Miron Białoszewski „Pamiętnik z powstania warszawskiego” - recenzja
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
„Pamiętnik z powstania warszawskiego” Mirona Białoszewskiego to książka zupełnie wyjątkowa. Zostały w niej opisane losy warszawian podczas powstania w 1944 roku. Narrator utworu jest bezpośrednim obserwatorem i uczestnikiem wydarzeń. Posługuje się dokładnymi datami, zawierza swojej pamięci, przyznaje się do niewiedzy lub do wątpliwości.
Białoszewski opisuje historię jednostkowych ludzi, nie warszawian w ogóle, ale właśnie pojedynczych obywateli-cywili. O powstaniu najczęściej mówi się w kontekście militarnym i narodowościowym, podając bezduszne statystyki. Opisuje się heroizm walących żołnierzy, geniusz dowódców. Analizuje się przyczyny klęski, zastanawia się, dlaczego Rosjanie nie dołączyli do walki. Natomiast rzadko wspomina się o ofierze, jaką ponieśli zwykli, prości ludzie, którym przyszło żyć w walczącej Warszawie – ludzie, którzy zmuszeni byli do opuszczenia swoich domów, porzucenia dobytku swojego życia po to, by schronić się w zimnych i ciemnych piwnicach. Wspólne modlitwy, strach, który potęgował się podczas bombardowań, rozłąka i obawa o najbliższych – to łączyło tych ludzi. Proste bohaterstwo objawiające się w codziennej walce z rzeczywistością.
Na uwagę zasługuje również język, którym posługiwał się Białoszewski opisując zdarzenia. Są to najczęściej krótkie, urywane zdania. To wpływa na ekspresyjność tekstu. Narracja zdaje się być ciągiem niepowiązanych ze sobą wyrazów. Można jednak wyodrębnić kategorię spajającą – jest to chaotyczność świata, z którym przyszło się bohaterowi zmierzyć; luźne zapiski, tak jakby narrator nie miał czasu na krótki odpoczynek. Jakby ciągły bieg, ucieczka przed śmiercią narzucały ten sposób relacjonowania: „Raptem – bombowce. I już kucają na dachy, sypią bomby. Już ich nie ma. Już są. Dalsze. Bliższe. Już wlatują w Barokową. My też. One na oślep. My też. My to ja. Z drugim. Jak ja. My. We dwóch. Tu. Tylko”.
W tak prowadzonej narracji wyraźna jest jej ekspresyjność. Uwiarygodnia to opisywane zdarzenia. Czytelnik wczuwa się w sytuację bohaterów i odczuwa w stosunku do nich empatię.
Tragizm losów warszawian, ich ciągła walka o normalną codzienność w powstańczej zawierusze zasługują na pamięć. Miron Białoszewski tę pamięć im zapewnił, opisując wszystko w „Pamiętniku z powstania warszawskiego”.
Podobne wypracowania do Miron Białoszewski „Pamiętnik z powstania warszawskiego” - recenzja
- Tadeusz Makowski „Skąpiec” - opis obrazu, interpretacja
- Aleksander Świętochowski „My i Wy” - manifest programowy. Konflikt młodych pozytywistów ze starymi romantykami
- Gabriela Zapolska „Moralność Pani Dulskiej” - kryzys moralności mieszczaństwa - kołtuneria i filisterstwo
- Maria Dąbrowska „Marcin Kozera” - recenzja książki
- Zofia Nałkowska „Medaliony” - znaczenie tytułu zbioru opowiadań. Opracowanie
- Gałczyński „Ocalić od zapomnienia” - interpretacja i analiza wiersza
- Hoppe - charakterystyka. Leon Kruczkowski „Niemcy”
- Stanisław Lem „Doradcy króla Hydropsa” - streszczenie, opracowanie. Stanisław Lem „Bajki robotów”
- Motyw buntu w literaturze - opracowanie
- Jan Kochanowski „O doktorze Hiszpanie” - interpretacja i analiza fraszki
- Stanisław Brzozowski „Płomienie” - recenzja utworu
- Aleksander Sołżenicyn - biografia, życiorys
- Kazimierz Przerwa-Tetmajer „Koniec wieku XIX” - interpretacja, opracowanie, problematyka manifestu
- William Golding - biografia, życiorys
- Hanna Krall „Zdążyć przed Panem Bogiem” - charakterystyka Marka Edelmana
- Adam Mickiewicz „Dziady” cz. III - charakterystyka księdza Piotra
- Hans Christian Andersen „Królowa Śniegu” - streszczenie
- William Szekspir „Romeo i Julia” - Czy historia Romea i Julii budzi współczucie czy jest ci obojętna? Wypracowanie
- Dramat szekspirowski - Cechy dramatu szekspirowskiego w oparciu o „Makbeta” Williama Szekspira
- Adam Mickiewicz „Dziady” cz. III - Widzenie księdza Piotra - interpretacja i analiza fragmentu