Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności.
unikalne i sprawdzone wypracowania

James Watt - biografia, życiorys

JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!

Pochodzący ze Szkocji wynalazca urodził się w 1736 roku w rodzinie rzemieślniczej. Ze względu na swój słaby stan zdrowia, początkowo nauki pobierał w domu, później jednak zdecydowano się oddać chłopca do szkoły, gdzie od razu zainteresował nauczycieli swoimi zdolnościami w kwestii przedmiotów ścisłych. Wiadomo, że dzięki swoim talentom manualnym potrafił skonstruować takie urządzenia, przydające się w życiu codziennym, jak cyrkiel czy kompas.

W wieku dziewiętnastu lat rozpoczął pracę w fabryce przyrządów precyzyjnych, a później zdołał uzyskać posadę konstruktora na uniwersytecie w Glasgow. W 1763 roku los sprawił, że Watt przyczynił się do usprawnienia silnika parowego. Jeden z profesorów przyniósł bowiem zepsuty model atmosferycznego silnika parowego i poprosił Jamesa Watta o jego naprawę. W jej trakcie wynalazca stwierdził, że można sprawić, aby mechanizm ów nie pochłaniał tyle energii i wniósł całą serię potrzebnych zmian. Przerobił go na nowoczesny silnik parowy, w którym cylinder był zawsze gorący. Zastosował także chłodnicę oraz gorącą parę.

Watt próbował opatentować swój wynalazek, jednak napotkał sporo przeszkód i mógł to zrobić dopiero w kilka lat po jego wynalezieniu. Pojęcie za żonę kuzynki Margaret, narodziny dzieci, śmierć żony i powtórny ślub z Anną McGregor sprawiły, że Watt przestał na jakiś czas myśleć o maszynie parowej. Ujrzała ona światło dzienne dopiero po dwudziestu trzech latach od jej skonstruowania – jej działanie zaprezentowane zostało w kopalni Bentley.

Jako że urządzenie spalało o wiele mniej energii niż wcześniejsze, Watt odniósł spory sukces i otrzymał wiele zamówień, dzięki czemu zarobił dość sporo pieniędzy. Stworzył ponadto regulator prędkości obrotowej zwany później regulatorem Watta, który pomagał w równomiernym napędzaniu maszyn przez paliwo.

Dla potrzeb określenia mocy swoich wynalazków wynalazł pojęcie konia mechanicznego, które jest stosowane do dnia dzisiejszego. Także na cześć wynalazcy utworzono jednostkę określającą moc – jest to wat.

Podobne wypracowania