Stefan Żeromski „Siłaczka” - problematyka
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
„Siłaczka” została wydana w tomie „Opowiadań” Żeromskiego w roku 1895. Nowela ta stanowi rozrachunek z ideami głoszonymi przez myślicieli pozytywizmu, które młodzi ludzie usiłowali wprowadzić w życie, w polskiej rzeczywistości zaborczej. Skonfrontowanie przez Żeromskiego prób dwojga bohaterów doprowadziło do jednego wniosku: nierealności propozycji filozofów i entuzjastów pracy u podstaw i pracy organicznej w warunkach ekonomiczno-społecznych Polski dziewiętnastego wieku. Nie wyklucza to jednak moralizatorskiej pochwały, której eksplikacją jest tytuł utworu, czyli określenie Stanisławy Bozowskiej „siłaczką”.
W osobie doktora Obareckiego Żeromski kumuluje słabość, brak konsekwencji i wytrwałości oraz wystarczająco głębokiej wiary w przekonania. Po roku zżymania się z marazmem intelektualnym, trudnymi warunkami wykonywania praktyki lekarskiej, obojętnością ideową i moralną ze strony elity, z jej wrogością i szykanami, zapał Obareckiego osłabł. Odcięcie od źródła generującego przekonania, które – wydawać by się mogło – głęboko wrosły w jego świadomość i wolę, spowodowało wypalenie, rezygnację i zupełne zaniechanie pracy społecznej. Doktor Paweł popadł z apatię, poddał się atakom melancholii, które nawiedzały go coraz częściej i ostatecznie „ugrzązł” w Obrzydłówku. Z pełnego pasji i ufności we własne możliwości lekarza stał się jednym z mieszczan – wykształconych ludzi interesu, dla których główną wartością był pieniądz zarobiony na biedzie mieszkańców miasteczka i okolic.
Stanisława Bozowska natomiast to figura-symbol prawdziwej i godnej podziwu idealistki. Aktywna od początku do końca, dojrzała i w pełni oddana wybranej drodze, odniosła zwycięstwo. Wygrana ta naturalnie nie oznacza osiągnięcia realnych sukcesów w pracy nauczycielskiej. Cała praca Stasi to codzienne podejmowanie na nowo próby dotarcia z edukacją do najniższych warstw, które owocowały tylko zainteresowaniem dzieci i sympatią mieszkańców. Bozowska nie zrażała się trudnościami – oprócz wykładania pisała podręcznik, sama gromadziła książki i sprowadziła status swojej egzystencji do ubóstwa, zapomnienia przez dawne środowisko. Poświęciła marzenia o studiach za granicą, dostatnie życie i karierę zawodową oraz rodzące się między nią i Obareckim uczucie w imię służby społeczeństwu. Wyczerpany wysiłkiem organizm przegrał z chorobą; Stanisława przeczuwając śmierć, chciała jednak zadbać, by jej dzieło nie poszło całkowicie na marne – napisała list z prośbą o wydanie podręcznika fizyki.
„Siłaczkę” można odczytywać na dwóch poziomach. Pierwszy z nich, niemal literalny, wyraża opinię Żeromskiego na temat pozytywistycznych mrzonek, które pochłonąwszy energię setek młodych ludzi, poniosły klęskę w starciu z tym, co chcieli zmieniać i kształtować na nowo. Drugi, bardziej uniwersalny poziom, to morał wypływający ze skontrastowania postawy życiowej Obareckiego i Bozowskiej. Obydwoje byli zaangażowanymi aktywistami, pełnymi dobrej woli i gotowymi poświęcić się pracy i idei. Mianem „Siłaczki” została jednak obdarzona Stanisława, która dzięki rozsądkowi, uporowi, mądrości i sumienności została wierna sobie i ideałom pokolenia do końca. Obarecki zrezygnował – widząc nierealność misji, z którą przyjechał do Obrzydłówka, mógł wyjechać, wyrwać się z obrzydłowskiego „błota”, jak sam określał środowisko i społeczność miasteczka. Jednak został i pozwolił swojemu umysłowi skarleć, a wierze i zapałowi obumrzeć. Żeromski potępia w ten sposób pasywność, lenistwo i oportunizm jako cechy stojące na drodze rozwoju jednostki ludzkiej i całego społeczeństwa, psujące nawet najbardziej wzniosłe idee i sprowadzające marzenia do poziomu urojeń.
Podobne wypracowania do Stefan Żeromski „Siłaczka” - problematyka
- Opis Syrenki Warszawskiej
- Sztuka grecka, helleńska, rzymska - charakterystyka
- Jan Kochanowski - „Czego chcesz od nas, Panie” - interpretacja i analiza Pieśni XXV
- Hieronim Morsztyn „Światowa rozkosz” - opracowanie ogólne. Główne wątki poezji Morsztyna na wybranych przykładach
- Jan Kochanowski „Pieśń V” („Pieśń o spustoszeniu Podola”) - opracowanie pieśni
- „Ferdydurke” Witolda Gombrowicza jako przykład powieści awangardowej
- Paul Cézanne „Góra świętej Wiktorii” - opis i analiza obrazu
- Aldous Huxley „Nowy wspaniały świat” - Czy chciałbyś żyć w takim świecie? Wypracowanie
- Kornel Makuszyński „Szatan z siódmej klasy” - charakterystyka Adasia Cisowskiego
- Mark Twain „Pamiętniki Adama i Ewy” - nawiązania biblijne
- Modernizm a romantyzm - porównanie (podobieństwa i różnice)
- William Szekspir „Romeo i Julia” jako dramat szekspirowski - cechy
- Narracja w „Opowiadaniach” Borowskiego oraz w „Innym świecie” Herlinga-Grudzińskiego
- Sławomir Mrożek „Słoń” - streszczenie opowiadania
- Eliza Orzeszkowa „Dobra pani” - charakterystyka „dobrej” pani
- Henryk Sienkiewicz „Krzyżacy” - charakterystyka Danusi
- Jan Matejko „Rejtan - Upadek Polski” - opis obrazu, interpretacja
- Czesław Miłosz „Ars Poetica” - interpretacja i analiza wiersza
- Dekalog moralny człowieka w czasach zagrożenia – rozwiń temat w oparciu o utwory: „Traktat moralny” Czesława Miłosza, „Przesłanie Pana Cogito” Zbigniewa Herberta, „Dżuma” Alberta Camusa
- Juliusz Słowacki „Pośród niesnasków Pan Bóg uderza” - interpretacja i analiza wiersza