Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności.
unikalne i sprawdzone wypracowania

Botticelli - biografia, życiorys

JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!

Sandro Botticelli, a właściwie Alessandro di Mariano Filipepi, był malarzem, jednym z głównych przedstawicieli tak zwanej szkoły florenckiej.

Urodził się w 1445 roku i całe życie związane był z Florencją. O jego wczesnej młodości wiemy niewiele, tyle tylko, że prawdopodobnie przez jakiś czas pracował u swojego brata, po czym w wieku dwudziestu pięciu lat otworzył własną pracownię w 1470 roku i tam realizował zlecenia powierzone przez całe grono rodzin florenckich. Obracał się w kręgu humanistów skupionych wokół rodziny Medicich. Medyceusze byli mecenasami również Botticellego i właśnie dla nich wykonywał większość swoich dzieł.

Jednym z pierwszych zleceń, jakie otrzymał Botticelli było zamówienie od siedziby rządu handlowego. Botticelli namalował wtedy obraz pt. „Alegoria siły”. W tym okresie wykonał również ołtarz do kościoła Santa Elisabetta Della Convertire.

W 1474 roku jego słynne dzieło „Św. Sebastian” przyozdobiło kościół Santa Maria Maggiore. Lata 70. Obfitowały również w takie dzieła jak: „Wniebowzięcie” do kaplicy kościoła Campo Santo w Pizie (obraz nie został jednak ukończony, a ponad to w 1583 roku uległ całkowitemu zniszczeniu), „Sztandar z Ateną” wykonany na zlecenie rodziny Medyceuszy, „Pokłon trzech króli” dla kościoła Santa Maria Novella, czy uznane za jego najwspanialsze prace „La Primavera” („Wiosna” czy też znana jako „Alegoria wiosny” oraz „Narodziny Wenus”.

W 1481 papież Sykstus IV zaprosił Botticellego do Rzymu, by tam wykonał on freski w na ścianach Kaplicy Sykstyńskiej. Botticelli zgodził się i w ciągu dwóch lat, jakie spędził w siedzibie papieskiej, powstało kilka portretów papieży oraz takie obrazy jak: „Kuszenie Chrystusa”, „Młodość Mojżesza” i „Uśmierzenie przez Mojżesza i Aarona rebelii Korego, Datana i Abirona”. W latach 80 - tych powstały również między innymi dzieła: „Maddona del Magnificat”, „Madonna na tronie z Janem Chrzcicielem i Janem Ewangelistą” zamówione do kościoła Santo Spirito, czy „Zwiastowanie” dla kościoła Marii Magdaleny de’Pazzi.

Rok 1490 stanowił przełom w życiu Botticellego. Po pierwsze, umarł mecenas artysty, Lorenzo de’Medici, a po drugie był to czas wystąpień dominikanina Savanaroliego, który miał wpływ na późniejszą twórczość Botticellego. Savanaroli był fanatykiem religijnym i w swoich pełnych ekspresji kazaniach nawoływał do reformy Kościoła, oddaniu się pokucie i narzuceniu sobie religijnej i moralnej dyscypliny. Doszło do tego, że sprzeciwił się nawet samemu papieżowi, co skończyło się dla niego ekskomuniką, zarzutem głoszenia herezji, a w rezultacie spaleniem na stosie. Niemniej jednak miał on wpływ na Botticellego, który ulegając nastrojowi dominikańskich wystąpień namalował serię obrazów przedstawiających Mękę Pańską.

W tym okresie Botticelli zaczął wykonywać również szkice piórkiem do „Boskiej komedii” Dantego. Wykonał dziewięćdziesiąt cztery ilustracje, które przetrwały do dziś i znajdują się w Bibliotece Watykańskiej.

Botticelli zmarł we Florencji w 1510. Nie wiemy nic o ostatnich latach jego życia.

Podobne wypracowania