Molier „Świętoszek” - kto jest głównym bohaterem „Świętoszka”?
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Tytułowym bohaterem dramatu jest świętoszek, czyli Tartuffe. Akcja toczy się wokół jego osoby, stanowi on główny temat rozmów, on również generuje główną intrygę.
Akcja komedii rozpoczyna się niedługo po wprowadzaniu się Tartuffe'a do domu Orgona. Fakt, iż autor wybrał ten przełomowy moment świadczy o istotności osoby na dalszy rozwój akcji.
Jednak przez długi czas świętoszek w ogóle nie pojawia się na kartach dramatu. Poznajemy go dopiero w trzecim akcie, wcześniej jest on charakteryzowany wyłącznie przy pomocy innych osób. Dzięki temu zabiegowi budowane jest napięcie, które jeszcze bardziej podsyca ciekawość czytelnika dotyczącą tytułowego bohatera.
To, że autor tak misternie przygotowuje scenę ukazania Tartuffe’a wskazuje na wyjątkowość jego pozycji w dramacie, kimś na kogo warto czekać, kto stanowi oś całej fabuły komedii. Sprawia, iż od razu poznajemy, czego możemy się spodziewać po świętoszku. Scena, w której każe pokojówce Dorynie zasłonić chusteczką dekolt przeszła do historii jako jedna z najbardziej udanych i wymownych.
Poza tym, to Tartuffe dzieli domowników na dwa obozy. Większość relacji między bohaterami komedii w jakiś sposób dotyczy świętoszka, że podstępny niegodziwiec ma w stosunku do całej rodziny złe zamiary.
Świętoszek chce zaszkodzić każdemu z członków rodziny. Drogi domowników zbiegają się właśnie w osobie Tartuffe’a. Orgon znajduje się w niebezpieczeństwie, gdyż tytułowy bohater chce pozbawić go prawa do mieszkania we własnym domu, ponadto udaje mu się uzyskać od mężczyzny dokument, który trafiając w niewłaściwe ręce świadczyć może o jego zdradzie wobec ojczyzny.
Tartuffe nie zważając na to, iż Elmira jest zamężna, składa jej dwuznaczne propozycje i zachęca do romansu. Fakt, iż swymi praktykami rozbić może rodzinę, nie stanowi dla niego wystarczającego argumentu do zaprzestania niemoralnych działań.
Pośrednio unieszczęśliwia także Mariannę. Chociaż sam nie proponuje jej małżeństwa, nie protestuje, gdy Orgon chce uczynić go mężem swojej córki. Doskonale zdaje sobie sprawę, iż dziewczyna kocha się w Walerym, mimo to przyjmuje propozycję pana domu.
Pozostaje w konflikcie także z Doryną, której zarzuca nieprzyzwoitość i bezczelność oraz z Kleantem, który stara się obnażać jego dwulicowe zachowanie.
Jednak jeśli spojrzeć na komedię Moliera z innej perspektywy, postacią, która najbardziej ewoluuje jest Orgon. To na nim skupia się uwaga czytelników śledzących poczynania Tartuffe’a. Mają oni jasność co do postaw Kleanta, Doryny czy Elmiry, którzy są zdecydowanie przeciwni zachowaniu świętoszka i nie dają sobie zamydlić oczu jego słodkimi słówkami. Postawa Orgona zniechęca czytelnika głównie przez bezmyślną i naiwną wiarę w prawdziwość zachowań Tartuffe'a.
Molier budzi w czytającym postawę wyczekiwania na moment, w którym pan domu wreszcie zda sobie sprawę z obłudy Tartuffe’a. Scena z ukrytym pod stołem Orgonem jest przecież punktem kulminacyjnym komedii. To przemiana pana domu umożliwia zapobieżenie tragedii i posuwa akcję ku szczęśliwemu zakończeniu.
Teza, iż to Tartuffe jest głównym bohaterem „Świętoszka” wydaje się bardziej uzasadniona. Wskazuje na to zarówno sam tytuł dramatu, jak i akcja, która zbudowana jest wokół fałszywego przyjaciela Orgona.
Podobne wypracowania do Molier „Świętoszek” - kto jest głównym bohaterem „Świętoszka”?
- Józef Wybicki „Pieśń legionów polskich we Włoszech” - interpretacja, geneza i okoliczności powstania utworu
- Zbigniew Herbert „Ornamentatorzy”, „Który skrzywdziłeś” Czesława Miłosza - poglądy na temat zadań poety. Interpretacja i analiza porównawcza utworów
- „Noce i dnie” jako saga rodzinna
- Motyw domu w literaturze - opracowanie
- Maski w teatrze greckim - geneza zjawiska, znaczenie
- List do Ani z Zielonego Wzgórza - Napisz list do Ani Shirley z propozycją przyjaźni i przedstaw się w nim
- Stefan Żeromski „Ludzie bezdomni” - motywy literackie w powieści. Opracowanie
- George Byron - biografia, życiorys
- Św. Paweł - życie i nauczanie św. Pawła na podstawie Biblii
- Zbigniew Morsztyn „Żywot - sen i cień” - interpretacja i analiza wiersza
- „Rota” jako hymn - cechy hymnu na przykładzie „Roty” Marii Konopnickiej
- Henryk Sienkiewicz „Sachem” - opracowanie, problematyka noweli
- Adam Mickiewicz „Księgi Narodu Polskiego i Pielgrzymstwa Polskiego” - opracowanie
- „Mikołaja Doświadczyńskiego przypadki” Ignacego Krasickiego jako pierwsza polska powieść nowożytna
- „Tango” Sławomira Mrożka wobec szekspirowskiego „Hamleta”
- Tadeusz Borowski „U nas w Auschwitzu” - opracowanie opowiadania
- Opis rzeźby Zygmunta Trembeckiego - „Jan Kochanowski i Urszulka z lutnią”
- Albert Camus „Dżuma” - metaforyczny sens „Dżumy”. Opracowanie
- Bolesław Prus „Omyłka” - opracowanie, streszczenie noweli
- Konflikt pokoleń w wybranych utworach literackich - opracowanie