Tadeusz Gajcy - wiersze. Ogólna charakterystyka twórczości Gajcego
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Tadeusz Gajcy jest uznawany za jednego z najważniejszych przedstawicieli tzw. Pokolenia Kolumbów, skupiającego literatów, których młodość i twórcze debiuty przypadły na okres drugiej wojny światowej. Jako żołnierz Armii Krajowej brał czynny udział w działaniach zbrojnych w obronie niepodległości Polski, zaś jako poeta pozostawił po sobie przejmujące świadectwo koszmaru, jakim była wojna dla wchodzącego w dorosłość, wrażliwego młodego człowieka.
Twórca zdał maturę w 1941 roku, wtedy też rozpoczął studia polonistyczne na tajnych kompletach Uniwersytetu Warszawskiego, po niedługim czasie zrezygnował jednak z dalszej edukacji na rzecz działalności w wojskowych strukturach konspiracyjnych. Równocześnie redagował podziemny almanach kulturalno-społeczny „Sztuka i Naród”, stanowiący organ prasowy Konfederacji Narodu. Na łamach pisma ukazywały się zarówno utwory poetyckie Gajcego, fragmenty prozy i utworów dramatycznych, jak i rozprawy krytyczno-literackie na temat najnowszych osiągnięć polskich twórców. W 1943 roku poeta został redaktorem naczelnym almanachu, który przestał ukazywać się po jego śmierci w 1944 roku.
Pierwsze utwory liryczne Gajcego pochodzą z przełomu 1938/39 roku, powstawały więc w okresie wzrastającego napięcia polityczno-społecznego, które miało doprowadzić do wybuchu II wojny światowej we wrześniu 1939 roku. Przeważa w nich ton refleksyjny i pesymistyczny, znamionujący przeczucie zbliżającej się katastrofy, która budziła w artyście sprzeciw połączony z domaganiem się od rzeczywistości rozmaitych zmian. Odziedziczony po poetach okresu międzywojennego katastrofizm, Gajcy wzbogacił jednak o pierwiastek religijnego optymizmu związanego z wiarą w lepsze życie w innym świecie, jak również wprowadzając nową jakość estetyczną w postaci onirycznej, kreującej baśniowy nastrój metaforyki wierszy.
Oficjalny debiut nastąpił na łamach „Sztuki i Narodu”, wraz z drukiem w 1941 roku utworu „Wczorajszemu”, który wszedł w skład wydanego w 1943 roku tomu „Widma”. W odróżnieniu od umiarkowanego optymizmu wierszy młodzieńczych, debiutancki zbiór obrazował już wizję zagłady totalnej, dla której jedyną odpowiedzią stała się poetyka absurdu i groteski.
W roku 1944, na kilka miesięcy przed śmiercią poety, ukazał się drugi tom zatytułowany „Grom powszedni”, zawierający jeden z najbardziej rozpoznawalnych wierszy Gajcego pt. „Do potomnego”. Wystawiony pośmiertnie, w 1946 roku, dramat poetycki „Homer i Orchidea” stał się podsumowaniem refleksji nad losem Pokolenia Kolumbów i jego tragizmem w obliczu nieuchronnej zagłady. W całej twórczości Gajcego, pomimo często artykułowanej świadomości przeznaczenia zarówno własnego, jak i całego pokolenia, nie ma akcentu beznadziei i zwątpienia w sens życia, ten bowiem miał zawierać się w ofierze składanej na pomniku Ojczyzny. Jego poezja okazała się jednak ponadczasowa i równie wartościowa nawet po wielu latach od czasu zakończenia wojny, głownie dzięki uniwersalności poruszanych w niej problemów – dojrzewania młodego człowieka, kształtowania się jego moralności i duchowej niezłomności, a także dzięki wątkowi erotycznemu, który zaowocował jednymi z najpiękniejszych wierszy miłosnych w polskiej literaturze.
Podobne wypracowania do Tadeusz Gajcy - wiersze. Ogólna charakterystyka twórczości Gajcego
- Aleksander Sołżenicyn - biografia, życiorys
- Kazimierz Przerwa-Tetmajer „Koniec wieku XIX” - interpretacja, opracowanie, problematyka manifestu
- William Golding - biografia, życiorys
- Hanna Krall „Zdążyć przed Panem Bogiem” - charakterystyka Marka Edelmana
- Adam Mickiewicz „Dziady” cz. III - charakterystyka księdza Piotra
- Hans Christian Andersen „Królowa Śniegu” - streszczenie
- William Szekspir „Romeo i Julia” - Czy historia Romea i Julii budzi współczucie czy jest ci obojętna? Wypracowanie
- Dramat szekspirowski - Cechy dramatu szekspirowskiego w oparciu o „Makbeta” Williama Szekspira
- Adam Mickiewicz „Dziady” cz. III - Widzenie księdza Piotra - interpretacja i analiza fragmentu
- Witold Gombrowicz jako nauczyciel życia - rozwiń temat w oparciu o utwór „Ferdydurke”
- Henryk Sienkiewicz „Ogniem i mieczem” - wydarzenia historyczne
- George Orwell „Folwark zwierzęcy” - charakterystyka porównawcza Snowballa i Napoleona
- Wisława Szymborska „Utopia” - interpretacja i analiza wiersza
- Edward Stachura „Życie to nie teatr” - Czy życie to nie teatr? - rozprawka w kontekście wiersza
- Stanisław Wyspiański „Wesele” - charakterystyka Dziennikarza
- Motyw dziecka w literaturze na przykładzie „Blaszanego bębenka” Grassa oraz innych dzieł literackich
- Jan Kochanowski „Pieśń V” („Pieśń o spustoszeniu Podola”) - interpretacja i analiza
- Joseph Conrad „Jądro ciemności” - problematyka. „Jądro ciemności” punktem wyjścia do rozważań o rozwoju cywilizacji ludzkiej, postępie, podboju...
- Julian Tuwim „Strofy o późnym lecie” - interpretacja wiersza
- Opis stroju szlacheckiego