Pieśń jako gatunek literacki. Cechy pieśni
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Pieśń to najstrszy gatunek poezji lirycznej, którego powstanie wiąże się z obrzędami oraz muzyką. Drugie znaczenie słowa pieśń to: utwór narracyjny występujący w średniowiecznej epice, dotyczący tematyki historycznej bądź legendarnej. Najbardziej popularnym znaczeniem słowa pieśń jest znaczenie pierwsze. Pieśni były w starożytności skaładnikiem uroczystości religijnych. Chechy charakterystyczne pieśni to prosta budowa, rytmizacja, częste wsytępowanie refrenów i paralelizmów oraz układ stroficzny.
Na poezję europejską najasilniej działały pieśni Horacego. Charakteryzowały się one niewielkimi rozmiarami - 6-10 strof. Dotyczyły różnorodnej tematyki: miłosnej, towarzyskiej, autotematycznej (roważania na temat własnej twórczości literackiej). Horacy łączył w swoich pieśniach elementy filozofii stoickiej i epikurejskiej. Jego utwory występowały w formie monologu skierowanaego bądź do autentycznego, bądź do fikcyjnego adresata. Cechowała je różnorodność tonu i stylów. Pieśi Horacego mogły być zarówno ostrym atakiem, jak i patetyczną pochwałą. Pieśni tworzyli w czasach antycznych także: Anakreont, Safona, Pindar i wielu innych.
W Polsce najbardziej znaną pieśnią jest „Bogurodzica“. Utwory należące do tego gatunku tworzył także Jan Kochanowski (napisał na przykład „Pieśń V- o spustoszeniu Podola“), który wzorował się na Horacym. Jan z Czarnolasu przejął od poety starożytnego formę monologu retorycznego oraz fakt, że pieśni miały charakter filozoficzno-moralny.
W średniowieczu powstała też znana „Pieśń o Rolandzie“.
Pieśni ze względu na ich tematykę możemy podzielić na:
- religijne
- biesiadne
- filozoficzne
- miłosne
- chwalebne
- pasterskie
Podobne wypracowania do Pieśń jako gatunek literacki. Cechy pieśni
- Motyw zakładu Boga z diabłem w literaturze różnych epok - opracowanie
- Fiodor Dostojewski „Zbrodnia i kara” - Rola Sonii w przemianie Raskolnikowa. Opracowanie
- Dlaczego warto chodzić do teatru?
- Cechy dramatu romantycznego ukazane na przykładzie „Nie-Boskiej komedii” Zygmunta Krasińskiego
- Jan Kochanowski „Miło szaleć, kiedy czas po temu...” - interpretacja i analiza utworu
- Olga Tokarczuk „Bieguni” - interpretacja, opracowanie książki
- Rewolucja społeczna w opinii Zygmunta Krasińskiego - „Nie-Boska komedia”
- Moja wymarzona praca. Opis
- Jan Brueghel „Na skraju lasu” („Ucieczka do Egiptu”) - opis obrazu, interpretacja
- Aleksander Dumas „Hrabia Monte Christo” - recenzja utworu
- Wiesław Myśliwski „Kamień na kamieniu” - problematyka powieści
- Wygrani i przegrani w „Siłaczce” Stefana Żeromskiego - wyjaśnij
- Jan Kochanowski „Na lipę” - interpretacja, środki stylistyczne
- Arkady Fiedler „Dywizjon 303” - geneza utworu
- Aleksander Dumas „Hrabia Monte Christo” - motyw zemsty - opracowanie
- Fowizm - obrazy, przedstawiciele. Charakterystyka fowizmu
- Dekadentyzm - Dekadentyzm w Młodej Polsce i jego przejawy. Opracowanie
- Sąd nad Polską oraz sen o Polsce - „Pan Tadeusz” Adama Mickiewicza oraz „Wesele” Stanisława Wyspiańskiego. Analiza porównawcza, opracowanie
- Henryk Sienkiewicz „Quo vadis” - geneza utworu
- William Szekspir „Makbet” - ocena głównego bohatera dramatu