Hieronim Morsztyn „Światowa rozkosz” - opracowanie ogólne. Główne wątki poezji Morsztyna na wybranych przykładach
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Hieronim Morsztyn to poeta żyjący na przełomie XVI i XVII wieku. Jest autorem zbioru „Światowa Rozkosz” wydanego w roku 1606. Całe dzieło mówi o tym, że świat jest piękny i wart podziwu (widać to wierszu rozpoczynającym się incipitem: „Świetny świat tak nadobnie Pan Bóg ubudował...”), jednak – z drugiej strony – stanowi jedynie pozór prawdziwego życia. Podmiot liryczny skupia się na wartościach oraz wzorcach zachowań, a także na kanonie ówczesnych zabaw.
Pojawiają się tu także słowa zaczerpnięte z „Księgi Koheleta” – „Marność nad marnościami i wszystko marność”. Cytatowi temu, pochodzącemu – jak można się domyślać – z wiersza pt.: „Vanitas vanitatum et omnia vanitas” towarzyszy wizja śmierci człowieka i rozkładu jego ciała. Ma to podkreślić fakt, iż wartości ziemskie są przemijające i nie należy im hołdować. Człowiek powinien pamiętać o śmierci i żyć tak, aby zasłużyć na życie wieczne.
Wiersz, odwołujący się do wyżej przeze mnie wspomnianej sentencji, podkreśla fakt przemijalności ludzkiego życia. Od śmierci nie uchroni człowieka nic, nawet znaczny majątek. W jej obliczu wszyscy są tacy sami. Przyjemność związana z przebywaniem na tym świecie jest niepewna. Nasze życie może zakończyć się nagle i niespodziewanie. Z tego powodu należy żyć tak, aby niczego nie żałować i poza ciałem dbać także o duszę. Widok leżących w trumnie zwłok odpycha tym bardziej, że podmiot liryczny w sposób dość szczegółowy opisuje ich rozkład.
Świat, szatan i ciało są przedstawione jako nieprzyjaciele w walce o zbawienie. Człowiek chcący dostąpić odkupienia musi wystrzegać się wszystkiego, co wiedzie go do grzechu. Ta dwoistość ludzkiej natury, podkreślana często w literaturze baroku, opierała się na średniowiecznej wizji człowieka – istoty znajdującej się na drabinie istot pomiędzy aniołami a zwierzętami. Ta pozycja powodowała jego rozdarcie na cielesną naturę i nieśmiertelną duszę.
We wspomnianym utworze Morsztyna widzimy podobne podejście. Wiersz ten jest więc przestrogą przed nadmiernym pobłażaniem swojej ludzkiej, grzesznej istocie. Autor dzieła, moim zdaniem, pragnął zrównoważyć w ten sposób wymowę całości zbioru, który poświęcony jest tematyce związanej z zabawą. Poruszając zaś temat przemijalności ludzkiego żywota i przybytków ludzkich, wpisuje się swoimi wierszami w tzw. nurt wanitatywny w polskiej poezji, którego głównym przedstawicielem był Mikołaj Sęp Szarzyński.
Podobne wypracowania do Hieronim Morsztyn „Światowa rozkosz” - opracowanie ogólne. Główne wątki poezji Morsztyna na wybranych przykładach
- Dorota Terakowska „Poczwarka” - opracowanie, interpretacja ogólna
- Frances Hodges Burnett „Mała księżniczka” - recenzja książki
- Stanisław Wyspiański „Wesele” jako dramat neoromantyczny - cechy
- Jacek Malczewski „Melancholia” - interpretacja, opis obrazu
- C.S. Lewis „Opowieści z Narnii” - charakterystyka Aslana
- Eliza Orzeszkowa - biografia, życiorys
- Impresjonizm a realizm - porównanie
- Opis Syrenki Warszawskiej
- Sztuka grecka, helleńska, rzymska - charakterystyka
- Jan Kochanowski - „Czego chcesz od nas, Panie” - interpretacja i analiza Pieśni XXV
- Jan Kochanowski „Pieśń V” („Pieśń o spustoszeniu Podola”) - opracowanie pieśni
- „Ferdydurke” Witolda Gombrowicza jako przykład powieści awangardowej
- Paul Cézanne „Góra świętej Wiktorii” - opis i analiza obrazu
- Aldous Huxley „Nowy wspaniały świat” - Czy chciałbyś żyć w takim świecie? Wypracowanie
- Kornel Makuszyński „Szatan z siódmej klasy” - charakterystyka Adasia Cisowskiego
- Mark Twain „Pamiętniki Adama i Ewy” - nawiązania biblijne
- Stefan Żeromski „Siłaczka” - problematyka
- Modernizm a romantyzm - porównanie (podobieństwa i różnice)
- William Szekspir „Romeo i Julia” jako dramat szekspirowski - cechy
- Narracja w „Opowiadaniach” Borowskiego oraz w „Innym świecie” Herlinga-Grudzińskiego