Obraz Boga w literaturze - Jan Twardowski „Na wsi”, Jan Kasprowicz „Dies irae” i „Przeprosiny Boga”. Omów na podanych przykładach
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Różnorodność przedstawień Boga w literaturze jest olbrzymia. W zależności od dominujących prądów myślowo-artystycznych, światopoglądu twórcy, jego indywidualnego stosunku do Najwyższego zmienia się także sposób Jego ukazywania. Raz jest On miłosiernym, dobrym ojcem litującym się nad krzywdą i niedoskonałością człowieczą, kiedy indziej zaś pojawia się jako surowy sędzia karzący sprawiedliwie, ale i okrutnie.
Cała poezja ks. Twardowskiego oraz schyłkowy okres twórczości Jana Kasprowicza wpisują się w nurt filozofii franciszkańskiej, widzącej w Bogu dobre, opiekuńcze źródło Opatrzności, Ojca, który nigdy nie opuszcza swoich dzieci, bliskiego, posiadającego nierzadko człowiecze cechy. Zarówno wiersz pt.: „Na wsi” Twardowskiego, jak i utwór „Przeprosiny Boga” Kasprowicza nawiązują do takiego sposobu postrzegania Stwórcy.
Obaj poeci kreują wizerunek Boga bliskiego człowiekowi, znającego świat, prawdziwego, obecnego w każdej chwili, w każdym miejscu. Twardowski podkreśla praktyczną wiedzę Boga, który pomimo swojej wielkości i niebiańskiej chwały wie najdrobniejsze szczegóły o ludzkim życiu, interesuje się prostymi sprawami, czuwa nad nami nieustannie. Na wsi Bóg wie, jak zachowują się zwierzęta, jak odróżnić jeden liść od drugiego: „Tu Pan Bóg jest jak Pan Bóg pewny i prawdziwy/ tylko dla filozofów garbaty i krzywy”. Wymowa wiersza Kasprowicza jest podobna – uczony góral przekonuje prostych staruszków, że ich bezpośrednia, zażyła konfidencja z Panem jest czymś niestosownym i obraźliwym w stosunku do Boga, że popełniają ciążki grzech. Poeta dowodzi, iż nie jest to do końca prawdą. Skruszeni staruszkowie spotykają na swojej drodze samego Boga – uczłowieczonego towarzysza podróży – który namawia ich do powrotu do domu, do dawnego sposobu życia, aprobuje tym samym ich prostą, ale szczerą wiarę, płynącą z głębi serca, a nie wynikającą z wyrachowania czy konwenansów.
Zupełnie inaczej rysuje się obraz Boga w nieco wcześniejszym utworze J. Kasprowicza pt.: „Dies Irae”. Nie jest to łagodny, prostoduszny ojciec wyciągający czułą dłoń do słabego człowieka, lecz wszechmocny Pan – Stwórca Nieba i Ziemi – karzący surową ręką sprawiedliwości. Poeta w tym, jakże wymownym, ekspresjonistycznym hymnie przychyla się do stwierdzenia, że Bóg stworzył nie tylko niedoskonały świat, ale także grzech, który był po prostu częścią boskiego planu. W takiej sytuacji wszelkie działania marnego człowieka są z góry skazane na nieuchronną klęskę. Bóg to bezduszny sędzia, „jasność jasności”, „zmrok zmroków”, „gniewów Gniew”. Nie zna litości, nie słyszy łkań i jęków ludzkich, obojętne Mu są łzy milionów skazańców, nie widzi i nie chce widzieć ich męki i cierpień, jest okrutny, przerażający. Pod adresem Najwyższego padają bardzo ciężkie oskarżenia, podmiot liryczny nazywa Boga „ojcem rozpusty”, „źródłem zdrady”, które dało przyzwolenie na grzech pierwszych ludzi. To sędzia kamienny, lodowaty, obojętny. A jednak to właśnie do Niego kieruje osoba mówiąca w tekście błagalne prośby o zmiłowanie i miłosierdzie nad rodzajem ludzkim; niestety nie zostają one wysłuchane, a zagłada świata staje się spełnioną Apokalipsą…
Te trzy sposoby pokazania Boga stanowią ciekawe mini-studium sposobów ukazywania Najwyższego, są dowodem na to, że indywidualne zapatrywania i kontekst światopoglądowy są niezwykle istotne przy podejmowaniu tak delikatnego i kontrowersyjnego tematu, jakim jest wiara i Bóg.
Podobne wypracowania do Obraz Boga w literaturze - Jan Twardowski „Na wsi”, Jan Kasprowicz „Dies irae” i „Przeprosiny Boga”. Omów na podanych przykładach
- Stanisław Przybyszewski „Śnieg” - streszczenie
- Wisława Szymborska „Ludzie na moście” - interpretacja i analiza wiersza
- Eugene Delacroix „Podróżujący Arabowie” - opis i analiza obrazu
- Stefan Żeromski „Syzyfowe prace” - charakterystyka Bernarda Siegera
- Legenda o smoku wawelskim - opis Smoka Wawelskiego
- Szlachta polska i jej obraz w literaturze. Charakterystyka szlachty polskiej
- Tycjan „Syzyf” - opis obrazu, interpretacja
- Opis bukietu kwiatów - moja starsza siostra dostała od swojego kolegi śliczny bukiet...
- Fraszka - cechy, geneza. Fraszka jako gatunek literacki - opracowanie
- Teokryt - biografia, życiorys
- Maria Konopnicka „Groby nasze” - interpretacja i analiza wiersza
- Witold Pruszkowski „Sielanka” - opis obrazu, interpretacja
- Hieronim Bosch „Sąd Ostateczny” - interpretacja, opis obrazu
- Natura w romantyzmie - motyw natury w romantyzmie. Opracowanie tematu
- F.H. Burnett „Tajemniczy ogród” - opowiadanie o wybranym wydarzeniu z lektury
- Miron Białoszewski „Pamiętnik z powstania warszawskiego” - motyw domu. Utrata domu jako doświadczenie graniczne - opracowanie
- Opis kolegi
- Fiodor Dostojewski „Zbrodnia i kara” - Świat bez Boga - czy można żyć w świecie bez Boga? Wypracowanie
- Mit o Tezeuszu i Ariadnie - streszczenie
- Zygmunt Krasiński „Nie-Boska komedia” - charakterystyka porównawcza Hrabiego i Pankracego