„Nuż w bżuhu...”– opracowanie jednodniówki futurystów

JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
„Nuż w bżuhu. 2 jednodńuwka foturystuw” pojawił się na ulicach Krakowa w formie afiszów 13. listopada 1921 roku, a w dwa tygodnie później był dostępny również w Warszawie. Wedle informacji zamieszczonej we wstępie jednodniówka miała ukazać się w nakładzie 30 tysięcy egzemplarzy, prawdopodobnie była to jednak liczba mocno przesadzona.
Jej pomysłodawcami i głównymi redaktorami byli Bruno Jasieński (w Krakowie) i Anatol Stern (w Warszawie). Manifest nawoływał obywateli obu miast do „zdarcia znoszonych od codziennego użytku skór” i sprzeciwu wobec takich zdewaluowanych haseł jak „Bóg i ojczyzna”. Został w całości zapisany językiem fonetycznym, który odnosił się do postulatu futurystów w kwestii uproszczenia składni i egalitaryzacji sztuki poprzez ułatwienie jej odbioru nawet najniższym warstwom społeczeństwa.
Na pierwszej z dwóch stron „jednodńuwki” znalazły się głównie wiersze współredaktorów manifestu: Brunona Jasieńskiego – „Prolog” do wiersza „Foot-bal wszystkich świętych”, „Psalm powojenny”; Anatola Sterna – „Rewolucja ćała”; Stanisława Młodożeńca – „Hymn pokoju”; Tytusa Czyżewskiego – „medjumiczno-magnetyczna fotografja poety Brunona jaśeńskiego”.
Tutaj zamieszczono również „list otwarty do p. ministra spraw wewnętrznych” oraz wspólne odzewy wszystkich twórców do społeczeństwa: „malowane spodńe” i „Obywatele, malujće śę”.
Druga strona plakatu zawiera wypowiedzi programowe dotyczące zasad nowej sztuki, wśród których znalazł się tekst Chwistka „o poezji” pochodzący z wydanej w 1921 roku książki „Wielość rzeczywistości”. Fragment skupiał się na poezji formistycznej, postulując twórczość wyzwoloną spod reżymu ortografii i naukowej opozycji prawdy-fałszu, służącą jednak przekazywaniu określonych sensownych znaczeń.
Na uwagę zasługuje również esej „Krytyka. Nieśmiertelny tom futuryz (o Sternie)”, stanowiący recenzję jednodniówki Sterna i Wata „Nieśmiertelny tom futuryz”, w dużej mierze nakierowaną na jego reklamę i obronę przed cenzurą, która skonfiskowała pierwszy nakład. Tekst napisany prawdopodobnie przez Sterna sławi jego samego jako „genialnego poetę”.
Pojawił się tutaj także tekst „Ostatnie wieczory futurystów w Zakopanem”, który w prowokacyjny sposób odniósł się do wydarzeń wieczoru poetyckiego futurystów w sali „Morskiego Oka”, gdzie Jan Lechoń, wyszedłszy na scenę, spoliczkował Sterna, początkując tym samym bijatykę na jajka i rozmaite przyrządy. Największe oburzenie krytyki wzbudził jednak wiersz Jasieńskiego „Mięso kobiet”, który ściągnął na poetów przydomek „apostołów wszelkich zboczeń”. Co ciekawe – napór konserwatywnej krytyki doprowadził w końcu do oskarżenia futurystów także o „przygotowywanie gruntu pod posiew bolszewizmu”, toteż 14. grudnia 1921 roku cały nakład „Noża w brzuchu” został skonfiskowany przez cenzurę.
Podobne wypracowania do „Nuż w bżuhu...”– opracowanie jednodniówki futurystów
- Włodzimierz Tetmajer „Dworek w Bronowicach” - opis obrazu, interpretacja
- Kazimierz Przerwa–Tetmajer „Hymn do Nirwany” - interpretacja, opracowanie
- Ignacy Krasicki „Wół i mrówki” - interpretacja i analiza bajki
- Wacław Berent „Próchno” - symbolizm w utworze
- Charles Baudelaire „Albatros” - interpretacja, opracowanie wiersza
- „Antyk i Biblia jako korzenie kultury europejskiej” - wyjaśnij, jak rozumiesz to stwierdzenie
- Tadeusz Różewicz „Ocalony” - Niepokoje moralne człowieka, który przeżył wojnę. Opracowanie
- Iwan Turgieniew - biografia, życiorys
- Władysław Broniewski „Bagnet na broń” - liryka apelu. Odzew do narodu polskiego w wierszu - opracowanie
- Wacław Potocki „Kto mocniejszy ten lepszy”- interpretacja i analiza utworu
- C. S. Lewis „Opowieści z Narnii” - Aslan i najciekawsza scena w lekturze
- Motyw śmierci w literaturze - Motyw śmierci w twórczości Charlesa Baudelaire'a. Opracowanie
- Tadeusz Różewicz „Brama” - interpretacja i analiza wiersza
- Legenda o Morskim Oku - opracowanie
- Tadeusz Miciński „W mroku gwiazd” - interpretacja i analiza tomiku Micińskiego
- Jerzy Andrzejewski - biografia, życiorys
- Jan Twardowski „Przezroczystość” - interpretacja i analiza utworu
- Agnieszka Osiecka - biografia, życiorys
- Wiesław Myśliwski - biografia, życiorys
- Wolter - biografia, życiorys