Maria Pawlikowskia-Jasnorzewska - „Fotografia” - interpretacja i analiza wiersza
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Fotografie to wciąż popularna metoda utrwalania wspomnień. Podobnie było w czasach Marii Pawlikowskiej–Jasnorzewskiej. Zdjęcia robiono już od niemal stu lat, a nowa dziedzina sztuki bardzo prężnie się rozwijała. Znana z zamiłowania do nowinek technicznych poetka postanowiła właśnie fotografię uczynić tematem jednej ze swoich miniatur poetyckich.
Podmiot liryczny w formie liryki bezpośredniej zwraca się do bliżej nieokreślonego odbiorcy. Jego słowa nacechowane są smutkiem i tęsknotą. Z wielkim rozrzewnieniem wspominane są chwile spędzone wspólnie z ukochaną osobą. Możemy wywnioskować, że była to namiętna miłość między kobietą i mężczyzną, co sugeruje drugi wers. Teraz uczucia już nie ma. Nie wiemy czy uczucie wygasło, czy też ukochany umarł. Pozostał tylko jeden mały ślad – fotografia.
Wcześniej było szczęście „które się nie trafia”, a został po nim tylko płaski obrazek. Jak mówi podmiot liryczny: „to jest bardzo mało”. No bo czymże jest fotografia w porównaniu do normalnej osoby? Nawet najpiękniejsze zdjęcie nie może zastąpić obcowania z kimś bliskim. Ja mówiące okazuje swoje uczucia wprost. Z wypowiadanych słów płynie także pewnego rodzaju rozczarowanie. Być może osoba ta liczyła na to, że fotografia połączona ze wspomnieniami będzie w stanie dać chociaż namiastkę ukochanej osoby. Możemy jednak sądzić, że była w błędzie.
Nie posiadamy żadnych informacji na temat tego, czy ukochany żyje czy też nie. Jego nieobecność możemy natomiast uznać za tożsamą ze śmiercią. Maria Pawlikowska–Jasnorzewska porusza w tym utworze temat pośmiertnych pamiątek. Rzeczy, które noszą znamiona tego, którego już nie ma. Podobna sytuacja zostaje ukazana w cyklu utworów „Płyty Carusa”. Czarne krążki nie były w stanie zastąpić autentycznego śpiewu włoskiego mistrza. Tak samo jest z fotografią – nie może ona zrównoważyć czyjejś nieobecności.
W twórczości Marii Pawlikowskiej–Jasnorzewskiej pośmiertne pamiątki jawią się jako przedmioty niekompletne. Co prawda przypominają o nieobecnym, jednak nie pozwalają zapomnieć o przemijaniu, a w dodatku nigdy nie będą w stanie zastąpić ukochanej osoby.
Podobne wypracowania do Maria Pawlikowskia-Jasnorzewska - „Fotografia” - interpretacja i analiza wiersza
- Władysław Reymont „Chłopi” - charakterystyka Jagny
- Jezus Chrystus - charakterystyka na podstawie Ewangelii
- Narracja pierwszoosobowa i trzecioosobowa - charakterystyka, przykłady, porównanie
- Widok z mojego okna - opis
- Adam Zagajewski - biografia, życiorys
- Olga Tokarczuk „Prawiek i inne czasy” - kosmogonia w powieści w nawiązaniu do Biblii i Mitologii
- Jan Kasprowicz „Dies irae”, Hans Memling „Sąd Ostateczny” - porównanie wizji Sądu Ostatecznego
- Stefan Żeromski „Ludzie bezdomni” - tragizm Judyma
- Adam Mickiewicz „Do Joachima Lelewela” - interpretacja i analiza utworu
- Stefan Żeromski „Przedwiośnie” - „Rewolucja ideowa Cezarego Baryki” - rozwiń temat
- Wisława Szymborska „Schyłek wieku” - interpretacja i analiza utworu
- Natodziny Afrodyty - Mit o narodzinach Afrodyty - opowiadanie
- „Alchemik” Paulo Coelho - czy warto przeczytać powieść brazylijskiego pisarza?
- Jerzy Liebert - biografia, życiorys
- Średniowiecze - charakterystyka epoki
- Klemens Janicki - biografia, życiorys
- Rimbaud - wiersze, poezja - opracowanie tematu
- Zofia Nałkowska „Granica” - charakterystyka Zenona Ziembiewicza
- List do Goplany - Napisz list do Goplany w imieniu Grabca - Juliusz Słowacki „Balladyna”
- Dzieje Apostolskie - streszczenie skrótowe