Robert Tekieli - biografia, życiorys
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Robert Tekieli jest już legendą ze względu na wydawanie kultowego czasopisma „bruLion”, ukazującego się w latach 1986-1999. Było to czasopismo literacko-kulturalne, którego profil zmieniał się stopniowo.
W pierwszej fazie swojego istnienia było pismem prezentującym kulturę wysoką, zajmującym się recenzowaniem nowo wydawanych książek, drukującym artykuły krytyczne i polemiczne. Związany z „bruLionem” był wówczas np. Jan Błoński. W drugim etapie swojego istnienia pismo przybrało bardziej buntowniczy charakter. Prezentowało tematy, o których w mediach nie było zbyt głośno. Były to: narkomania, homoseksualizm, sekty itd. Za ową otwartość na istniejące problemy i chęć dyskutowania oraz omawiania ich był „bruLion” nie raz krytykowany przez inne wydawnictwa.
Słynna stała się tzw. „fioletowa” seria tomików poetyckich wydanych w 1992 roku. Były to zbiory wierszy najbardziej obiecujących młodych twórców, m.in. Marcina Świetlickiego, Marcina Barana, Marcina Sendeckiego. Wywarły one sporo zamieszania na ówczesnej scenie literackiej, gdyż stanowiły powiew nowości w liryce dotychczas kierującej się wzorami herbertowskimi. „Nowi dzicy” czy „barbarzyńcy”, jak zwykło określać się tę generację poetów, czerpali wzory z twórców amerykańskich, takich jak John Ashbery czy Frank O’Hara, stawiali na pojedynczość doświadczenia, indywidualizm, zorientowanie na codzienność i odejście od liryki zaangażowanej w politykę.
Jednak później „bruLion” zmienił swoje nastawienie za sprawą metamorfozy, jaką przeszedł jego redaktor naczelny. Tekieli nawrócił się na katolicyzm, a jego poglądy stały się bardzo konserwatywne. W związku z tym samo czasopismo zmieniło profil na bardziej stonowany, przeciwny liberalizmowi i anarchii. Ze względu na takie nastawienie głównego redaktora, pozostała część ekipy redakcyjnej przestała odnajdywać się w takim światopoglądzie, co doprowadziło w efekcie do rozpadu zespołu i zamknięcia czasopisma.
Sam Robert Tekieli, urodzony w 1961 roku, na początku był zwolennikiem rozmaitych ruchów typu New Age oraz interesował się spirytyzmem i okultyzmem. Później, o czym było już wspomniane przy omawianiu „bruLionu”, skierował swoje zainteresowania ku religii katolickiej i konserwatywnym poglądom. Pracował zarówno w telewizji, jak i w radiu – tu szczególnie mocno angażował się w pracę w Radiu Józef, które jest katolickim radiem mającym swoją siedzibę w Warszawie. Tekieli był tam przez parę lat dyrektorem programowym.
Robert Tekieli był także współtwórcą pisma „Ozon”, które miało podobnie jak „bruLion” zmienne koleje. Z początkowo liberalnego tygodnika stało się czasopismem konserwatywnym, potępiającym m.in. homoseksualizm, eutanazję oraz aborcję. Jednak w 2006 roku pismo upadło, a część osób tworzących postanowiło je reaktywować w postaci tygodnika „Media Dei”. Zanim jednak doszło do druku, pojawiły się problemy natury finansowej co w konsekwencji wstrzymało druk.
Obecnie Robert Tekieli prowadzi w telewizji program pt.: „Jarmark cudów” oraz pisze felietony do „Gazety Polskiej”.
Trzeba pamiętać, iż ten redaktor i publicysta jest także poetą. Publikuje w kręgu poezji lingwistycznej, a więc całkowicie eksperymentalnej, nastawionej na słowo oraz jego przekształcenia dokonywane w celu wyzyskania nowych sensów. Według poetów lingwistycznych nie ma ustalonego sensu danego wyrazu. Zgodnie z rozmaitymi zestawieniami, przekształceniami i odmianami uzyskuje on całkiem nową jakość.
Robert Tekieli jest autorem tomiku pt.: „Niebyt”, kilku tomów „Popularnej Encyklopedii New Age” oraz pierwszego tomu „Leksykonu zagrożeń duchowych”.
Podobne wypracowania do Robert Tekieli - biografia, życiorys
- Jan Kochanowski „Do gór i lasów” - interpretacja, środki stylistyczne
- Krzysztof Kamil Baczyński - ogólna charakterystyka twórczości
- Rudyard Kipling „Księga dżungli” - Mowgli – opis postaci
- Adam Mickiewicz - biografia, życiorys
- Henryk Sienkiewicz „Krzyżacy” - Miłość Danusi i Zbyszka - opowiadanie na podstawie „Krzyżaków”
- William Szekspir „Hamlet” - charakterystyka Klaudiusza
- Stanisław Brzozowski „Legenda Młodej Polski” - krytyka Młodej Polski
- Motyw małej ojczyzny w literaturze - rozwiń temat na przykładzie „Nad Niemnem” Elizy Orzeszkowej, „Doliny Issy” Czesława Miłosza oraz „Pana Tadeusza” Adama Mickiewicza
- William Szekspir „Hamlet” - analiza i interpretacja monologu Hamleta
- Średniowiecze - Architektura średniowiecza - opracowanie
- Henryk Sienkiewicz „W pustyni i w puszczy” - charakterystyka Stasia Tarkowskiego
- Napisz opowiadanie pt.: „Dalsze losy kamizelki” - w kontekście noweli Bolesława Prusa „Kamizelka”
- Podmiot liryczny - co to jest podmiot liryczny? Rodzaje, funkcja, przykłady
- Fiodor Dostojewski „Zbrodnia i kara” - przemiana wewnętrzna Raskolnikowa jako droga od zbrodni ku zmartwychwstaniu
- Sławomir Mrożek „Tango” - interpretację tytułu oraz zakończenia dramatu
- Juliusz Verne „W 80 dni dookoła świata” - opis przygody. Ocalenie pani Audy
- Andrzej Bursa „Uwaga dramat!” - interpretacja i analiza utworu
- „Księga Dżungli” Rudyard Kipling - dialog - rozmowa między młodymi wilczkami na temat ludzkiego dziecka
- Adam Asnyk „Do młodych” - dlaczego wiersz „Do młodych” nazywany jest utworem programowym? Opracowanie
- Sławomir Mrożek „Tango” a „Wesele” Stanisława Wyspiańskiego - analiza porównawcza i interpretacja