Mao Tse Tung - Rewolucja kulturalna w Chinach
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Ogłoszona w roku 1966 Wielka Proletariacka Rewolucja Kulturalna był kolejnym etapem walki na chińskich szczytach władzy. Plan pomysłodawcy nowej taktyki Mao Zedonga zakładał umocnienie pozycji poprzez rozprawienie się z przedstawicielami burżuazji i rewizjonizmu w Partii. W tym celu sztab „rewolucji kulturalnej” zmobilizował setki tysięcy młodzieży tzw. hunwejbinów, w oddziały Czerwonej Gwardii. Mieli oni za zadanie wspierać propagandę maoistowską oraz atakować rywali Mao.
Ruch ten bardzo szybko rozszerzył się na wszystkie większe ośrodki miejskie w państwie.
W sierpniu akcja, która do tej pory była niesformalizowana, przybrała postać ustawy, która pociągała za sobą daleko idące konsekwencję. Ogłoszono wówczas „Sto zasad zniszczenia starego i ustanowienia nowego”, które przewidywały ostateczne rozprawienie się z imperializmem, rewizjonizmem, burżuazją i wszelkimi ideami sprzecznymi z myślą Mao. Innymi słowy ustawa ta doprowadzić miała do zaniku nawet najmniejszych symptomów niezależnej myśli i krytyki.
Na rozmiary „rewolucji kulturalnej” wpływał fakt, że dała ona możliwość wymiany elity władzy. Ludzie młodzi, wychowani już w czasach komunizmu nie zamierzali zaprzepaścić swej szansy i wielkim zapałem atakowali „starą gwardię”, pamiętającą jeszcze czasy „wielkiego marszu”. Tym samym Mao pozbył się dotychczasowej opozycji.
O ile działania wymierzone w rzekomych zdrajców, szpiegów i kontrrewolucjonistów były powszechne w całych Chinach, to w Tybecie przybrały swą najokropniejszą postać. Z premedytacją niszczono tam bezcenne zabytki kultury tybetańskiej, a obrońców kaleczono i ćwiartowano.
Szczególne szykany dotknęły inteligencję, którą przenoszono do pracy fizycznej na wsi. Jednocześnie młodzież chłopska zmuszona została do studiowania. Konsekwencją kolejnych, coraz bardziej absurdalnych postanowień władz, był wciąż powiększający się chaos, który wymykał się spod kontroli kogokolwiek. Na prowincjach dochodziło do regularnych walk, a gospodarka pogrążała się w kryzysie.
Zaniepokojony rozmiarami zamieszek, w sierpniu 1968 roku, Mao zarządził, aby armia wprowadziła minimum porządku. Rozprawiono się wówczas również z czerwonogwardzistami, którzy zaczęli się wymykać spod kontroli władzy centralnej. 14 milionów hunwejbinów wysłanych zostało do pracy na wsi.
Na początku lat 70-tych, rewolucja została spowolniona; w roku 1976, po śmierci Mao, nastąpiło odejście od jej haseł.
Czystki z kilku lat „rewolucji kulturalnej” pochłonęły kilka milionów ofiar. 3/4 członków Komitetu Centralnego zostało uwięzionych lub skazanych na śmierć.
Podobne wypracowania do Mao Tse Tung - Rewolucja kulturalna w Chinach
- Ignacy Łukasiewicz - biografia, życiorys
- II wojna światowa - traktaty pokojowe po II wojnie światowej
- Starożytny Egipt - Bogowie starożytnego Egiptu
- Różne formy renty feudalnej
- Odkrycia geograficzne - informacje ogólne
- Pokój w Karłowicach i skutki wojen z Turcją
- Wojna iracko-irańska - Rozejm iracko-irański (10.08.1988)
- III Republika Francuska - ustrój, prezydent. Opracowanie
- Władysław Tatarkiewicz - biografia, życiorys
- Jan Amos Komeński - biografia, życiorys
- Statuty Kazimierza Wielkiego - okoliczności i ogłoszenie
- Przemiany form państwa polskiego
- Reformy Karola Wielkiego - Reforma monetarna Karola Wielkiego
- Teatr polski po wojnie
- Krystian Zimerman - biografia, życiorys
- „Uczta u Wierzynka” - opis, streszczenie wydarzenia i jego znaczenie
- Czyngis-chan - biografia, życiorys
- Kosowo - konflikty w XX wieku
- Tempariusze - opis stroju Templariuszy
- Rewolucja lipcowa we Francji - przyczyny, przebieg, skutki