Pablo Picasso „Panny z Awinionu” - interpretacja, opis obrazu
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Obrazem najpowszechniej znanym i uznawanym za najbardziej reprezentatywny dla kierunku kubistycznego w sztuce jest dzieło Pabla Picassa zatytułowane „Panny z Awinionu”. Powstało ono w paryskiej pracowni artysty w ciągu kilku miesięcy 1907 roku, jednocześnie dając początek i wyznaczając na przyszłość standardy nowej techniki artystycznej, która zrewolucjonizowała dotychczasowe myślenie o kategoriach piękna i powinnościach sztuki.
Tematyka obrazu
„Panny z Awinionu” zrywały bowiem całkowicie z mimetyzmem dzieła plastycznego zastępując tradycyjne kształty geometrycznymi, odrealnionymi konturami obiektów, a wypracowywaną przez wieki głęboką perspektywę – zupełnie płaską, przypominającą mozaikę, powierzchnią. Rewolucyjna była również tematyka dzieła przedstawiającego nagie postaci prostytutek z ulicy Calle de Avignon w Barcelonie, ujętych w prowokacyjnych, pozbawionych pruderii pozach.
Kompozycja obrazu
Kompozycja obrazu sprawia wrażenie dwuplanowej poprzez zastosowanie w centralnej części jasnej, szaro-błękitnej plamy barwnej, która odróżnia się od tonacji kolorystycznej pozostałych elementów dzieła utrzymanych w ciepłych odcieniach żółci, różu, czerwieni i brązu. Dwie postaci znajdujące się w obszarze błękitnej plamy znacząco różnią się od pozostałych trzech współtworzących z nimi grupę – te zdają się bowiem bardziej przypominać sylwetki kobiece poprzez łagodniejszy rysunek linii ciała i jego ujęcie w charakterystycznej dla aktów pozie.
Pozostałe „bohaterki” dzieła zostały zobrazowane przy użyciu typowej dla kubizmu techniki rozbicia sylwetki na fragmenty poddane geometryzacji, przedstawione w świetle padającym z kilku odmiennych perspektyw, a następnie zestawione na nowo wbrew tradycyjnie rozumianemu układowi ludzkiego ciała. Dzięki takiemu zabiegowi powstało wrażenie pewnego rodzaju mozaikowości tych postaci, których odrealnienie potęguje dodatkowo ujęcie w nietypowych dla kobiet pozach, jak również zastąpienie ich twarzy konstrukcją przypominającą maskę z ludowej kultury murzyńskiej.
Oko widza wyraźnie rozróżnia centralną, złożoną z dwóch postaci, grupę od sylwetek okalających środek obrazu – kobiety stojącej po lewej stronie, siedzącej tyłem w prawym dolnym rogu, oraz pozostającej niejako na „drugim” planie w górnej części prawej strony dzieła. Zmysł analityczny każe nam jednak traktować wszystkie postaci jako elementy tej samej całości, domyślając się w zniekształconych postaciach bohaterek pokrewnych kobietom z centralnej części obrazu.
"Panny z Awinionu" jako przykład kubizmu
„Panny z Awinionu” stanowiły pierwsze dzieło kubistyczne i zarazem swoisty manifest jego pierwotnych założeń, po dziś dzień pozostały wyznacznikiem tej awangardowej techniki, spełniając niemal wszystkie wypracowane w późniejszym czasie rozwiązania twórcze.
Podobne wypracowania do Pablo Picasso „Panny z Awinionu” - interpretacja, opis obrazu
- Jan Kochanowski „Na lipę” - interpretacja, środki stylistyczne
- Arkady Fiedler „Dywizjon 303” - geneza utworu
- Aleksander Dumas „Hrabia Monte Christo” - motyw zemsty - opracowanie
- Fowizm - obrazy, przedstawiciele. Charakterystyka fowizmu
- Dekadentyzm - Dekadentyzm w Młodej Polsce i jego przejawy. Opracowanie
- Sąd nad Polską oraz sen o Polsce - „Pan Tadeusz” Adama Mickiewicza oraz „Wesele” Stanisława Wyspiańskiego. Analiza porównawcza, opracowanie
- Henryk Sienkiewicz „Quo vadis” - geneza utworu
- William Szekspir „Makbet” - ocena głównego bohatera dramatu
- Wolter „Kandyd, czyli optymizm” - opracowanie, interpretacja utworu
- „Chłopcy z Placu Broni” Ferenc Molnar - uniwersalny charakter powieści
- Henryk Sienkiewicz „Quo vadis” - opracowanie, problematyka
- Jan Kasprowicz „Księga ubogich” - interpretacja ogólna, opracowanie tomiku
- Zbigniew Herbert „Kołatka” - interpretacja i analiza wiersza
- Szymon Zimorowic „Roksolanki” - opracowanie utworu
- Tartuffe - charakterystyka. Molier „Świętoszek”
- Miguel de Cervantes „Don Kichot z La Manczy” - charakterystyka porównawcza don Kichota i Sancho Pansy
- Franz Kafka „Proces” - problem władzy i jednostki. Totalitaryzm w powieści
- Lucy Maud Montgomery „Ania z Zielonego Wzgórza” - charakterystyka Ani z Zielonego Wzgórza
- Młoda Polska - dekadentyzm, impresjonizm, symbolizm w utworach Młodej Polski
- Piotr Skarga „O miłości ku ojczyźnie”, Ignacy Krasicki „Świat zepsuty” - analiza porównawcza utworów