Propaganda w PRL-u. Charakterystyka, opracowanie
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Po drugiej wojnie światowej władza w Polsce trafiła w ręce podporządkowanych rządowi na Kremlu komunistów. Z racji, iż znakomita większość społeczeństwa przez cały okres Polskiej Republiki Ludowej była sceptycznie nastawiona do nowego obozu rządzącego, koniecznością było stosowanie przez jego przedstawicieli wszelkich metod, które gwarantowałyby utrzymanie się u władzy. Jedną z takich właśnie metod była zakrojona na szeroką skalę akcja propagandowa, która, obok terroru, była w stanie zapewnić komunistom takie właśnie rezultaty. Przez cała drugą połowę XX wieku odgrywała ona pierwszorzędną rolę z sferze polityki wewnętrznej oraz dominowała z życiu społecznym gospodarczym, a nawet kulturalnym. Poza przekazywaniem obywatelom często spreparowanych informacji i sfabrykowanych danych, władza usiłowała także przeniknąć do życia codziennego, spraw wiary, a także języka Polaków.
Głównym zadaniem peerelowskiej propagandy było wychowanie kolejnych pokoleń Polaków w duchu uwielbienia i pełnego podporządkowania władzy komunistycznej, ukształtowanie ich światopoglądu i ideologii oraz nastawienie negatywnie do wszystkiego, co pochodziło z imperialistycznego Zachodu. Ważnym aspektem funkcjonowania propagandy komunistycznej w Polsce był ponadto element zastraszenia, bez którego prawdopodobnie nie przyniosłaby ona większych wymiernych rezultatów.
Agresywna peerelowska propaganda posługiwała się charakterystycznym językiem oraz w charakterystyczny dla siebie sposób przekazywała społeczeństwu wszelkie informacje z kraju i ze świata. Na każdym kroku obecne były w nim np. elementy gloryfikacji i idealizacji ustroju socjalistycznego oraz kontrastowe zestawienie zalet życia w kraju tzw. demokracji ludowej z wadami zdyskredytowanego propagandowo kapitalizmu na wzór zachodni. Masowo stosowane były także stereotypowe i sloganowe hasła typu „imperializm”, „władza ludowa” czy „idee socjalizmu”, które nie do końca były zrozumiałe dla prostego obywatela. Jednak ich podstawowa rola, czyli oddziaływanie na wyobraźnię i umysł żyjącego w ciągłym strachu obywatela, spełniana była w taki sposób wręcz wzorowo. Twórcy propagandy komunistycznej sprawnie posługiwali się ponadto różnorakimi metodami i mechanizmami psychologicznymi, które w połączeniu z bogatym wachlarzem chwytów i zabiegów graficznych (wizualnych), skutecznie indoktrynowały wewnętrznie swoich odbiorców.
Propaganda PRL nie oszczędziła także sfery edukacji i kształcenia najmłodszych pokoleń Polaków. Poprzez zręczną manipulację faktografią w historii Polski, cenzurę najbardziej problematycznych epizodów w stosunkach polsko-rosyjskich tj. wkroczenie Armii Czerwonej do Polski 17 września roku 1939 czy zbrodnia katyńska, a także prowadzenie jednostronnych ideologicznie lekcji przez zastraszonych nauczycieli, władza w pewnym stopniu zaszczepiła młodym ludziom podstawy umiłowania wszystkiego, co radzieckie.
Obiektem bezwzględnej walki propagandowej w okresie PRL-u stała się funkcjonująca podczas II wojny światowej, oparta na patriotyzmie, polska armia partyzancka, czyli Armia Krajowa. Jej żołnierze oraz zwolennicy byli przez władzę komunistyczną traktowani z wyjątkową surowością, a w wszechobecnej propagandzie byli marginalizowani i nazywani „zaplutymi karłami reakcji” lub „podżegaczami wojennymi”.
Podobne wypracowania do Propaganda w PRL-u. Charakterystyka, opracowanie
- Budżet Unii Europejskiej - zasady ustalania budżetu
- Choroby cywilizacyjne - definicja, przyczyny, charakterystyka, przykłady
- Prywatyzacja - definicja, charakterystyka, przykłady
- Propaganda - definicja, charakterystyka, przykłady
- Manipulacja a propaganda - charakterystyka, porównanie
- Propaganda a reklama - charakterystyka, porównanie
- Populizm a propaganda - definicje, porównanie
- Propaganda a perswazja - wyjaśnienia, porównanie
- Propaganda a kształcenie - opracowanie tematu
- Propaganda nazistowska - charakterystyka, omówienie
- Powództwo, powód - definicja, opis, przykłady
- Pozew - definicja, opis, przykłady, rodzaje
- Prawomocność - definicja, charakterystyka, przykłady
- Praworządność - definicja, charakterystyka, przykłady
- Preambuła - definicja, charakterystyka, przykłady
- Precedens - definicja, opis, przykłady, rodzaje precedensów
- Promulgacja - definicja, opis, przykłady
- Przysposobienie - definicja, charakterystyka, przykład
- Uchwała - definicja, opis, przykłady
- Prawo do obrony w postępowaniu sądowym. Komu przysługuje? Opracowanie