Czy sztuka i poezja modernizmu uwrażliwiała odbiorcę na piękno? - rozprawka
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Epokę modernizmu często kojarzymy z pojęciem „sztuka dla sztuki”, które odnosiło się do ideału oderwania twórczości artystycznej od utylitarnych celów i powinności względem społeczeństwa. Najwyższą wartością było piękno rozumiane w kategoriach stricte estetycznych – mniejszą rolę zaczęła odgrywać tematyka dzieł literackich i plastycznych, ich „funkcją” nadrzędną było bowiem przemawianie do w dużej mierze intuicyjnego zmysłu odbiorców. Taka postawa wynikała ze sprzeciwu wobec koncepcji forsowanych w epoce pozytywizmu, który uznawał sztukę za wartościową jedynie wtedy, gdy poruszała istotne problemy społeczne i dawała określoną propozycję ich rozwiązania. Artyści modernistyczni odwrócili się od tak rozumianego utylitaryzmu w stronę egzaltowanej estetyzacji dzieł, operując skomplikowanymi środkami stylistycznymi, fantazyjną metaforyzacją obrazów, jak również eksponując subiektywny wymiar postrzegania przez artystę określonych zjawisk.
Metodami w drodze do osiągnięcia takich celów stały się liczne młodopolskie „izmy”, przede wszystkim zaś doskonale zaadoptowane przez literaturę techniki malarskie w postaci impresjonizmu i symbolizmu. Polegały one na przekazywaniu w dziele plastycznym lub literackim zmetaforyzowanych obrazów, których kształt determinowała w pełni wyobraźnia artysty niezależna od zewnętrznych uwarunkowań, czy też konwencjonalnych przyzwyczajeń. Istotą dzieła nie było więc wierne naśladowanie rzeczywistości, lecz zreferowanie jej kształtu takim, jakim jawi się w jaźni twórcy, co wprowadzało do sztuki nową wartość estetyczną w postaci możliwości „obcowania dusz” na linii artysta-odbiorca. Percepcja takiego dzieła miała polegać na subiektywnym, wrażeniowym odbiorze, nie zaś na rzeczowej analizie, która wpisywała dany utwór w obowiązujące standardy. W epoce dojrzałego modernizmu w sztuce i literaturze do głosu doszedł także ekspresjonizm, który subiektywne obrazy impresjonistyczne zabarwił dodatkowo silnym ładunkiem emocjonalnym, mającym wywoływać określone wrażenia u odbiorców, a przez to prowadzić do lepszego zrozumienia perspektywy twórcy w patrzeniu na portretowane zjawiska i stany.
Trzy zasadnicze dla modernizmu kierunki wymagały nowych rozwiązań stylistycznych, które przemawiałyby do czytelników w bardziej sugestywny i wrażeniowy sposób niż promowane w pozytywizmie jasne i proste przekazy przypisane do odpowiedniej funkcji. O wiele większą rolę zaczęło wobec tego odgrywać piękno rozumiane jako wartość imponderabilia, nieuchwytna, odbierana czysto intuicyjnie. Modernizm zdecydowanie przemawiał więc do estetycznego zmysłu odbiorców, odsuwając na dalszy plan wszelkie inne wartości, które nie służyły epatowaniu widza wyrafinowanym i trudnym do jednoznacznego określenia pięknem.
Podobne wypracowania do Czy sztuka i poezja modernizmu uwrażliwiała odbiorcę na piękno? - rozprawka
- Ezop - biografia, życiorys
- „Ludzie bezdomni” - dlaczego powieść Stefana Żeromskiego uważana jest za nowy rodzaj powieści?
- Filozofia Nietzschego - Nietzscheanizm w literaturze Młodej Polski
- Tolkien „Władca Pierścieni” - charakterystyka Froda Bagginsa
- Turpizm w poezji XX wieku
- Literatura renesansu - nowy bohater i nowe tematy literatury renesansowej. Opracowanie
- Kwestia żydowska w literaturze polskiej - literatura okresu pozytywizmu
- Goethe „Faust” - charakterystyka Fausta
- Emil Zola „Nana” - charakterystyka głównych bohaterów
- Jak będzie wyglądał świat za 100 lat? - Wypracowanie
- Bruno Schulz - biografia, życiorys
- Carpe diem - Motyw carpe diem - opracowanie na podstawie wiersza „Daremne żale” Asnyka oraz i innych utworów literackich
- Jan Kasprowicz „Święty Boże” - interpretacja, opracowanie wiersza
- Obraz życia dzieci wiejskich w XIX wieku na podstawie utworów: „Dobra Pani” Elizy Orzeszkowej, „Janko Muzykant” Henryka Sienkiewicza, „Antek” Bolesława Prusa
- Stefan Żeromski „Ludzie bezdomni”, „Przedwiośnie” - Tomasz Judym i Cezary Baryka - charakterystyka porównawcza
- Aleksander Fredro „Zemsta” - komizm postaci w „Zemście”
- Współczesność - charakterystyka epoki
- Rola poety i poezji w literaturze - rozwiń temat w nawiązaniu do wybranych przykładów
- Antoni Czechow „Śmierć urzędnika” - streszczenie skrótowe
- Henryk Sienkiewicz „Janko Muzykant” - ocena noweli. Recenzja