była pewnego rodzaju stanem świadomości wytwarzanym w społeczeństwie, ale niezdolnym do kreowania samego społeczeństwa z powodu oderwania od realiów codziennego życia. Wynikająca stąd bezwładność kulturowa Polaków miała wedle Brzozowskiego stawiać naszą kulturę w opozycji do osiągnięć Zachodu, zwłaszcza poprzez oddanie „zarządu dusz” w ręce konserwatywnego, dewocyjnego środowiska związanego z katolicyzmem, który pisarz bardzo zdecydowanie krytykował za jego wstecznictwo. Mistyka religii miała też wyrywać polskie społeczeństwo z kontaktu z dziejami współczesnymi i ograniczać wyzwolone, twórcze „ja” artysty.
W „Legendzie Młodej Polski” Brzozowski rozwinął również swoją koncepcję kultu pracy jako wartości udoskonalającej jednostki, a przez nie – całe społeczeństwa. Postać robotnika zestawiał z bezproduktywnym modernistycznym dekadentem, którego swoboda twórcza doprowadziła z czasem do rozbioru świadomości kulturalnej i jej parodii. Młodą Polskę uważał za kulturę „dziejowej bezpłodności” i psychologicznej izolacji, dla której przeciwieństwem miała być poezja Norwida – wielkiej postaci polskiej literatury, idealnie wypełniającej lukę pomiędzy romantycznym mistycyzmem, a modernistyczną abstrakcją.
W dalszych rozdziałach Brzozowski opracowuje także najważniejsze prądy Młodej Polski – naturalizm, dekadentyzm i symbolizm – w odniesieniu do ich wymiaru psychologicznego. Dla unaocznienia swoich koncepcji przedstawia je na przykładzie twórczości Kasprowicza, Micińskiego i Staffa, odnosząc stylistykę obu poetów do osiągnięć Norwida. Jeden z esejów poświęca w całości psychologicznemu wymiarowi motywu klęski, który – jak słusznie zauważył – zdominował w pewnym momencie polską literaturę, stając się głównym motywem twórczości takich artystów jak Żeromski, Reymont, czy Orkan.
Ostatni rozdział „Legendy” opowiada o twórczości Stanisława Wyspiańskiego, w której Brzozowski upatrywał szansę polskiej literatury na wyjście ze swego „chocholego tańca” i przejście z czysto teoretycznych (jałowych) dyskusji do czynu, ten zaś miał przybliżyć polską kulturę do osiągnięć Zachodu.
Podobne wypracowania do Stanisław Brzozowski „Legenda Młodej Polski” - krytyka Młodej Polski
- Tadeusz Różewicz „Lament”, „Ocalony” - interpretacja i analiza porównawcza wierszy
- Mark Twain „Przygody Tomka Sawyera” - charakterystyka Tomka Sawyera
- Polska literatura wojenna i obozowa - ogólna charakterystyka
- Adam Mickiewicz „Pan Tadeusz” - opis polowania
- Jan Kochanowski „Do gór i lasów” - interpretacja, środki stylistyczne
- Krzysztof Kamil Baczyński - ogólna charakterystyka twórczości
- Rudyard Kipling „Księga dżungli” - Mowgli – opis postaci
- Adam Mickiewicz - biografia, życiorys
- Henryk Sienkiewicz „Krzyżacy” - Miłość Danusi i Zbyszka - opowiadanie na podstawie „Krzyżaków”
- William Szekspir „Hamlet” - charakterystyka Klaudiusza
- Motyw małej ojczyzny w literaturze - rozwiń temat na przykładzie „Nad Niemnem” Elizy Orzeszkowej, „Doliny Issy” Czesława Miłosza oraz „Pana Tadeusza” Adama Mickiewicza
- William Szekspir „Hamlet” - analiza i interpretacja monologu Hamleta
- Średniowiecze - Architektura średniowiecza - opracowanie
- Robert Tekieli - biografia, życiorys
- Henryk Sienkiewicz „W pustyni i w puszczy” - charakterystyka Stasia Tarkowskiego
- Napisz opowiadanie pt.: „Dalsze losy kamizelki” - w kontekście noweli Bolesława Prusa „Kamizelka”
- Podmiot liryczny - co to jest podmiot liryczny? Rodzaje, funkcja, przykłady
- Fiodor Dostojewski „Zbrodnia i kara” - przemiana wewnętrzna Raskolnikowa jako droga od zbrodni ku zmartwychwstaniu
- Sławomir Mrożek „Tango” - interpretację tytułu oraz zakończenia dramatu
- Juliusz Verne „W 80 dni dookoła świata” - opis przygody. Ocalenie pani Audy