Motyw vanitas w literaturze - opracowanie
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Vanitas (łac. marność) - obecny w literaturze i sztuce motyw znaczeniowo-estetyczny, charakteryzujący się przeświadczeniem o nietrwałości, przemijalności wszystkiego. Motyw ten czerpie z myśli przewodniej biblijnej Księgi Koheleta - „Vanitas vanitatum et omnia vanitas” - marność nad marnościami i wszystko marność (Koh 1,2).
Podobnym rozważaniom oddawał się jeden z większych filozofów epoki antyku - Heraklit z Efezu. Według jego teorii czas jest linearny, a więc nic nie trwa wiecznie i - co więcej - nic nie powtórzy się dwa razy. Przemijalność jest wpisana w istotę rzeczy; stąd słynne powiedzenie filozofa „panta rhei” - wszystko płynie.
Szczególnym zainteresowaniem cieszył się motyw vanitas w epokach Średniowiecza i Baroku. Podejmowano go zarówno w literaturze jak i w sztukach plastycznych, tworząc pewien ścisły kod znaczeń symbolicznych. Do skojarzeń wanitatywnych należą przedmioty takie, jak: czaszki, klepsydry, zegary, instrumenty muzyczne, gnijące owoce, zwiędłe kwiaty. Wspaniałe przykłady możemy odnaleźć w twórczości S. Stoskopffa czy G. De la Tour.
Wspomnianym już przykładem literackim jest Księga Koheleta. Jej treść ma wydźwięk głęboko filozoficzny - głosi nietwałość dóbr doczesnych, a tym samym wymaganą obojętność człowieka wobec nich. Tylko życie po śmierci ma znaczenie; nasza ziemska pielgrzymka jest tylko przedsionkiem w drodze do prawdziwej szczęśliwości. Stąd możemy przyjąć, że nasze życie nie ma żadnego znaczenia, jest „marnością”.
Fraszka Jana Kochanowskiego „O żywocie ludzkim” również podejmuje temat marności, lecz czyni to z właściwym czasom poety stoickim spokojem. Kochanowski zdaje sobie sprawę z nietrwałości ludzkiego żywota oraz przemijalności wszechrzeczy, lecz nie wpada z tego powodu w panikę. Człowiek jest tylko marionetką w rękach bogów, lecz nie powinno to stanowić dla niego powód do rozpaczy.
Podobny punkt widzenia podejmuje Mikołaj Sęp - Szarzyński w swym tekście „O krótkości i niepewności na świecie żywota człowieczego”. Autor piętnuje troskę o dobra doczesne jako zgubną i tłumaczy, że prawdziwą wartością jest tylko cnota, ponieważ to ona gwarantuje nam życie wieczne - a przecież to ono jest celem naszego życia na ziemi.
W późniejszych epokach motyw vanitas został zaadaptowany przez turpistów, jednak ich spojrzenie różni się od wyjściowego. Turpiści (Baudlaire, „Padlina”) skoncentrowani byli na quasi-estetycznym wymiarze przemijania - interesowało ich piękno gnijącego mięsa, toczonego przez robaki. Przemijanie w tym wymiarze straciło nieco na swojej sferze znaczeniowej, stając się w większym stopniu pojęciem czysto estetycznym.
Jeśli chodzi o współczesne przykłady motywu, możemy wyszczególnić wiersz Wisławy Szymborskiej „Nic dwa razy”, wpisujący się dokładnie we wspomnianą wcześniej filozofię Heraklita z Efezu. Szymborska zwraca uwagę na ulotność każdej chwili, zachęcając tym samym do pełniejszego przeżywania czasu, jaki został nam dany.
Podobne wypracowania do Motyw vanitas w literaturze - opracowanie
- Rimbaud - charakterystyka twórczości
- Henryk Rzewuski „Pamiątki Soplicy” - obraz szlachty polskiej i jej obyczajowości - opis, opracowanie
- Jarosław Iwaszkiewicz „Panny z Wilka” - motyw kobiety w „Pannach z Wilka” Iwaszkiewicza. Opracowanie
- Mikołaj Sęp-Szarzyński „Epitafium Rzymowi” - interpretacja i analiza utworu
- Stanisław Przybyszewski „Requiem aeternam” - opracowanie utworu
- Eliza Orzeszkowa „ABC” - problematyka noweli
- Stefan Żeromski „Dzienniki” - opracowanie
- Arkady Fiedler „Dywizjon 303” - opracowanie
- Mit o Tezeuszu i Ariadnie - Charakterystyka Tezeusza i Ariadny
- Julian Przyboś „Oda do turpistów”, „Oda do młodości” Adama Mickiewicza - interpretacja i analiza porównawcza
- Opis Olimpu - „Mitologia”
- Stanisław Trembecki - biografia, życiorys
- Eustachy Rylski - biografia, życiorys
- „Widzieć można tylko sercem. Najważniejsze jest niewidoczne dla oczu” - interpretacja i rozwinięcie tematu w oparciu o „Małego Księcia”
- Stefan Żeromski „Syzyfowe prace” - opis lekcji języka polskiego w powieści
- Jan Kochanowski „Wy, którzy pospolitą rzeczą władacie” - ideał władcy w pieśni Kochanowskiego
- „Hobbit, czyli tam i z powrotem” J. R. R. Tolkien - opis postaci - My, hobbici, wyglądamy tak...
- Małgorzata Musierowicz „Jeżycjada” - Charakterystyka profesora Dmuchawca
- Stanisław Wokulski - człowiek epoki przejściowej
- Holocaust w literaturze - Literatura Holocaustu - opracowanie