Rola oświaty, kultury i nauki w integracji społeczeństwa polskiego w pierwszych latach niepodległości
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Odzyskanie po 123 latach niepodległości przez Polskę dało możliwość rozwoju kultury, która tłamszona była przez zaborców.
Po wyzwoleniu w Polsce musiał nastąpił szybki rozwój szkolnictwa. Na poziomie podstawowym sytuacja nie była bowiem dobra. Stopień analfabetyzmu wśród ludności Kongresówki i Galicji był bardzo wysoki (odpowiednio 40% i 34%). Zaradzić temu miał dekret naczelnika z 1919 roku, wprowadzający powszechny obowiązek szkolny dzieci od 7 do 14 roku życia oraz żołnierzy. Prawo do nauki znalazło się również w konstytucji marcowej. Istotnym problemem okazał się jednak brak wykwalifikowanej kadry nauczycielskiej oraz spory ideowe, jakie toczyły ze sobą główne siły polityczne. W efekcie trudności nauczanie w pierwszych latach II Rzeczpospolitej było bardzo nierównomierne, zależne w dużej mierze od warunków, w jakich akurat się odbywało.
Pomimo dużych problemów z edukacją mas, świetnie rozwijało się szkolnictwo wyższe. Nowe uczelnie powstawały w Lublinie (Katolicki Uniwersytet Lubelski), Krakowie (Akademia Górnicza) czy Warszawie (Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego). W dziedzinie nauk humanistycznych pojawiło się wielu znakomitych naukowców, których sława wykraczała daleko poza granice Polski. Wielkie zasługi dla rozwoju socjologii mieli L.Krzywicki oraz F.Znaniecki. Również filozofia, za sprawą szkoły warszawsko-lwowskiej (Ajdukiewicz, Kotarbiński) czy takich postaci jak R.Ingarden, W.Tatarkiewicz nie pozostawała w tyle. Wielkie osiągnięcia posiadali polscy matematycy, Władysław Sierpiński czy Stefan Banach. Sukcesy posiadali również chemicy (Ignacy Mościcki, Mieczysław Wolfie), geografowie (Eugeniusz Romer) czy biolodzy (Ludwik Hirszfeld, Rudolf Weigl).
Literatura w dwudziestoleciu międzywojennym pochwalić się może wielkimi nazwiskami. Bardzo istotną rolę odgrywali poeci skupieni wokół pisma „Skafander” (Jan Lechoń, Julian Tuwim, Kazimierz Wierzyński), działali również futuryści (Anatol Stern, Bruno Jasieński) i awangardziści (Julian Przyboś), działał Stanisław Witkiewicz. Niezwykłą muzykę tworzyli Karol Szymanowski, Artur Rubinstein czy Jan Kiepura. Nastąpił „wysyp” teatrów i kabaretów.
Niebywały wpływ na integracje społeczeństwa miały również środki masowego przekazu – radio, prasa i film. W owym czasie nakręcono ponad 250 filmów, które przyniosły sławę wielu polskim artystom (tj. Hanka Ordonówna, Mieczysława Ćwiklińska).
Wszystko to, choć odbywało się w niezwykle ciężkiej i napiętej sytuacji międzynarodowej i wewnętrznej, przyczyniało się do odbudowy polskiego społeczeństwa oraz przynosiło ulgę po okresie ciężkiej walki z zaborcami.
Podobne wypracowania do Rola oświaty, kultury i nauki w integracji społeczeństwa polskiego w pierwszych latach niepodległości
- Normanowie - grupa etniczna, społeczeństwo, podboje. Opracowanie
- Ustasze chorwaccy i ich ideologia
- Hector Berlioz - biografia, życiorys
- Merowingowie - charakterystyka rządów
- Asyria - Państwo asyryjskie - Państwo średnioasyryjskie
- Kolonie brytyjskie w azji w XIX wieku - Indie
- James Watt - biografia, życiorys
- Sprawa Inflant w polityce Bałtyckiej w XVI i XVII w - wojny o panowanie nad Bałtykiem
- Śmierć Stalina i jej konsekwencje - opracowanie zagadnienia
- Henryk Wieniawski - biografia, życiorys
- Wojna etiopsko-somalijska - Wojna o Ogaden
- List 59 (grudzień '75)
- Amoryci - charakterystyka, historia, kultura
- Stanisław August Poniatowski - opis i ocena panowania. Ostatni król Polski
- Powstanie państwa perskiego
- Wydawnictwa podziemne na przełomie 70. lat i 80.
- Piechota wybraniecka
- Irlandia w XIX w.
- Zabór rosyjski - szkolnictwo, gospodarka, polityka
- Wojna krymska 1853-1856 - przebieg, przyczyny i skutki