Koncyliaryzm w średniowiecznym Kościele
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
W momencie równoległego wyboru dwóch papieży w roku 1378 świat chrześcijański podzielił się na dwie obediencje. Sytuacja ta była ewidentną porażką tych kręgów w obrębie Kościoła zachodniego, które dążyły do załagodzenia powstałej na początku wieku XIV niezdrowej atmosfery w świecie chrześcijańskim. Ich nadzieje na rychły powrót do normalności, związane pośrednio ze śmiercią obu schizmatycznych papieży, zostały jednak definitywnie pogrzebane w momencie, w którym nowe konklawe stosownych następców dla Urbana VI oraz Klemensa VII - zostali nimi odpowiednio Bonifacy IX w Rzymie oraz Benedykt XIII w Awinionie.
Sytuacja ta uaktywniła intelektualnie teologiczne środowiska uniwersyteckie, które rozpoczęły zakrojoną na szeroką skalę agitację na rzecz zwołania powszechnego soboru o charakterze pojednawczym. Najaktywniej na tym polu działali wybitni profesorowie z uniwersytetu w Paryżu, m. in. Piotr d’Ailly oraz Jan Gerson, którzy byli przedstawicielami radykalnej katolickiej doktryny zwanej koncyliaryzmem, czyli tytularnej dominacji kolegialnego soboru powszechnego - jako reprezentacji wszystkich chrześcijan - nad wybieranym przez kardynałów papieżem. Specyficzna sytuacja polityczna, jaka wytworzyła się przy okazji wielkiej schizmy zachodniej w drugiej połowie XIV wieku, zdecydowanie sprzyjała rozwijaniu się ideologii koncyliaryzmu i ograniczania samowoli absolutnej poniekąd władzy głowy Kościoła.
Do podobnych poglądów odwoływał się już wcześniej m. in. król Francji Filip IV, który w sporze z papieżem Bonifacym VIII wskazywał jednoznacznie na sobór, jako ciało nadrzędne w stosunku do jednoosobowej i często omylnej władzy papieskiej. Jednak kolejni papieże zdecydowanie podtrzymywali swoje pretensje do sprawowania zwierzchności nad całym światem chrześcijańskim, w tym także nad władzą świecką, stąd też od z czasem ograniczali oni zwoływanie soborów jedynie do niezbędnego minimum. Widmo swoistych rządów oligarchii nad Kościołem zostało jednak definitywnie oddalone przez papieża Innocentego VI, który odciął się od złożonych wcześniej a gronie kardynalskim deklaracji o oddaniu kolegium mocy decyzyjnej w kluczowych dla chrześcijaństwa decyzji.
Podobne wypracowania do Koncyliaryzm w średniowiecznym Kościele
- Giuseppe Arcimboldo - biografia, życiorys
- Reformy Juliusza Cezara
- Sejm Wielki - Konstytucja 3-go Maja
- Sejm pacfikacyjny (1589 r.) - Elekcja viritim - projekt zmian w procedurze elekcyjnej Jana Zamoyskiego
- Gustave Moreau - biografia, życiorys
- Traktat ryski (1920)
- Andrzej Bobola – biografia, życiorys
- I Proletariat - Wielki Proletariat
- Życie w PRL - okres stalinowski
- Powstania chłopskie w XIV wieku - przyczyny, przebieg, skutki
- Jan Czochralski - biografia, życiorys
- Powstanie węgierskie w 1956
- Wojna rosyjsko-turecka i kongres berliński - opracowanie
- Magdalena Abakanowicz - biografia, życiorys
- Konstytucja Księstwa Warszawskiego - 22.07.1807
- Upadek cesarstwa zachodniego (cesarstwa zachodniorzymskiego) - przyczyny, przebieg, data i skutki
- Imperium Rzymskie - historia, podboje, upadek Cesarstwa Rzymskiego
- Polityka zaborców wobec narodu polskiego w latach 1864-1914
- Afera Watergate
- Pepin z Heristalu - rządy, dokonania