Czesław Miłosz „Wiara” - interpretacja i analiza wiersza
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Utwór Miłosza „Wiara” wchodzi, obok „Miłości” i „Nadziei” w skład tryptyku zawartego w tomie „Świat – poema naiwne”. Tryptyk ów nawiązuje do „Hymnu o Miłości” apostoła Pawła Wiersz podzielony został na dwie strofy nieregularnie rymowane o długości po sześć wersów każda.
„Wiara” jest wierszem mówiącym o pewnego rodzaju ufności i jednocześnie o akceptacji tego, z czego składa się świat. Podmiot liryczny uczy nas dostrzegania i doceniania elementów otaczającej nas rzeczywistości oraz zawierzenia w to, że istnienie ich nie jest przypadkowe, ale służy jakiejś przyczynie – choćby nawet była ona dla nas niejasna.
Pierwsza strofa to również swoiste upomnienie, by nie dać się ponieść charakterystycznemu dla naszej ludzkiej kondycji pragnieniu pogoni za nowością, odmiennością od tego, co znane. Zaznacza w niej Miłosz, że otaczający nas świat jest taki, jaki jest i nie ma w tym żadnej głębszej filozofii. Naszym zadaniem jest zaakceptowanie tego faktu i pokorna ufność w to, że ustalony na świecie porządek jest porządkiem właściwym. Strofa druga wzmacnia wyrażone w strofie wcześniejszej przekonanie o konieczności owej swoistej pokory wobec świata. „Wiara jest także, jeżeli ktoś zrani/ nogę kamieniem i wie, że kamienie/ są po to, żeby nam nogi raniły” – taka wiara wymaga wielkiej „cichości serca”, jak również głębokiego przekonania o pewnej z góry ustalonej celowości wszystkich elementów i detali, składających się na uniwersum, w którym się znajdujemy. Kamienie (czy też, odczytując je symbolicznie – jako przeszkodę, ciężar, ból) zostały według podmiotu lirycznego stworzone właśnie po to, by kaleczyć nam nogi, a więc nie ma najmniejszego sensu buntować się przeciwko takiemu stanowi rzeczy, ponieważ bunt taki stałby w opozycji do wielkiego planu, w którym człowiek odgrywa tylko nieznaczną rolę.
W końcowej części utworu podmiot liryczny podkreśla równość wszystkich elementów stworzenia. Porównuje człowieka do drzewa i do kwiatu i zaznacza, że wszyscy jesteśmy równi. Nie jest to jednak w żadnej mierze dyskredytacja człowieka (choć może jest to nobilitacja wspomnianych roślin?) – zdolność do rzucania cienia świadczy o zdolności do życia, a zatem jako taka jest wartością sama w sobie.
Podobne wypracowania do Czesław Miłosz „Wiara” - interpretacja i analiza wiersza
- Ryszard Kapuściński „Cesarz” - Motyw rewolucji w „Cesarzu” Kapuścińskiego. Opracowanie
- Poezja tyrtejska - charakterystyka poezji tyrtejskiej
- Juliusz Verne „W 80 dni dookoła świata” - charakterystyka Fileasa Fogga
- Goethe „Król Olch”, Adam Mickiewicz „Romantyczność” - interpretacja i analiza porównawcza
- Julian Ursyn Niemcewicz „Powrót posła” - charakterystyka postaci
- Hektor, Achilles i Roland - dokonaj porównania ideałów rycerskich starożytności i średniowiecza
- Juliusz Słowacki „Rozłączenie” - tęsknota wyrażona w utworze - opis, opracowanie
- Zbigniew Nienacki - biografia, życiorys
- Charles Bukowski - biografia, życiorys
- „Z chałupy” i „Krzak dzikiej róży w Ciemnych Smreczynach” - naturalizm, symbolizm i impresjonizm w twórczości Jana Kasprowicza
- Dwudziestolecie międzywojenne - filozofia - katastrofizm, egzystencjalizm, pragmatyzm
- Jonasz Kofta „Pamiętajcie o ogrodach” - interpretacja i analiza utworu
- Pokolenie Kolumbów - ocena młodych w obliczu wojny. Rozwiń temat na wybranych przykładach z literatury
- Henryk Sienkiewicz „Potop” - Roch Kowalski - charakterystyka
- Paul Verlaine „Sztuka poetycka” - interpretacja, opracowanie wiersza
- Bolesław Prus „Emancypantki” - streszczenie utworu
- Zbigniew Herbert „Pan Cogito opowiada o kuszeniu Spinozy” - interpretacja i analiza wiersza
- Krystyna Siesicka „Zapałka na zakręcie” - charakterystyka Marcina
- Opowiadanie z frazeologizmami mitologicznymi
- Czy średniowiecze to epoka zacofania czy skarbnica kultury?