Witold Pruszkowski „Sielanka” - opis obrazu, interpretacja
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
„Sielanka” Witolda Pruszkowskiego powstała w 1880 roku. Artysta podejmuje tu popularny topos idealnego życia na wsi, który narodził się w antyku. Cechą każdej sielanki jest jej idylliczność, a więc beztroska, spokój, zjednoczenie człowieka z naturą i życie według jej cyklu, które daje szczęście. Wszystkie te cechy zawiera obraz Pruszkowskiego.
Dzieło przedstawia dwoje dzieci na tle wiejskiej, zielonej scenerii tworzonej przede wszystkim przez wierzby kojarzone z polskością. Chłopiec gra na fujarce (popularny już w antyku atrybut pasterza), dziewczynka rozmarzona, półleżąca, wsłuchuje się w dźwięki muzyki. Dzieci są jednocześnie symbolem niczym niezmąconego spokoju, zabawy i beztroski. Z obrazu bije spokój oraz cisza. Jasne niebo wskazuje na ładną pogodę. „Sielanka” obrazuje bliskość człowieka z przyrodą, naturą. Stanowi również wzorzec spędzania wolnego czasu na wsi. Wszechobecna na obrazie zieleń przynosi ukojenie zmysłom, rośliny i drzewa budują scenerię Arkadii. Niektórzy badacze wskazują, że twarze dzieci nie są wesołe czy uśmiechnięte. Może to świadczyć o ich refleksji czy zadumie. Idąc tym tropem, można stwierdzić, że natura i przyroda pomagają człowiekowi wyciszyć się, odnaleźć wewnętrzny spokój i wytchnienie, skłaniają do refleksji. Postaci dzieci nie dają złudzenia ruchu – w Arkadii człowiek może pozwolić sobie na chwilowe zatrzymanie się i ucieczkę od zgiełku wielkiej cywilizacji.
Na przestrzeni lat Pruszkowski stworzył swoją własną filozofię malarstwa, która opierała się na połączeniu historycznej stylizacji z eklektyzmem polegającym na łączeniu i przekształcaniu dawnych konwencji malarskich. Realizm jego płócien, w tym również „Sielanki”, nawiązywał do wzorów siedemnastowiecznego malarstwa holenderskiego i hiszpańskiego oraz włoskiego renesansu. Dla Pruszkowskiego najistotniejszym elementem warunkującym powodzenie pracy twórczej był perfekcjonizm warsztatowy. Artysta był przekonany, że dobry rysunek i wymodelowanie obrazu wydobędą z niego głębię formy oraz jakość barw. Pruszkowski czerpał z dawnych konwencji, aby stworzyć nowe wartości artystyczne.
Podobne wypracowania do Witold Pruszkowski „Sielanka” - opis obrazu, interpretacja
- Eugene Delacroix „Podróżujący Arabowie” - opis i analiza obrazu
- Stefan Żeromski „Syzyfowe prace” - charakterystyka Bernarda Siegera
- Legenda o smoku wawelskim - opis Smoka Wawelskiego
- Szlachta polska i jej obraz w literaturze. Charakterystyka szlachty polskiej
- Tycjan „Syzyf” - opis obrazu, interpretacja
- Opis bukietu kwiatów - moja starsza siostra dostała od swojego kolegi śliczny bukiet...
- Fraszka - cechy, geneza. Fraszka jako gatunek literacki - opracowanie
- Teokryt - biografia, życiorys
- Obraz Boga w literaturze - Jan Twardowski „Na wsi”, Jan Kasprowicz „Dies irae” i „Przeprosiny Boga”. Omów na podanych przykładach
- Maria Konopnicka „Groby nasze” - interpretacja i analiza wiersza
- Hieronim Bosch „Sąd Ostateczny” - interpretacja, opis obrazu
- Natura w romantyzmie - motyw natury w romantyzmie. Opracowanie tematu
- F.H. Burnett „Tajemniczy ogród” - opowiadanie o wybranym wydarzeniu z lektury
- Miron Białoszewski „Pamiętnik z powstania warszawskiego” - motyw domu. Utrata domu jako doświadczenie graniczne - opracowanie
- Opis kolegi
- Fiodor Dostojewski „Zbrodnia i kara” - Świat bez Boga - czy można żyć w świecie bez Boga? Wypracowanie
- Mit o Tezeuszu i Ariadnie - streszczenie
- Zygmunt Krasiński „Nie-Boska komedia” - charakterystyka porównawcza Hrabiego i Pankracego
- Jonathan Swift - biografia, życiorys
- Mikołaj Rej „Krótka rozprawa między Panem, Wójtem a Plebanem” - charakterystyka Plebana