Tadeusz Gajcy - wiersze. Ogólna charakterystyka twórczości Gajcego
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
Tadeusz Gajcy jest uznawany za jednego z najważniejszych przedstawicieli tzw. Pokolenia Kolumbów, skupiającego literatów, których młodość i twórcze debiuty przypadły na okres drugiej wojny światowej. Jako żołnierz Armii Krajowej brał czynny udział w działaniach zbrojnych w obronie niepodległości Polski, zaś jako poeta pozostawił po sobie przejmujące świadectwo koszmaru, jakim była wojna dla wchodzącego w dorosłość, wrażliwego młodego człowieka.
Twórca zdał maturę w 1941 roku, wtedy też rozpoczął studia polonistyczne na tajnych kompletach Uniwersytetu Warszawskiego, po niedługim czasie zrezygnował jednak z dalszej edukacji na rzecz działalności w wojskowych strukturach konspiracyjnych. Równocześnie redagował podziemny almanach kulturalno-społeczny „Sztuka i Naród”, stanowiący organ prasowy Konfederacji Narodu. Na łamach pisma ukazywały się zarówno utwory poetyckie Gajcego, fragmenty prozy i utworów dramatycznych, jak i rozprawy krytyczno-literackie na temat najnowszych osiągnięć polskich twórców. W 1943 roku poeta został redaktorem naczelnym almanachu, który przestał ukazywać się po jego śmierci w 1944 roku.
Pierwsze utwory liryczne Gajcego pochodzą z przełomu 1938/39...
Podobne wypracowania
- Aleksander Sołżenicyn - biografia, życiorys
- Kazimierz Przerwa-Tetmajer „Koniec wieku XIX” - interpretacja, opracowanie, problematyka manifestu
- William Golding - biografia, życiorys
- Hanna Krall „Zdążyć przed Panem Bogiem” - charakterystyka Marka Edelmana
- Adam Mickiewicz „Dziady” cz. III - charakterystyka księdza Piotra
- Hans Christian Andersen „Królowa Śniegu” - streszczenie
- William Szekspir „Romeo i Julia” - Czy historia Romea i Julii budzi współczucie czy jest ci obojętna? Wypracowanie
- Dramat szekspirowski - Cechy dramatu szekspirowskiego w oparciu o „Makbeta” Williama Szekspira
- Adam Mickiewicz „Dziady” cz. III - Widzenie księdza Piotra - interpretacja i analiza fragmentu
- Witold Gombrowicz jako nauczyciel życia - rozwiń temat w oparciu o utwór „Ferdydurke”
- Henryk Sienkiewicz „Ogniem i mieczem” - wydarzenia historyczne
- George Orwell „Folwark zwierzęcy” - charakterystyka porównawcza Snowballa i Napoleona
- Wisława Szymborska „Utopia” - interpretacja i analiza wiersza
- Edward Stachura „Życie to nie teatr” - Czy życie to nie teatr? - rozprawka w kontekście wiersza
- Stanisław Wyspiański „Wesele” - charakterystyka Dziennikarza
- Motyw dziecka w literaturze na przykładzie „Blaszanego bębenka” Grassa oraz innych dzieł literackich
- Jan Kochanowski „Pieśń V” („Pieśń o spustoszeniu Podola”) - interpretacja i analiza
- Joseph Conrad „Jądro ciemności” - problematyka. „Jądro ciemności” punktem wyjścia do rozważań o rozwoju cywilizacji ludzkiej, postępie, podboju...
- Julian Tuwim „Strofy o późnym lecie” - interpretacja wiersza
- Opis stroju szlacheckiego