Eugene Ionesco - biografia, życiorys
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Eugene Ionesco to dramatopisarz francuski pochodzenia rumuńskiego. Urodził się w 1909 roku w rumuńskim miasteczku, jednak lata dziecięce spędził we Francji. Po studiach w Bukareszcie zajął się krytyką literacką. Filarami twórczości Ionesco były m.in. twórczość A. Jarry’ego, psychologia, surrealizm, a także satyra społeczna i polityczna. Eugene Ionesco jest przedstawicielem awangardy teatralnej oraz jednym z twórców teatru absurdu.
Ionesco w sposób mistrzowski posługuje się parodią, nonsensem, fantastyką i groteską. Jest znany głównie jako autor jednoaktówek: „Łysa śpiewaczka” (1950), „Lekcja” (1951). Początkowo sztuki wystawiane na podstawie tekstów Ionesco nie cieszyły się uznaniem publiczności, jednak już „Ofiary z obowiązku” (1953) czy „Amadeusz albo Jak się go pozbyć” (1954) zbierały pochlebne recenzje. Kolejne sztuki cieszyły się uznaniem publiczności; na scenie teatru w latach sześćdziesiątych wystawiane były dramaty takie jak „Kubuś, czyli uległość”, „Improwizacja” czy „Nosorożec”.
W swoich sztukach Ionesco stara się przedstawić samotność człowieka żyjącego w XX wieku, który porusza się niemalże po omacku w trudnej i niezrozumiałej rzeczywistości. Próba opisania absurdu ma miejsce w połączeniu z licznymi satyrycznymi akcentami, przez co powstaje dzieło poruszające czytelnika.
Teksty dramatyczne Ionesco są tłumaczone na język polski i publikowane na łamach czasopisma „Dialog”: w 1957 roku opublikowano dramat „Krzesła”, w 1971 „Grę w zabijanego”, a w 1960 „Nosorożca”.
W swoich dramatach Ionesco łamie konwencje obowiązujące w teatrze klasycznym. Artysta ten jest jednym z twórców teatru absurdu, którego podstawową cechą jest charakterystyczne postrzeganie świata; następuje przemieszanie tragizmu i komizmu. Postacie, zagubione w totalitarnej rzeczywistości, nie potrafią odnaleźć zagubionego porządku i sensu świata.
Eugene Ionesco umarł w Paryżu w 1994 roku. Jest autorem, obok licznych tekstów dramatycznych, dwóch powieści: „Zdjęcie pułkownika” wydanej w 1962 roku i „Samotnika” z 1973 roku oraz librett operowych: „Mistrz” (1962) i „Maksymilian Kolbe” (1988).
Podobne wypracowania do Eugene Ionesco - biografia, życiorys
- E. E. Schmitt „Dziecko Noego” - opracowanie powieści
- Praca u podstaw - Eliza Orzeszkowa „Nad Niemnem”. Motyw pracy u podstaw w „Nad Niemnem” - omówienie zagadnienia
- Św. Marek - charakterystyka postaci biblijnej, życiorys
- Henryk Sienkiewicz „Szkice węglem” - opracowanie
- Motyw matki cierpiącej w literaturze - opracowanie
- Kreacja bohatera dramatu romantycznego a kreacja bohatera dramatu współczesnego
- Tadeusz Różewicz - biografia, życiorys
- Maria Dąbrowska „Noce i dnie” - opis miasta w powieści
- „Zielony Balonik” - powstanie kabaretu, jego historia i artyści
- Irena Jurgielewiczowa „Ten obcy” - recenzja powieści
- Zbigniew Herbert „H.E.O” - jako reinterpretacja mitu o Orfeuszu i Eurydyce
- Obraz i ocena społeczeństwa polskiego w III części „Dziadów” Adama Mickiewicza - „Bal u Senatora”
- Orhan Pamuk - biografia, życiorys
- Henryk Sienkiewicz „Legenda żeglarska” - opracowanie, interpretacja i streszczenie utworu
- Jan Kochanowski „O kaznodziei” - interpretacja i analiza fraszki
- Troja - upadek Troi. Troja w literaturze różnych epok
- Jan Kochanowski „Pieśń XIV” („Wy, którzy pospolitą rzeczą władacie”) - opracowanie, kontekst historyczny pieśni
- Cyprian Kamil Norwid „Pielgrzym”, Juliusz Słowacki „Smutno mi, Boże” - interpretacja i analiza porównawcza
- Adam Ważyk „Poemat dla dorosłych” - interpretacja i analiza wiersza
- Stefan Żeromski „Doktor Piotr” - charakterystyka bohaterów