Andrzej Bursa „Uwaga dramat!” - interpretacja i analiza utworu
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
„Uwaga dramat!” to wiersz Andrzeja Bursy, który ukazał się w 1958 roku. Od razu uwagę zwraca nieco niepoetycki tytuł, który bardziej przypomina nazwę reportażu.
„Mały szary człowiek” – tymi słowami rozpoczyna się utwór. Tak przedstawiony zostaje bohater, którego funkcjonowanie (bo ciężko nazwać to życiem) zostanie opisane w dalszej części utworu. Z kolejnych wersów wyłania się obraz swoistej dehumanizacji. Nie mamy już do czynienia z człowiekiem, ale z masowym produktem sprzedawanym hurtowo. Dowiadujemy się także, że jest on jednym z wielu detali, które są identyczne. Wiemy już, że nie wyróżnia się niczym szczególnym. Jest po prostu nieatrakcyjny, nudny i pozbawiony jakiegokolwiek indywidualizmu.
Dla interpretacji utworu istotny staje się kontekst historyczny. Nie trzeba szczególnie rozpisywać się na temat sytuacji państwa polskiego z lat pięćdziesiątych XX wieku. Do 1953 roku panował stalinizm, a późniejsze zmiany były stopniowe i powolne. Dlatego możemy stwierdzić, że to ten okres zainspirował Bursę do stworzenia utworu „Uwaga dramat!”. Człowiek przedstawiony został w nim z perspektywy widzenia aparatu władzy ustroju totalitarnego. Ludzie byli dla wszystkich identyczni, bezbarwni i niemal nic nieznaczący. Oczywiście spora część godziła się z takim stanem rzeczy, jednak jednostki bardziej ambitne nie mogły w żaden sposób sobie z tym poradzić. Do takich bez wątpienia należał Andrzej Bursa. To pierwsza warstwa dramatu, która wyłania się z tego utworu.
Ostatni wers zupełnie burzy nastrój beznadziei i szarości emanujący z wiersza. „Zapłonął wielką miłością” – więc człowiek znaczący mniej niż numer, jakim go opisano, jest w stanie dokonać czegoś znaczącego. Potrafi wykrzesać z siebie coś wartościowego. Dlatego taka postać przestaje być nikim (bo tak postrzega go reżim), a staje się kimś wartościowym, dla kogo istnieje jeszcze jakaś nadzieja, kogo życie nie jest pozbawione sensu. Co ciekawe, można spotkać się z jeszcze jedną, bardzo ciekawą interpretacją. Otóż niektórzy badacze literatury interpretują ostatni wers jako dokonanie aktu samospalenia. Postępowanie takie było znane w dobie komunizmu, a w ten sposób ludzie starali się zwrócić uwagę świata na nękany naród.
Niewątpliwie życie ludzkie jest dramatem. Przejawia się to nie tylko poprzez mnogość upadków i nieustanną walkę o swoją godność, ale także, co było specyficzne dla tych czasów, przez bezradność względem wszechpotężnego systemu. Ten ostatni czynnik tak przypomina stosunek bohatera tragicznego do fatum, które pozostaje dla niego siłą niepokonaną i decydującą o jego życiu.
Podobne wypracowania do Andrzej Bursa „Uwaga dramat!” - interpretacja i analiza utworu
- Motyw małej ojczyzny w literaturze - rozwiń temat na przykładzie „Nad Niemnem” Elizy Orzeszkowej, „Doliny Issy” Czesława Miłosza oraz „Pana Tadeusza” Adama Mickiewicza
- William Szekspir „Hamlet” - analiza i interpretacja monologu Hamleta
- Średniowiecze - Architektura średniowiecza - opracowanie
- Robert Tekieli - biografia, życiorys
- Henryk Sienkiewicz „W pustyni i w puszczy” - charakterystyka Stasia Tarkowskiego
- Napisz opowiadanie pt.: „Dalsze losy kamizelki” - w kontekście noweli Bolesława Prusa „Kamizelka”
- Podmiot liryczny - co to jest podmiot liryczny? Rodzaje, funkcja, przykłady
- Fiodor Dostojewski „Zbrodnia i kara” - przemiana wewnętrzna Raskolnikowa jako droga od zbrodni ku zmartwychwstaniu
- Sławomir Mrożek „Tango” - interpretację tytułu oraz zakończenia dramatu
- Juliusz Verne „W 80 dni dookoła świata” - opis przygody. Ocalenie pani Audy
- „Księga Dżungli” Rudyard Kipling - dialog - rozmowa między młodymi wilczkami na temat ludzkiego dziecka
- Adam Asnyk „Do młodych” - dlaczego wiersz „Do młodych” nazywany jest utworem programowym? Opracowanie
- Sławomir Mrożek „Tango” a „Wesele” Stanisława Wyspiańskiego - analiza porównawcza i interpretacja
- Henryk Sienkiewicz „Potop” - Michał Wołodyjowski jako rycerz bez skazy - opracowanie tematu
- Zofia Nałkowska „Medaliony” - opracowanie książki
- Obraz wsi - „Żywot człowieka poczciwego” Mikołaja Reja
- Orientalizm w „Sonetach krymskich” oraz innych utworach romantycznych. Przykłady oraz znaczenie
- Juliusz Słowacki „Kordian” - ocena powstania listopadowego zawarta w dramacie Słowackiego
- Ignacy Krasicki „Żona modna” - charakterystyka porównawcza żony modnej i Pana Piotra
- Kat i ofiara - obraz i relacje. „Rozmowy z katem” Moczarskiego, „Zdążyć przed Panem Bogiem” Krall oraz „Medaliony” Nałkowskiej